چگونه ایده‌های خلاقانه را در محیط کار پرورش دهیم

دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ایجاد و پرورش ایده‌های خلاقانه در محیط کار از شرکت‌های کوچک تا سازمان‌های بزرگ، امری مهم است که مدیران باید شرایط آن را فراهم کنند.
تبلیغات

روش‌های مختلفی برای افزایش خلاقیت کارکنان و آماده ساختن آن‌ها برای عرضه‌ی ایده‌های خلاقانه وجود دارد. اگر کارمندان بتوانند خود را درگیر پروژه‌ها کنند و  برای حل آن‌ها، ایده‌ها و راه‌های مختلفی پیشنهاد دهند، پس از مدتی کارها با سرعت بیشتری در سازمان انجام خواهد شد.

یکی از روش‌های مفید که یکی از کارآفرینان موفق به کار می‌گیرد، جلسات کوتاه و آزمون‌های پرورش خلاقیت است. به‌عنوان مثال، او در یک جلسه از کارمندان خواسته است که در ۹۰ ثانیه، تمامی کاربردهایی که برای یک گیره‌ی کاغذ متصور می‌شوند، یادداشت کنند. از آن‌ها خواسته شده است مانند کودکان فکر کنند و حتی ایده‌های غیرمعقول را نیز یادداشت کنند. نتایج اولیه نشان می‌دهند که زمان تأثیری در بیان ایده‌های جدید ندارد. کارمندان اذعان کرده‌اند که حتی اگر ۹۰ دقیقه زمان داشتند، تعداد ایده‌های آن‌ها نمی‌توانست بیش از تعدادی که در ۹۰ ثانیه عنوان کرده‌اند، باشد. به بیان دیگر، می‌توان نتیجه گرفت که اکثر ایده‌ها در یک دقیقه‌ی اول تفکر روی موضوع به ذهن افراد خطور می‌کنند.

مدیریت زمان

شما می‌توانید تمرین‌های مشابهی برای ارائه‌ی ایده در شرکت خود اجرا کنید. سعی کنید زمان را کوتاه در نظر بگیرید. در گام بعدی به دنبال ایده‌های بدون نقص نباشید و سعی نکنید ایده‌های نسبتا خوب را در از دور خارج کنید. در واقع در این آزمایش بیشتر به دنبال افزایش تعداد ایده‌ها هستیم و می‌توانیم در ادامه ایده‌های نسبتا خوب را اصلاح کنیم و پرورش دهیم.

روش گفته‌شده نوعی مقیاس دادن به زمان است. در این روش، در زمان کوتاه نتیجه‌ای به دست خواهید آورد که در زمان بسیار بیشتر نیز به همان می‌رسیدید.

مقیاس دادن در ابعاد دیگر کسب و کار نیز مفید خواهد بود. به‌عنوان مثال، غرق شدن در موضوعات و درنگ کردن در انجام یک پروژه (به‌منظور تحقیق بیشتر) می‌تواند نتایج مفیدی برای شرکت داشته باشد. برای اکثر ما پیش آمده است که خواسته‌ایم زمان بیشتری برای بررسی ابعاد مختلف یک پروژه صرف کنیم تا راه‌های جدیدی برای آن پیدا کنیم. هنرمندان و محققان به‌خوبی از ارزش این درنگ بیشتر آگاه هستند. بهتر است شما نیز در شرکت خود زمانی برای این اقدام کارکنان در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال، هر هفته یک ساعت از یک روز برای بررسی و عمیق شدن بیشتر در پروژه‌ها به کارمندان زمان بدهید.

با اجرای روش‌هایی مانند مقیاس دادن به زمان، می‌توانید فرهنگ نمونه‌سازی و آزمایش کردن ایده‌ها را به شرکت تزریق کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات