چگونه محیط کاری با بهره وری بالا طراحی کنیم

یک‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
بهره‌وری شرکت با محیط و اعضای آن ارتباط مستقیم دارد. ابتدا معیار خود برای بالا بردن بازدهی شرکت را پیدا کنید و سپس از تمام فضای شرکت برای پیاده‌سازی اهداف استفاده کنید.
تبلیغات

در سال‌های اخیر، طراحی فیزیکی محیط کار دچار تحولات زیادی شده است. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها از یک محیط باز، میزهای بدون صندلی و وایت‌برد برای طراحی فضای کار خود استفاده می‌کنند تا تمرکز کارمندان و روحیه کار تیمی را در آن‌ها افزایش دهند. هر محیط کاری باید با توجه به نوع فعالیتی که قرار است در آنجا صورت بگیرد، طراحی شود؛ اما پیش از آن یک سری نکات باید در نظر گرفته شوند. اگر شما هم قصد انجام چنین کاری دارید، ۳ موردی که در ادامه مقاله زومیت آورده شده است، می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

۱- معیار خود از بالا بردن بهره‌وری را تعریف کنید

هر شرکتی معیارهای متفاوتی برای بهره‌وری دارد. اهداف کسب و کار و ویژگی‌های نیروی کار، معیار انتخاب شما را تحت تأثیر قرار خواهند داد. به‌عنوان مثال، ببینید آیا معیار شما از بهره‌وری مطابق روش‌های سنتی و با توجه به هزینه یا بازدهی هر متر مربع از فضای شرکت تعریف می‌شود؟ یا اینکه موضوعاتی مانند ساعات نشستن یا ایستادن هر کارمند پشت میز، تعاملات هر کارمند با دیگر اعضای تیم و خوشحالی کارمندان را می‌خواهید به‌عنوان معیار اندازه‌گیری در نظر بگیرید؟

workplace

۲- تنظیمات متعادل‌کننده را لحاظ کنید

در یکی از نظرسنجی‌هایی که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، مشخص شد که شرکت‌های نوآورانه ۵ برابر بیشتر از دیگر شرکت‌ها، محیط کاری فردی و گروهی خود را متعادل نگه می‌دارند. همچنین اعلام شده است که شرکت‌های نوآورانه ۴۴ درصد از فضای خود را به شکل باز طراحی کرده‌اند و ۴۵ درصد آن را به‌صورت اتاق‌های خصوصی در نظر گرفته‌اند. در حالی که شرکت‌هایی که نوآوری کمتری دارند، ۶۰ درصد از فضای شرکت را به شکل باز طراحی کرده‌اند و ۳۰ درصد آن را به فضای خصوصی داده‌اند. شما نیز برای طراحی شرکت خود باید تعادل را رعایت کنید به‌عنوان مثال اعضای تیمی که در بخش فروش فعالیت می‌کنند، ترجیح می‌دهند در یک محیط باز کار کنند تا بتوانند به‌راحتی حرکت کنند و باهم حرف بزنند. درحالی‌که اعضای تیم توسعه‌دهنده شرکت، برای کدنویسی نیاز به یک محیط آرام برای تمرکز کردن دارند.

یک محیط کاری متعادل به شما اجازه می‌دهد برای هر دو تیم از کارمندان خود محیط مناسبی طراحی کنید تا آن‌ها بتوانند به‌راحتی و با توجه به وظایفشان در قسمت‌های مختلف شرکت رفت‌و‌آمد کنند.

۳- به کارمندان نیز اجازه تغییر بدهید

اگر شرایط اتاق به‌گونه‌ای باشد که کارمندان بتوانند در طول روز و با در نظر گرفتن شرایط، ویژگی‌های آن را تغییر دهند، تأثیر زیادی بر بالا رفتن بهره‌وری آن‌ها خواهد داشت. به‌عنوان مثال، استفاده از پرده‌های کرکره‌ای به کارمندان اجازه می‌دهد که بتوانند در ساعات مختلف روز و با توجه به روحیه خود نور اتاق را تنظیم کنند. همچنین میزهایی که قابلیت تنظیم دارند، از دیگر امکاناتی هستند که به کارمندان اجازه می‌دهند به‌صورت نشسته یا ایستاده کارهای خودشان را انجام دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات