صفاتی که همه رهبران کسب وکار باید داشته باشند

جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اگر به فکر پرورش مهارت‌های مدیریتی خود هستید، بهتر است با صفاتی آشنا شوید که از گذشته تا امروز باعث موفقیت رهبران کسب و کار شده‌اند و مطمئنا در آینده نیز مفید خواهند بود.
تبلیغات

آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چه صفاتی می‌تواند باعث موفقیت یک مدیر شود؟ در ادامه این مقاله زومیت به معرفی صفاتی پرداخته شده است که تاریخ انقضا ندارند و همان‌طور که توانسته‌اند در گذشته و حال باعث موفقیت شوند، در آینده نیز می‌توانند همین تأثیر را داشته باشند. اگر شما هم مدیر یک شرکت یا سازمان هستید یا آرزو دارید به این سمت شغلی برسید، می‌توانید از همین حالا و بعد از آشنایی با موارد گفته‌شده، این صفات را در خودتان تقویت کنید.

۱- مهارت‌های برقراری ارتباط

بدون شک یکی از مهم‌ترین صفات هر رهبر این است که بتواند به‌طور مؤثر با دیگران ارتباط برقرار کند؛ زیرا رهبرانی که بتوانند افکار، احساسات، ایده‌ها، نگرانی‌ها و آرزوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند در مدیریت مناقشه‌ها موفق‌تر هستند، در مذاکرات برنده می‌شوند و همکاری‌های خود با دیگران را به‌راحتی گسترش می‌دهند. این مهارت تا هزار سال دیگر نیز جزو صفات اصلی است که یک رهبر موفق باید داشته باشد. امروزه ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و ارتباطات حضوری کم‌رنگ شده‌اند؛ بنابراین پرورش این مهارت می‌تواند نقش پررنگی در موفقیت یک مدیر ایفا کند.

۲- مهارت‌های مربی‌گری

اگر می‌خواهید سازمانتان عملکرد بالایی داشته باشد، باید بتوانید کارمندان خود را آموزش دهید. متأسفانه کمتر از نیمی از شرکت‌ها توانسته‌اند آموزش را به فرآیندهای مدیریتی خود اضافه کنند. برای روشن‌تر شدن اهمیت این موضوع، مجموعه رستوران‌های Popeyes را می‌توانیم مثال بزنیم، مدیرعامل این شرکت یعنی خانم شریل پچلدر توانست سازمان تحت رهبری خود را زمانی که در آستانه فروپاشی بود، نجات دهد. او به‌صورت ماهانه برای اعضای تیم، کلاس‌های آموزشی برگزار  می‌کرد و معتقد بود پرورش و توسعه مهارت‌های کارمندان بسیار مهم است.

۳- رفع نیازهای کارکنان

اکثر رهبران موفق با برطرف کردن نیازهای کارمندانشان زمینه رشد و موفقیت آن‌ها را فراهم می‌کنند. این رهبران نسبت به ایده‌ها و پیشنهادات دیگران مشتاق هستند و گاهی اوقات قدرت تصمیم‌گیری را به آن‌ها واگذار می‌کنند تا زمینه رشد را در کارمندانشان فراهم کنند.  

۴- مثبت ‌اندیشی

تا به حال پیش نیامده است که هیچ کارمندی از بدبین بودن رئیس خودش تعریف کند. رهبرانی که مثبت ‌اندیش و خوش‌بین هستند، مزایای بیشتری نسبت به دیگران دارند. ایجاد این عادت کار سختی نیست. کافی است روزانه ۲ دقیقه از زمان خود را به سپاسگزاری اختصاص دهید تا این احساس به کارمندانتان نیز منتقل شود و عملکرد آن‌ها را بهبود دهد.

شما نیز نظرات خود درباره صفاتی که انتظار دارید رئیس یک سازمان داشته باشد، با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات