چگونه کار بیشتری را در زمانی کمتر انجام دهیم

سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
انجام کار بیشتر در زمان کمتر یکی از اهدافی است که اغلب ما به دنبال آن هستیم. رسیدن به این هدف با نکاتی ساده امکان‌پذیر است.
تبلیغات

کارشناسان وب‌سایت Fortune در کنفرانس سالانه‌ای با عنوان «توانمندترین زن نسل بعدی»، روی پروژه‌ای برای بهبود راندمان کار کرده‌اند که نتایج آن را در ادامه می‌خوانید. با زومیت همراه باشید.

لارا وندرکم، نویسنده‌ی کتاب «I Know How She Does It» و کمیل پرستون، مشاور مدیریت و نویسنده‌ی کتاب Rewired، بر این عقیده بودند که نگرانی مداوم برای بهبود وضعیت و راندمان کاری، یکی از دلایل مهمی است که افرادی مانند ‌چندشغله‌ها و افرادی که قصد دارند تعادلی میان کار و زندگی خود داشته باشند، از انجام کارشان عقب نگه می‌‌دارد. وندرکم در این باره می­‌گوید:

مردم معمولا روی کارهایی وقت می­‌گذارند که زمان کم­تری می­‌برد.

برای برطرف کردن مشکل، دست به کاری بزنید، مثلا از خودتان بپرسید که دوست دارید وقتتان را بیشتر صرف چه کارهایی کنید؟

جواب دادن به این سؤال، ما را خوشحال‌­تر و رشد ما را آسان می­‌کند. وقتی زندگی­مان را صرف کارهایی می­‌کنیم که دوست داریم بیشتر به آن‌ها بپردازیم، کارهایی که میل کمتری به انجام آن‌ها داریم به‌طور خارق‌العاده‌ای زمان کمتری می­‌برند. وندرکم یک گروه را تحت تمرینی می‌­گذارد که برای کمک به شروع تفکر مجدد درباره‌ی زندگی‌­ آن‌ها طراحی شده است. فرض کنید آخر سال است و شما حرفه‌ای­‌ترین سال کاری خودتان را پشت سر گذاشته‌اید. او چنین سؤال می­‌کند: ۳ مورد از ۵ کار فوق‌العاده‌ای که انجام دادید، چه بودند؟ حالا یک لیست را به همین ترتیب در مورد زندگی شخصی­تان تصور کنید؛ این­ موارد، اهداف بزرگ شما در سال جدید هستند.

این اهداف را به مراحل کوچک‌­تر تقسیم کنید و به‌صورت هفتگی به آن­ها عمل کنید. او می­‌گوید:

یک لیست اولویت سه دسته‌ای درست کنید؛ کار، روابط و مسائل شخصی و دو تا سه گزینه به هر دسته اضافه کنید.

در ادامه آن‌ها را به تقویمتان اضافه کنید و به آن پایبند باشید. او در این باره می­‌گوید این ترفند باید در بعدازظهر آخر هفته، برای هفته‌ی پیش رو، انجام شود.

بعدازظهر آخر هفته یک فرصت کم‌هزینه از نظر زمانی، برای فکر کردن و انعکاس عملی تفکرات است.

پرستون به تحقیق جدید خودش در مورد موضوع «جریان» اشاره می‌­کند، یک حالت غوطه‌وری کامل رمزآلود در لحظه که توسط میهالی سیکزنتمیهالی، روانشناس  مجارستانی مطرح شد. پرستون در این باره می‌گوید:

این­ها پیشرفت­‌های شگرف ما در عرصه‌ی علم اعصاب طی سه تا پنج سال اخیر هستند. ما می‌­توانیم دوباره به تجربه‌ی جریان بیشتر در زندگی‌مان فکر کنیم. صرف تنها ۲۰ درصد زمان بیشتر روی سبک جریان، بهره‌وری ما را دو برابر می­‌کند.

برای تجربه‌ی جریان بیشتر می­‌توانید ذهنتان را با مدیریت متفاوت انرژی­تان برای تمرکز بیشتر آماده کنید. به کار خودتان به شکل یک «درگیری هدفمند» نگاه کنید. او معتقد است:

وظایفتان را به پروژه­‌های کوچکی قسمت کنید که فرصت کنید با بیشترین سرعت به‌پیش بروید و بعد قدمی به عقب بگذارید.

پرستون همچنین باور دارد که باید نجواهای عصبی را که همیشه در پس ذهنتان جریان دارند، پاک کنید. تمام چیزهایی را که از ذهنتان می­‌گذرد، یادداشت کنید، باقی کارهایی که باید در لحظه انجام دهید؛ جواب دادن به ایمیل­‌ها، تصور روشن رها کردن اتو و غیره. باید حس کنید که انرژی­تان بالاتر می­‌رود.

پرستون در این باره می­‌گوید:

وقتی به انجام کارهای بزرگ‌تر فکر می­‌کنید که باعث پیشرفت بیشتر شما می­‌شود، اجازه دهید این کارها تبدیل به لیست کارهای روزانه‌ی قابل کنترل شما شوند. بعد از خط زدن این کارها از لیستتان، احساس خوشحالی می­‌کنید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات