معرفی ۹ راهکار مفید برای شکار استعدادهای برتر در کسب و کار

یک‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کلید موفقیت در جذب و شکوفایی استعدادهای کارکنان این است که بتوانید افراد مستعد و مناسب را استخدام کنید.
تبلیغات

استخدام کردن کارکنان مانند شکار کردن است. یکی از وظایف موسسه غیرانتفاعی ConsumerAffairs، کمک به مدیران شرکت‌ها برای استخدام مناسب‌ترین جویندگان کار است. این کار یک دلیل ساده دارد؛ کارکنان اجرایی کسانی هستند که مأموریت و کارهای کمپانی‌ها را انجام می‌دهند.

داشتن راهنمای گام به گام برای شرکت‌ها بسیار ارزشمند است، با این حال بیشتر کارآفرینان، سامانه‌ای مشخص و رسمی برای کمک به کارمندان به‌منظور پیروی از استراتژی‌های شرکت تدوین نمی‌کنند. در کتاب The Execution Premium‌ به آمار‌های ناامیدکننده‌ای اشاره شده است:

  • تنها ۴۰ درصد شرکت‌ها بودجه‌بندی خود را بر مبنای استراتژی‌ها انجام می‌دهند.
  • تنها ۳۰ درصد شرکت‌ها مشوق‌های حقوق و مزایای مربوط به کارکنان را با استراتژی بلند‌مدت خود تنظیم می‌کنند.
  • کمتر از ۱۰ درصد کارکنان به‌طور کامل استراتژی شرکت‌ را درک می‌کنند.

موسسه‌ی Consumer Affairs ماهانه هزاران فرم تقاضای کار را بررسی و سعی می‌کند با نهایت دقت، افراد مناسبی به شرکت‌ها پیشنهاد دهد. زمانی که این موسسه کسی را به شرکت‌ خاصی پیشنهاد می‌دهد، آن‌ها را به‌طور کامل در جریان امور گزینش بر طبق اهداف بلند‌مدت شرکتِ هدف قرار می‌دهد. ۹۸ درصد افرادی که از طریق این موسسه به استخدام شرکت‌ها درمی‌آیند، به‌خوبی در شغل خود ابقا می‌شوند و پیشرفت می‌کنند. کلید موفقت ConsumerAffairs این است که به‌طور واضح و مشخص اهداف اولیه از تأسیس این موسسه را برای خود تکرار می‌کند.

مدیران این موسسه اعتقاد دارند که می‌توانند به بیزنس‌هایی که مدیران آن‌ها خارج از چارچوب فکر می‌کنند و به دنبال جذب بهترین افراد با نبوغ بالا هستند، کمک کنند. در اینجا به ۹ روشی که این موسسه برای پیدا کردن افراد جویای کار با استعداد درخشان از آن‌ها استفاده می‌کند، اشاره می‌کنیم.

۱. لیستی از اسامی اشخاصی که قصد استخدام آن‌ها برای موقعیت کاری خاصی را دارید، تهیه کنید

فرض می‌کنید مدیرعامل شرکتی به دنبال جذب معاون ارشد در حوزه‌ی سرویس به مشتری است. برنامه‌ی استخدام باید با کارمندانی که در شرکت‌هایی مشابه شرکت شما کار می‌کنند، شروع شود.

۲. مدیران کسب‌وکارها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

در شبکه‌های اجتماعی بگردید و صاحبان کسب و کار و افراد تأثیرگذار در حوزه‌ی کاری‌تان را دنبال کنید. استعدادهای برتر، حول چنین اشخاصی در توییتر و لینکدین جمع می‌شوند. از آنجا که چنین افرادی برون‌گرا هستند و بیشتر کارهای خود را در شبکه‌های اجتماعی پست می‌کنند، ایجاد دوستی با چنین متخصصان و تکنسین‌هایی راحت است.

۳. همیشه همه‌جا باشید

یکی از قوانینی که مدیر مالی شرکت‌ها از آن تبعیت می‌کنند، این است که همیشه در همایش‌های حسابداری سالانه شرکت می‌کنند. افرادی که در حوزه‌ی بازاریابی فعالیت دارند، همه‌ساله در همان نشست‌های مرتبط با بازاریابی شرکت می‌کنند. چنین نشست‌ها و کنفرانس‌هایی فرصت طلایی برای آشنایی با افراد بااستعداد فراهم می‌کند. این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که چنین نشست‌ها و دیدارها و نمایشگاه‌های تجاری به‌صورت آنلاین نیز برگزار می‌شوند. در چنین گردهمایی‌هایی شرکت کنید و خودتان را به مدیران و به دیگران معرفی کنید.

۴. لینکدین بهترین دوست شما است

ارتباط برقرار کردن با افراد جدید در محیط فیس‌بوک کمی مشکل است و احساس ناراحتی و سردی بین طرفین ایجاد می‌کند. از لینکدین استفاده کنید و درصدد برقراری ارتباطات محکمی با صاحبان کسب و کار و افراد تأثیرگذار باشید. سپس می‌توانید در مورد خصوصیات افراد ایده‌آلی که می‌خواهید در شرکت شما باشند، مطلب بنویسید. یک کارمند در چشم شما باید مانند یک مشتری باشد، باید او را درک کنید تا به شما وفادار بماند.

۵. در لینکدین به‌صورت روزانه از InMails استفاده کنید

اگر می‌خواهید کسی را استخدام کنید باید به‌طور روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ InMail در لینکدین ارسال کنید. نمونه‌ای از متن می‌تواند این‌گونه باشد: »من مدیرعامل موسسه ConsumerAffairs هستم. می‌خواهم در مورد قابلیت‌های شما و تجربه‌های کاری شما بدانم. آیا برای صرف قهوه وقت دارید؟»

۶. از فرصت پیش‌آمده برای استخدام افراد بااستعداد نهایت استفاده را ببرید

بعضی از شرکت‌های پیشرو در جذب افراد بااستعداد، این اطمینان را برای کارکنان خود ایجاد می‌کنند که شرایط را برای نقل مکان آن‌ها به محل استقرار شرکت فراهم می‌کنند. این مورد، نمونه‌ای از امکاناتی است که شرکت‌های باهوش برای استخدام افراد بااستعداد فراهم می‌کنند. وقتی که شخصی به InMail شما در لینکدین پاسخ داد و موافقت خود را برای برقراری تماس تلفنی یا دیدار برای صرف قهوه اعلام کرد، باید خود را آماده‌ی ارائه‌ی پیشنهادات جذاب کنید.

۷. هیچ‌گاه یک مدیر اجرایی بیکار را استخدام نکنید

اگر به دنبال استخدام شخص بااستعدادی هستید، به سراغ افراد بیکار نروید. دلیل این موضوع ساده است؛ ۹۹ درصد افرادی که نبوغ بالایی در کار خود دارند، در جایی مشغول به کار هستند و شرکت‌هایی قبلا آن‌ها را به استخدام خود درآورده‌اند. چنین کارکنان ماهری ارزش خود را می‌دانند، همچنین این اشخاص با شرکتی که در استخدام آن هستند، ازدواج نکرده‌اند و قطعا هنگام مواجه شدن با درخواست استخدام با شرایط بهتر به آن توجه نشان می‌دهند.

۸. نگه‌داشتن کارمندان بااستعداد از یافتن آن‌ها راحت‌تر است

زمانی که یک شخص ماهر و بااستعداد را به استخدام خود درآوردید، او را دائما با وظایفی که او را درگیر اهداف اصلی شرکت می‌کند، مشغول نگه‌دارید. کاری کنید که کارمند شما خود را در قبال اجرای استراتژی‌های شرکت سهیم بداند، به این ترتیب انگیزه‌ی او برای نوآوری بالا نگه‌ داشته می‌شود. می‌توانید به کارمندان خود کتاب‌های مرتبط با اصول ارائه‌ی نوآوری را پیشنهاد دهید و با تعیین مشوق‌های اغوا‌کننده آن‌ها را در جهت پیشبرد اهداف شرکت تحریک کنید.

۹. به‌عنوان مدیر‌عامل خود را درگیر پروسه‌ی استخدام کارکنان کنید

وقتی که یک شرکت، کارآفرین بااستعداد و خلاقی جذب می‌کند، مسیر را برای پیشرفت و شکوفایی بیشتر خود هموار می‌کند. به‌عنوان مدیرعامل سعی کنید که دپارتمان نیروی انسانی را مسئول استخدام کارکنان بخش‌های فروش یا پشتیبانی و خدمات پس ‌از فروش کنید. به این ترتیب می‌توانید وقت خود را آزاد کنید و خود را بیشتر درگیر پیدا کردن استعدادهای درخشان و روند استخدام افراد در موقعیت‌های شغلی‌ مهم‌تر مانند مدیران اجرایی کنید.

همانند شکار کردن، استخدام افراد می‌تواند به کار سخت و طاقت‌فرسایی تبدیل شود، به‌خصوص اگر سعی کنید که کارمندان یک شرکت معتبر و سازمان‌یافته را به استخدام خود درآورید. در پایان باید اشاره کرد که این حقیقت داروینی در مورد نگه‌داشتن یا اخراج کارکنان نیز صدق می‌کند؛ اولویت بقا با افراد اصلح است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات