ارتباط بین طراحی کارت ویزیت خوب و افزایش فروش (قسمت اول)

شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر کارت ویزیت با مخاطب تعامل درستی برقرار کند، بدون شک مقصدش به این زودی‌ها سطل زباله نخواهد بود؛ اما آیا این همه ماجرا است؟
تبلیغات

آخرین کارت ویزیتی که در ذهنتان مانده کدام کارت ویزیت است؟ با زومیت برای داشتن یک کارت ویزیت عالی در زمینه‌ی افزایش فروش خود همراه شوید.

بسیاری از مدیران و صاحبان کسب‌وکار در ایران به کارت ویزیت با اهمیت بالایی نگاه نمی‌کنند. دلیل این ادعا، کارت‌های ویزیت فراوانی است که در ارتباطات گوناگون و نمایشگاه‌ها به دستمان می‌رسد و در نهایت بعد از مدتی ناپدید می‌شوند! یا اگر این نگاه بدبینانه را نداشته باشیم، بسیاری از کارت ویزیت‌ها در یک آلبوم جا خوش می‌کنند و در نهایت ممکن است حتی یک بار هم بعد از نمایشگاه یا ارتباط با طرف مقابل، دیده نشوند.

در این مقاله می‌خواهیم به ارتباط عملیاتی یک کارت ویزیت با فروش کالا و خدمات بپردازیم.

اجازه بدهید بحث را با این پرسش‌ها آغاز کنیم: از کارت ویزیت خود چه می‌خواهید؟ توسعه بازار؟ برندینگ؟ فروش؟ افزایش فروش؟ ارتباط با مشتری؟ یا...؟ واقعاً از کارت ویزیت خود چه می‌خواهید؟

بسیاری از افراد هنگام نیاز به کارت ویزیت، تعریف مشخصی از چرایی نیاز خود ندارند و فقط می‌خواهند یک کارت ویزیت برای عقب نماندن از قافله کسب‌وکارها و شرکت‌های رقیب داشته باشند. این نگاه نادرست سبب غفلت از یکی از رسانه‌های مهم هر کسب‌وکار می‌شود.

کارت ویزیت را درست بسازیم

طراحی کارت ویزیت

همان طور که به وجود آمدن یک گل زیبا نیازمند مقدماتی است، یک کارت ویزیت مناسب هم به ویژگی‌هایی برای کارکرد صحیح نیاز دارد.

کارت ویزیت باید هدف شما را از کسب‌وکار تازه‌تان به‌درستی تعریف کند یا خدمات و کالاهای شرکت شما را مؤثر نشان دهد. کارت ویزیت در شرایطی که به استراتژی تجارت شما پایبند است، چشم‌انداز شخصی شما را از فعالیت ترسیم می‌کند.

اجازه بدهید عبارات بالا را به شکل ساده‌تر بیان کنیم. دقت کرده‌اید همه ما برای نشان دادن خود، کسب و کار یا تخصصمان، با افراد مختلف مذاکره می‌کنیم؟ از استخدام گرفته تا فروش یک کالا، همه و همه با مذاکرات پیش می‌روند. اما در این بین کدام مذاکرات در نهایت موفق می‌شوند؟ پاسخ، مذاکرات استراتژیک است.

یک کارت ویزیت خوب زمانی می‌تواند برای شما فروش بالا به ارمغان آورد که یک گفتگو را با مخاطب شروع کند. این گفتگو ذهن مخاطب را درگیر می‌کند و در نهایت موجب افزایش فروش خواهد شد.

کارت ویزیت خوب تک‌بعدی نیست و منافع مشتری و فروشنده را به‌درستی تقسیم می‌کند. در حقیقت موفق بودن یک کارت ویزیت به نوع این تقسیم برمی‌گردد: آیا کارت ویزیت شما، به مشتری منافع متوازن با منافع شما را نشان می‌دهد؟ توجه کنید حفظ منافع مشتری در یک کارت ویزیت همیشه به معنی تخفیف رایگان یا مشاوره رایگان یا پیک رایگان نیست! متأسفانه یا خوشبختانه در بسیاری کسب و کارهای ایرانی، به عنوان مثال پیک موتوری در محدوده، به عنوان یک امتیاز در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که همه ما امروز می‌دانیم اگر بخواهیم کباب کوبیده برای منزل سفارش بدهیم یا احیاناً پیتزا هوس کنیم؛ اگر آن مغازه پیک موتوری نداشته باشد، به احتمال زیاد از خرید منصرف می‌شویم و سراغ گزینه بعدی می‌رویم.

با کارت ویزیت خوب، برندسازی کنید

خیلی از مدیران کسب‌وکارهای نوپا یا حتی باسابقه در ایران، هنوز کارت ویزیت را یک لوگو و یک آدرس و شماره تلفن می‌دانند. این موضوع تنها به کارت ویزیت مربوط نیست، بلکه بسیاری فرایندهای کسب‌وکار در کشور ما به‌طور تخصصی ارزیابی نمی‌شود و به‌جرئت می‌توان گفت بسیاری از خدمات‌ مشاوره تحت عنوان مشاور فروش و بازاریابی، عملاً برای کسب و کارها بهینه‌شده نیستند. در نتیجه بعد از مدت‌ها تلاش و اقدام، این سؤال مطرح می‌شود: چرا فروشمان خوب نیست؟

یکی از امتیازهای مهم کارت ویزیت، کمک به برندسازی شما و افزایش فروش است. نفس تبلیغ هنوز برای بسیاری یعنی دروغ و کلاه‌برداری! در این شرایط باید چه کار کرد؟ نباید از تبلیغ یا کارت ویزیت و سایر رسانه‌های ارتباطی استفاده کرد؟

زمینه‌سازی و ایجاد اعتماد، یک مرحله قبل از تبلیغ موفق است؛ پس چطور این اعتمادسازی و زمینه‌سازی انجام شود؟

کارت ویزیت خوب یکی از ابزارهای تضمین‌کننده فروش پایدار شما است، چون سبب می‌شود بهتر دیده شوید. فروش پایدار از ارائه عالی شما در کارت ویزیت نشأت می‌گیرد. در ارائه محتوا در کارت ویزیت، به مهندسی تحلیلی آن توجه کنید؛ به عنوان مثال یک کارت ویزیت خوب با یک نگاه خلاقانه توسط یک مدیر یا مشاور متخصص، می‌تواند نحوه انتخاب درست را به مخاطبان خود یاد بدهد؛ زیرا مردم به کارت ویزیتی که حاوی آموزش باشد، می‌توانند اعتماد کنند.

شاید در اینجا این پرسش توسط برخی مطرح شود که منظور نویسنده از نگاه خلاقانه چیست؟ در پاسخ این پرسش، می‌توانیم به رسم اجتماعی بسیار متداول در تمامی جوامع اشاره کنیم؛ دست دادن. افراد در دوره باستان دست می‌دادند که نشان دهند خنجری در آستین ندارند، تا اینکه نوع دست دادن تغییراتی کرد که امروز  شاهد آن هستیم؛ روشی برای سلام و احوالپرسی و ارتباط بهتر و صمیمانه‌تر.

در اینجا نحوه ارتباط مطرح می‌شود؛ دست دادن ما برای سلطه‌جویی است یا سلطه‌پذیری؟ دست دادن ما حس تساوی را به طرف مقابل منتقل می‌کند یا ناعادلانه بودن را؟

کارت ویزیت خوب نیز دقیقاً همین‌گونه است. ما نباید کارت ویزیتی طراحی کنیم که بر مشتری فشار وارد کند یا این احساس به او دست بدهد که چون ما کالا و خدمات داریم، مشتری چاره‌ای جز خرید از ما ندارد! اگر در جایی توصیه می‌کنند کارت ویزیت شما عمودی باشد، دقت کنید آیا به سؤالاتی که در بالا اشاره شد، جواب داده‌اید؟

آیا عمودی بودن، کارت ویزیت شما را به یک کاتالوگ برای انتقال بهتر اطلاعات محصول یا خدمات به مشتریان احتمالی ترغیب می‌کند؟ کارت ویزیت با درآمد کسب و کار در ارتباط است، بنابراین نباید در هزینه برای آن احتیاط یا صرفه‌جوییِ بی‌جهت کرد. شاید هزینه یک کارت ویزیت به خاطر کیفیت بهتر کمی گران شود، اما مطمئن باشید ارزشش را دارد.

فرض کنید یک روان‌پزشک می‌خواهد کارت ویزیتی داشته باشد که افراد بیشتر با او ارتباط بگیرند و وی را بهتر بشناسند. چه نکاتی باید رعایت شود که بهترین کارت ویزیت یا بهتر بگوییم، یکی از بهترین کارت ویزیت‌ها برای او طراحی شود؟ چه ایده‌هایی به ذهن می‌رسد؟ یک ایده ساده اما مهم برای روانشناسان، شاید وجود فضای پشت کارت ویزیت برای نوشتن تاریخ و روز ملاقات با مراجعه‌کنندگان باشد. این فضا امکان ارتباطی مستمر بین مراجعان و روان‌پزشک فراهم می‌کند.

در مقاله بعدی تلاش می‌کنیم چگونگی شکل‌گیری یک کارت ویزیت خوب پرفروش را با تحلیلی مناسب ارائه کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات