۴ راه خلاقانه‌ استفاده از نمونه کالای رایگان برای رشد کسب‌وکار

پنج‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
استفاده از نمونه‌های رایگان یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای افزایش فروش و تعداد مشتریان است. در ادامه ۴ راه را برای استفاده از این روش توضیح خواهیم داد.
تبلیغات

در ادامه‌ی توصیه‌های یک کارآفرین موفق را در زمینه‌ی ارائه‌ی کالای رایگان خواهید خواند.

به‌عنوان یک مصرف‌کننده، من عاشق نمونه‌های رایگان هستم، تا موارد مختلف را بدون پرداخت پول تجربه کنم. به همین دلیل Costco یکی از محبوب‌ترین فروشگاه‌های من است.

و از طرفی دیگر من به‌عنوان یک کارآفرین، در حال جمع‌آوری استراتژی‌های استفاده از نمونه‌های رایگان برای رشد کسب‌وکار خود هستم. شاید شما هم بخواهید این موارد را امتحان کنید.

به‌طور مثال کسب‌وکارهای کوچک در این زمینه چیزهای زیادی می‌توانند یاد بگیرند. مثلا سرویس نرم‌افزارهای آنلاین حق انتخاب‌های زیادی در این زمینه به مشتری‌های خود می‌دهند. در اینجا چند مورد از این انتخاب‌ها را مثال می‌زنیم:

  • یک ماه استفاده رایگان
  • داده رایگان برای یک دامنه
  • ثبت‌نام برای برنامه مبتدی به‌صورت رایگان

بیشتر کمپانی‌های سرویس نرم‌افزار اینترنتی، می‌دانند که عموم مردم در ثبت‌نام این‌گونه موارد مردد هستند؛ اما ارائه پیشنهاد استفاده رایگان به این معنا است که شما می‌توانید بدون پرداخت پول استفاده از آن را تجربه کنید. این کمپانی‌ها همچنین می‌دانند افرادی که مدتی به‌صورت رایگان از سرویس استفاده کرده‌اند احتمال بیشتری وجود دارد که از سرویس‌های پولی آن استفاده کنند نسبت به کسانی که اصلاً از آن سرویس استفاده‌ای نکرده‌اند.

در اینجا ما ۴ روشی را برای استفاده از نمونه‌های رایگان که با آن به سود بیشتری برسید مطرح می‌کنیم. چه‌ کارِ شما به‌صورت سرویس آنلاین باشد، چه نباشد.

۱. نمونه‌های رایگان به‌عنوان تبلیغات برند

این هفته من ۲ بسته کورن فلکس را به‌عنوان آزمایش مزه، در فروشگاه گرفتم. می‌توانم به‌جرئت بگویم که هم‌اکنون من این برند را دوست دارم. طعم و مزه‌ی موردعلاقه‌ی همسر و دخترم را پیدا کردم و فهمیدم که با خرید از Costco مبلغ کمتری از فروشگاه محلی برای پرداخت این محصول خرج می‌کنم. آن نمونه رایگان باعث شد در طی ماه‌ها چندین کورن فلکس را بخرم.

چیزی که در مورد Costco خیلی جالب است، استفاده از استراتژی ارائه نمونه‌های رایگان به‌عنوان برنامه بلندمدت بازرگانی آن‌هاست. زمانی بود که به دلیل بی‌پولی و گرسنه بودن به فروشگاه Costco می‌رفتیم تا با خوردن این نمونه‌ها کمی تا قسمتی سیر بشویم.

امروزه اعطای نمونه رایگان در فروشگاه‌ها تبدیل به‌نوعی تفریح شده‌اند. این فروشگاه فقط با استفاده از جذابیت نمونه‌های رایگان، توانسته صدها دلار جنس‌های دیگر به ما بفروشد.

۲. نمونه رایگان به‌عنوان پاداش به مشتری

دوست استرالیایی من هر وقت که محصولات آرایشی بهداشتی سفارش می‌دهد نمونه‌های رایگان متنوعی را دریافت می‌کند. در سایت Recreate You با هر سفارش ۲ هدیه ارسال می‌شود. در نظر مشتری ارزش مالی این هدایا و کالاها اصلاً مهم نیستند، اما پاداش خوبی است. چنین به نظر می‌رسد که با پرداخت پولی معین، بیش از ارزش آن، کالایی دریافت می‌کنید. برای کمپانی این روشی است که محصولات متنوع خودش را برای فروش بیشتر در دسترس مشتریانش قرار بدهد.

وقتی‌که مشتریان یک‌بار محصولی را به‌صورت رایگان امتحان کنند، به‌احتمال‌زیاد با پرداخت پول بازهم می‌خواهند آن را مصرف کنند. اگر هر مشتری درنهایت محصول را بعد از امتحان رایگان بخرد، شرکت ارزش هر مشتری‌اش را دو برابر کرده است.

۳. نمونه رایگان برای شروع پرقدرت کسب‌وکاری جدید

هر استارت‌آپی می‌داند که امروزه ایجاد سروصدا بسیار سخت شده است. پیشنهاد نمونه رایگان روشی است که افراد اندکی بایستند و یادداشتی بردارند. اگر من رستورانی بازکنم، فردی را بیرون در می‌گذارم تا یکی از غذاهای شاخص رستوران را به‌صورت کم به افراد رهگذر پیشنهاد و در کنار آن کارت ویزیت یا منو رستوران هم ارائه دهد.

در یک نوشیدنی فروشی شخصی چنین کاری انجام داد و این کار چنان سروصدایی راه انداخت که روزها در شبکه‌های اجتماعی حرف از این فروشگاه بود.

۴. نمونه‌های رایگان در برگزاری مراسم

افراد بعد از شرکت در مراسم با آن احساس نزدیکی خواهند داشت. در چنین مراسمی با ارائه محصولات خودتان به‌صورت رایگان باعث می‌شوید که ازلحاظ احساسی شرکت‌کنندگان آن به محصولات شما نزدیک شوند. چه جایی بهتر ازاین‌گونه مراسم‌ها برای ارائه محصولات رایگان.

به‌طور مثال کمپانی Arctic East که تولیدکننده‌ی کمپرس یخ است حدود هشتاد هزار نمونه از محصول خود را در ماراتون‌های شیکاگو و فیلادلفیا به‌صورت رایگان عرضه کرد. تصور کنید بعد از ۲۶ مایل دوندگی پیوسته کسی به‌صورت رایگان به شما کمپرس یخی بدهد که درد عضلات شمارا کاهش دهد. بعدازاین ماراتون به نظر شما آیا تعدادی زیادی از دوندگان بعد از تمرینات سخت خود از چنین محصولی استفاده نخواهند کرد؟

راه‌های زیادی برای استفاده از نمونه‌های رایگان برای پیشرفت کسب‌وکار شما وجود دارد. خودتان باکمی فکر به راه‌حل‌های خلاقانه‌ی زیادی خواهید رسید.

شما در این زمینه چه راه‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات