انرژی شما روی عملکرد همکارانتان تاثیر می‌گذارد

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در محل کار چقدر انرژی دارید؟ شاداب و پرانرژی هستید یا بی‌حال و کلافه؟ در هر صورت همکارانتان با انرژی خود بر شما تاثیر می‌گذارند؛ چه مثبت و چه منفی.
تبلیغات

ما در ارتباطات خودمان دائم از افرادی که با آن‌ها ملاقات می‌کنیم، انرژی دریافت می‌کنیم. موردی که اتفاقا اسم مخصوص خود را هم دارد و به آن «انرژی ارتباطی» می‌گویند؛ جالب‌تر اینکه این انرژی‌ها بر عملکرد کاری ما نیز تاثیر مستقیم دارند.

در اوایل سال جاری میلادی، مطالعه‌ای چهار‌ مرحله‌ای و به صورت تجربی صورت گرفته که در نتیجه آن تاثیر اشتیاق و انرژی کارمندان بر دیگران در عملکرد کاری یکدیگر ارزیابی شده است.

برای اینکه راحت‌تر این مطالعه را درک کنید، نگاهی به دور و اطرافتان در محیط کار بیندازید و افرادی که باعث تقویت روحیه شما می‌شوند را شناسایی کنید. آن‌ها چه کاری می‌کنند؟ چه چیز‌هایی می‌گویند؟ برخی از افراد تنها به دلیل اینکه امواج مثبت و شاد از خود ساطع می‌کنند، انرژی‌بخش هستند. یکی از کارمندان در طول این مطالعه درباره رئیس خود گفته بود: «او عاشق کاری است که انجام می‌دهد و به همین دلیل من از وی انرژی می‌گیرم و البته در کل انسان شادی نیز هست. همیشه وقتی او را می‌بینم لبخندی بر صورت دارد و فضایی مثبت ایجاد می‌کند.» برخی دیگر شاید به این دلیل شبیه به نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستند که سعی می‌کنند با بقیه رابطه‌هایی خاص و درست برقرار کنند. برای مثال در مکالمه‌ای که با آن‌ها داریم سعی می‌کنند همه توجه خودشان را پیش ما بیاورند و با دقت زیاد به ما گوش دهند.

اگر سرکار یک رئیس پرانرژی دارید، شانس اینکه احساس شادابی، سرحالی و اشتیاق برای کار خود داشته باشید، بسیار بیشتر است. در جریان این مطالعه ثابت شده که در محیط‌هایی که تمرکز روی رابطه‌های خوب بین رئیس و کارمند با جو مثبت و شاد همراه است، در نهایت به انگیزه‌بخشی بیشتر رهبر گروه به کارمندان، توجه بیشتر آن‌ها به کارشان و جذب بیشتر به فعالیت‌های کاری منجر می‌شود. همه این‌ها به این معنی است که همکاران شما می‌توانند عملکرد کاری و بهره‌وری شما را بالاتر ببرند.

productivity

انرژی دادن در طول یک تعامل به چندین روش مختلف انجام می‌شود؛ برای مثال زمانی که ما چشم‌اندازی مثبت ایجاد می‌کنیم و به صورت خاص توجه‌مان را صرف مکالمه با دیگری می‌کنیم، زمانی که همه افراد دیگر حاضر هستند و بادقت زیاد گوش می‌دهند و زمانی که در یک تعامل احساس امید و پیشرفت دیده می‌شود.

البته همانطور که شما می‌توانید گیرنده این انرژی‌ها باشید، منبعی از این انرژی‌های ارتباطی نیز هستید. زمانی که انرژی بیشتری را در محیط کاری بگذارید، عملکرد باقی افراد را بالا برده‌اید. حالا هر چه که افراد بیشتر را با انرژی مثبت خود درگیر کنید، عملکرد کلی همکار‌های بیشتری را بالا برده‌اید. به عنوان نمونه، اگر انسان شوخ طبعی باشید، افراد بیشتری دوست دارند در کنار شما باشند و به مرور مسلما باعث شادی افراد بیشتری نیز خواهید شد. این انرژی‌ها می‌تواند تمایل افراد برای صرف وقت بیشتر با تمرکز بالاتر را نصیب پروژه‌های کاری شما کند. آن‌ها ایده‌های بیشتری را مطرح می‌کنند، اطلاعات بیشتری را به اشتراک می‌گذارند و فرصت‌های بزرگ‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

برعکس همه این موارد نیز صحیح است. اگر بخواهید از انرژی دیگران کم کنید، بقیه دوست ندارند همکاری شبیه شما داشته باشند یا به کمک‌تان بیایند. در حالتی بدتر، حتی ممکن است عمدا در کار شما خرابکاری کنند (یا به قول معروف زیر آب شما را بزنند).

bad energy

چه کار‌هایی برای بالاتر بردن انرژی‌های ارتباطی خود در محیط کار می‌توانید انجام دهید؟ در ادامه ۴ اقدامی که می‌توانید به عنوان یک همکار یا رهبر گروه خوب انجام دهید ترتیب داده شده‌اند:

۱. ارتباط‌های باکیفیت شکل دهید

همانطور که از ظاهر کلمات عنوان هم پیدا است، رابطه‌هایی که کیفیت بالاتری دارند، می‌توانند انرژی‌های ارتباطی بیشتری تولید کنند. برای مثال اگر به چالشی برخوردید، با افرادی که می‌دانید چاره‌گشا هستند یا شبیه به شما فکر می‌کنند، گروهی برای رفع آن چالش ایجاد کنید.

۲. اتفاق‌های انرژی‌زا بسازید

همیشه قرار نیست همکاران خود را در محیط کاری ملاقات کنید. پیشنهاد رفتن به یک رستوران، مکانی در طبیعت یا بناهای تاریخی و مواردی از این دست، می‌تواند هم به رابطه شخصی شما با همکاران خود کمک کند و هم انرژی مثبتی ایجاد کند که در خارج از محل کار نیز می‌توان با یکدیگر برنامه‌ریزی‌هایی برای تفریح یا حل مسائل کاری داشت.

۳. روحیه «بخشش و کمک» به همکاران داشته باشید

همین که حتی روحیه بخشش و صمیمی بودن با همکاران خود داشته باشید، می‌تواند فضایی بسیار مثبت، صمیمی و پرانرژی بسازد. زمانی که همکار شما در زمینه‌ای به کمک نیاز دارد، کمکی که از طرف شما انجام می‌شود برابر است با حجم زیادی از انرژی مثبت و از بین بردن حجم زیادی از انرژی منفی.

ساخت نقشه انرژی ارتباطی

در جریان مطالعه‌ای که پیرامون این مبحث انجام شده، ساخت نقشه‌ای از چگونگی تاثیر ارتباطات بر افراد مختلف می‌تواند عامل بسیار مهمی در شکل پذیری جوی مثبت درون سازمان باشد. برای مثال در پرسشنامه‌ای بپرسید: «زمانی که با دیگری تعامل دارید، آن ارتباط چطور بر انرژی و روحیه شما تاثیر می‌گذارد؟» پاسخ‌ها به این سوال می‌تواند بسیار متفاوت باشد، از «بسیار انرژی‌دهنده»، «معمولی» تا «انرژی‌گیرنده». زمانی که اطلاعاتی از کارمندان سازمان بدست آمد، می‌توان با استفاده از آن نقشه‌ای برای انرژی‌های ارتباطی طراحی و نتایج آن را بررسی کرد. در نهایت اکنون می‌دانید که در چه بخش‌هایی می‌توانید بهبود‌هایی ایجاد کنید تا باعث ساخت رابطه‌هایی با کیفیت بالا، رویداد‌هایی انرژی دهنده و ساخت روحیه‌ای بخشنده بین کارمندان شوید.

به یاد داشته باشید که در ارتباطات و تعاملاتی که با افراد مختلف مخصوصا در محل کار داریم، هر اقدام و حرفی، مهم نیست چقدر کوچک باشد، می‌تواند در عملکرد و بهره‌وری دیگران تاثیر مثبت یا منفی بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات