۱۱ ویژگی یک مدیر کمال گرا

پنج‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در زمینه‌ی شغلی و حرفه‌ای، شاید کمال‌گرایی یک ویژگی مثبت به نظر بیاید. اما در برخی موارد باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود.
تبلیغات

کمال‌گرایی و تلاش برای رسیدن به ایده‌آل‌ها و خود را در سطح استاندارهای بسیار بالا نگه داشتن، ویژگی خوبی است و به نظر می‌رسد که بهترین راه برای رسیدن به هدف است، اما همیشه اینطور نیست. دیوید فاستر والاس (David Foster Wallace) در این مورد می‌گوید که کمال‌گرایی خطرناک است زیرا کارایی و خلاقیت فرد را از بین می‌برد. در واقع به دلیل عدم تشخیص اولویت‌ها، عدم شناخت توانایی‌های فردی و تبدیل شدن به یک مدیر خشک و مقرراتی، کمال‌گرایی باعث می‌شود که زندگی حرفه‌ای شخص به کلی نابود شود. حالا تصور کنید که برای فردی کار می‌کنید که این ویژگی‌ها را دارد. مدیران کما‌ل گرا فقط به خودشان صدمه نمی‌زنند بلکه با در نظر گرفتن استاندارهای کاری بسیار بالا باعث‌ می‌شوند کارایی کارکنان‌شان نیز کاهش پیدا کند.

در اینجا چند ویژگی بارز مدیران کمال‌گرا بیان می‌شود. اگر رئیس شما این ویژگی‌ها را داشته باشد به طور حتم با یک فرد کمال‌گرا روبرو هستید:

۱.آنها به خاطر جزئیات و مسائل کوچک به شدت عصبانی‌ می‌شوند

این مورد یکی از ویژگی‌های بارز کمال‌گرایی در افراد است. اگر رئیس‌ شما به خاطر اشتباهات کوچک، دائما از شما انتقاد می‌کند و به مسائل جزئی بیش از حد بها می‌دهد بدانید که او فردی کمال‌گرا است و این ویژگی، یکی از ویژگی‌های اصلی افراد کمال‌گرا است.

۲. آنها همیشه حالت تدافعی دارند

 افراد کمال‌گرا دوست ندارند که مورد انتقاد قرار بگیرند. بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته توسط دانشگاه براون نشان می‌دهد که افراد کمال‌گرا زمانی که مورد انتقاد قرار می‌گیرند سریع حالت تدافعی به خود می‌گیرند و حتی ممکن است واکنش‌های شدید نشان دهند. بنابراین زمانی که رئیس شما هیچ پیشنهاد و انتقاد سازنده‌ای را نمی‌پذیرد نشان‌دهنده‌ی این است که او فردی کمال‌گرا است.

۳. آنها در محول کردن کارها به دیگران دچار مشکل می‌شوند

یک مدیر کمال‌گرا احساس می‌کند که هیچ کس به خوبی او نمی‌تواند از عهده‌ی کاری بر بیاید، بنابراین در محول کردن وظایف به دیگران دچار مشکل می‌‌شود. چنین افرادی فکر می‌کنند هیچ کس نمی‌تواند کاری را به خوبی‌آنها انجام دهد در نتیجه نمی‌توانند به کسی اعتماد کنند. چنین مدیرانی در زمان محول کردن کار به کارکنان خود، شدیدا دچار شک و تردید می‌شوند.

۴. خیلی سریع دچار استرس می‌شوند

زمانی که کارها به خوبی پیش نمی‌رود کاملا طبیعی است که رئیس شما دچار یأس و نا امیدی شود یا حتی عصبانی شود البته در مورد پروژه‌های بزرگ و مهم، نه در مورد کارهای جزئی و همیشگی. در هر صورت افراد کمال‌گرا در برابر کوچک‌ترین مشکلات و موانع عکس‌العمل بسیار شدید نشان می‌دهند به طور مثال در مورد کارهای روزانه و همیشگی شرکت‌شان بیش از حد حساسیت نشان می‌دهند.

۵. رفتار اطرافیان‌ خود را تصحیح می‌کنند

دکتر آلیس بویس (Alice Boyes) در این زمینه می‌گوید که افراد کمال‌گرا در هر موقعیتی رفتار اطرافیان خود را تصحیح می‌کنند. این افراد قصد ندارند که باعث ناراحتی و رنجش اطرافیان خود شوند اما گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد؛ گویا افراد کمال‌گرا مجبور هستند که اشتباهات دیگران را تصحیح کنند. 

۶. بسیار مرتب و منظم هستند

از نظر روانشناسی، افراد کمال‌گرا به نظم و ترتیب اهمیت بسیار زیادی می‌دهند.

۷. نگرش واقع بینانه ندارند

مدیران کمال‌گرا از کارمندان خود انتظار دارند که فراتر از آنچه که عملی و ممکن است، پیش بروند. خیلی خوب است که رئیسی داشته باشید که اهداف بزرگی در سر دارد. بلند پروازی و نوآوری لازمه‌ی پیشرفت است. اما نگرش غیر واقع‌بینانه  باعث اتلاف انرژی فرد می‌شود. انتظارات بیش از حد رئیس شما ممکن است ناشی از کمال‌گرایی ذاتی او باشد.

۸. اشتباهات کارمندان خود را تحمل نمی‌کنند

هیچ کس دوست ندارد که اشتباه کند اما در یک محیط کاری مناسب، اشتباه کردن بخشی از تجربه اندوزی کارمندان است تا اینکه بتوانند بهترین روش را برای انجام کار خود پیدا کنند. در شرکتی که توسط مدیر کمال‌گرا اداره می‌شود فرصت اشتباه کردن و تجربه اندوزی به کارکنان داده نمی‌شود زیرا این مدیران هیچ اشتباهی را تحمل نمی‌کنند. این نوع رفتار خلاقیت و نوآوری کارکنان را به کلی نابود می کند.

۹. بسیار مردد هستند

دکتر آلیس بویس در این باره می‌گوید که افراد کمال‌گرا در تصمیم گیری‌های بسیار ساده نیز دچار مشکل می‌شوند. اگر رئیس شما دائما در اتاق خود بالا و پایین می‌رود و نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرد بدانید که با فردی کمال‌گرا روبرو هستید.

۱۰. کلمه‌ی نه را زیاد به کار می‌برند  

افراد کمال‌گرا، ریسک‌پذیر نیستند چنین افرادی اگر در مورد موفقیت یک پروژه نگران باشند در همان مراحل اولیه‌، پروژه را متوقف خواهند کرد؛ این مسئله باعث خواهد شد که چنین مدیرانی کمتر به دنبال نوآوری و روش‌‌های جدید باشند.

۱۱. مدیران کمال‌گرا خلاق و کارآمد نیستند

مدیران کمال‌گرا به هیچ وجه خلاق و کارآمد نیستند آنها به قدری به جزئیات و بی‌نقص انجام شدن کارها تأکید دارند که به اولیت دادن امور مهم چندان توجهی ندارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات