تنها راهی که به کمک آن همه می‌توانند بهره‌ وری خود را افزایش دهند

یک‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
افزایش بهره‌وری شخصی یکی از نکاتی است که بسیاری از ما به دنبال آن هستیم. اما آیا نسخه‌‌ای وجود دارد که بتوانیم برای همه تجویز کنیم و به کمک آن بهره‌وری همه را ارتقا دهیم؟ چارلز داهیگ معتقد است با وجود تفاوت‌های افراد، یک روش وجود دارد که به همه برای ارتقای بهره‌وری کمک می‌کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اگر به دنبال افزیش بهره وری خود هستید، احتمالا نکات زیادی را تابحال در زمینه افزایش بهره وری شخصی مطالعه کرده‌اید. سر ریچارد برانسون معتقد است که برای افزایش بهره وری باید هر روز ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شوید. شاید هم نوشتن یادداشت‌های روزانه در مورد کارهایی که قرار است در طی روز انجام دهید مفید باشد. برخی دیگر هم هستند که معتقدند روز خود را باید با مدیتیشن شروع کنید و البته برخی شروع روز با مرتب کردن رخت خواب را کافی می‌دانند. 

بدون تردید به طور ذاتی هیچ یک از این توصیه‌ها اشتباه نیستند (و احتمالا مادر شما از این که بالاخره تصمیم گرفته‌اید تا رختخواب خود را هر روز صبح زود مرتب کنید استقبال خواهد کرد). اما از دیدگاه چارلز داهیگ- متخصص و نویسنده در حوزه بهره‌وری، یک مشکل مهم در رابطه با بسیاری از این مقاله‌هایی که در رابطه با افزایش بهره‌وری نوشته می‌شوند وجود دارد. 

مرور ادبیات تحقیقات علمی صورت گرفته نشان می‌دهد که یک عادت مشخص که به همه برای افزایش بهره‌وری کمک کند وجود ندارد. برخی عادات روزانه برای بعضی از افراد مفید هستند و برای برخی دیگر از افراد چیزی جز هدر دادن وقت نیستند.  

مردم بسیار نسبت به هم متفاوت هستند از این رو توصیه‌هایی هم که می‌توان به کمک آن‌ها به افزایش بهره‌وری افراد کمک کنید واقعا متفاوت است. سحرخیز بودن و پیش از طلوع آفتاب از خواب بیدار شدن اگرچه ممکن است برای برخی کلید موفقیت باشد ولی برای برخی دیگر ممکن است تلاشی بی فایده برای مبارزه با ریتم بیولوژیک ژنتیکی بدنشان باشد. 

۱ ترفند افزایش بهره‌وری که برای همه قابل استفاده است

با وجود این که تمرینات و عادت‌های خاص معمولا برای افراد مختلف به شکل‌‌های متفاوتی جواب می‌دهند، داهیگ معتقد است که یک  ترفند بهره‌وری وجود دارد که برای همه جواب می‌دهد. 

رویکردی وجود دارد که نشان داده شده به طور چشمگیری بهره‌وری را بهبود می‌دهد و آن آزمایش عادات مختلف تا زمانی است که عادت خاصی پیدا شود که باعث شود فرد کمی بیشتر به رفتارهایی که باعث افزایش بهره‌وری می‌شوند از جمله  انتخاب اهداف درست، تمرکز درست یا حتی تصمیم بهتر گرفتن فکر کند.

اما این حرف در عمل به چه مفهوم است؟ بطور خلاصه شما باید در طول روز رفتارها و عادات مختلف را امتحان کنید تا ببنید کدامیک از آن‌ها باعث می‌شوند بیشتر به این فکر کنید که چه کاری را به چه شکلی می‌خواهید به انجام برسانید. به قول داهیگ، هدف این است که بیشتر به فکر فرو بروید.

برای برخی از افراد ممکن است عادت خوب مدیتیشن باشد، برای افراد دیگری ممکن است عادت خوب تهیه لیست کارها باشد و این که آیا فعالیت‌های روزانه‌شان در راستای رسیدن به این اهداف است یا خیر.

داهیگ در نتیجه می‌گوید:

 افرادی که بیشترین بهره‌وری را دارند معمولا عادات روزانه‌ خود را به خوبی تشخیص می‌دهند و سعی می‌کنند تا به جنبه‌هایی از این عادات که باعث می‌شوند بیشتر فکر کنند، بهای بیشتری بدهند. سپس به صورت چرخشی عادت‌های خود را امتحان می‌کنند. برای مثال این هفته مدیتیشن را امتحان می‌کنند، هفته بعد ورزش صبحگاهی را و هفته بعد از آن هم لیست اهداف روزانه خود را در اول صبح می‌نویسند و این کار را تا زمانی که عادت متناسب با روحیات و زندگی شخصی خود را بیابند ادامه می‌دهند و زمانی که آن عادت را پیدا کردند دیگر تَرکَش نمی‌کنند.

آیا شما هم عادت‌های مناسب برای افزایش بهره‌وری خود را پیدا کرده‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات