بدترین اشتباهاتی که افراد جوان در زمان مصاحبه انجام می‌دهند (بخش دوم-پایانی)

چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
مطالعه 6 دقیقه
دیروز درباره ۱۰ مورد از بدترین اشتباهات جلسه مصاحبه داشت صحبت کردیم و اکنون می‌خواهیم این لیست را با ۱۰ مورد دیگر که بسیار مهم هستند ادامه دهیم و به پایان برسانیم. با زومیت همراه بمانید.
تبلیغات

۱۰. ارسال نکردن «ایمیل تشکر»

بسیاری از شرکت‌ها دوست دارند از اشتیاق شما برای کار کردن در آن شرکت یا سازمان باخبر شوند و اگر شما به هر شکل نتوانید این اشتیاق را نشان دهید، در گرفتن شغل شکست خواهید خورد.

نکته: پس از اینکه به جلسه مصاحبه رفتید و با فرد مصاحبه کننده صحبت کردید، چند مدت بعد (دقیقه‌های بعد، تا چند روز بعد) ایمیلی برای اینکه فرد مورد نظر ارسال کنید و از اینکه وی وقت خود را دراختیار شما قرار داده تشکر کنید، تمایل خود را برای پیوستن به آن شرکت نشان دهید و از وی بخواهید که اگر هرگونه سؤال بیشتری از شما دارد بدون هیچ تردیدی از شما بپرسد.

۹. نوشتن خواسته خود در بالای رزومه

job

اگر در همان ابتدای رزومه بگویید که به‌دنبال چه چیزی هستید و از شرکت که می‌خواهید در آن استخدام شوید چه درخواستی دارید، مطمئن باشید تأثیر بدی در ذهن فرد خواننده این رزومه خواهید گذاشت.

نکته: رزومه را بی‌جهت طولانی نکنید، تحصیلات و تجربیات خود را لیست کنید و در نهایت فهرستی از مهارت‌های مفیدی که دارید هم قرار دهید.

۸. خلاقیت خود را به رخ نکشید

s

شرکت‌ها به‌دنبال فردی می‌گردند که شخصیتی قابل اعتماد و محکم داشته باشد نه کسی که رفتاری خود پسند دارد و می‌خواهد با کار‌های خود سایر را تحت تأثیر قرار دهد.

نکته: شرکت‌ها می‌خواهند به شما اعتماد کنند. پس جوری رفتار کنید و ارتباط بگیرید که این احساس قابل اعتماد و قابل تکیه بودن منتقل شود.

۷. ارسال رزومه ویدیویی

job-1

رزومه‌ها باید به آسانی ازطریق ایمیل قابل ارسال به کارمندان بخش نیروی انسانی شرکت‌ها و سازمان‌ها باشند. پرینت گرفتن رزومه‌ها و بایگانی آن‌ها در بسیاری از مراکز امری مهم و الزامی است. پس ارسال یک رزومه ویدیویی به درد هیچکس نخواهد خورد.

نکته: بهترین الگو؟ لینکداین!

۶. لینک ندادن به لینکداین

job

فردی که قصد استخدام شما را دارد باید مطمئن شود شما در بین چندین گزینه قابل انتخاب دیگر شایستگی بیشتری دارید، لینک دادن به حساب کاربری لینکداین در ایمیل و رزومه برای آن فرد استخدام کننده فرایند مقایسه شما را بسیار آسان‌تر می‌کند. اگر حساب کاربری لینکداین ندارید یا آن را کامل نکرده‌اید، همین امروز این کار را انجام دهید چون اهمیتی حیاتی برای بدست آوردن شغل شما دارد.

نکته: آدرس حساب لینکداین خود را در ایمیل درخواست شغل قرار دهید.

۵. خوردن غذا در طول مصاحبه

sandwich

اگر محل مصاحبه قرار است در یک کافه، رستوران یا کلا مکان‌هایی که در آن‌ها غذا به فروش می‌رود باشد، خوردن غذا در بین صبحت‌هایی که برای شغل آینده شما تأثیر گذار است کار پسندیده‌ای نیست. اگر یک گاز از ساندویچ بگیرید و یک جمله بگویید هم حواس خود را از موضوع پرت می‌کنید و هم حواس طرف مقابل.

نکته: اگر به شما پیشنهاد شد، آب، چایی یا قهوه در طول مصاحبه بنوشید اما غیر از این موارد دیگر هیچ‌چیز دیگری نخورید.

۴. بدون انرژی بودن

low

تشخیص مقدار انرژی لازم در طول مدت جلسه مصاحبه مسلما تصمیم سختی است. اگر کم حرف هستید و میزان صدای شما از میزان خاصی بالاتر نمی‌رود، سعی کنید در جلسه مصاحبه نشان دهید که فقط کم حرف هستید نه اینکه گوشه‌گیرید و اصلا دوست ندارید در یک تیم با همکاران خود در ارتباط بمانید. اگر هم برعکس آن، فردی بسیار شلوغ و پرانرژی هستید سعی کنید زیاد از حد، خود را بخاطر اینکه در آنجا حضور دارید خوشحال نشان ندهید.

نکته: اگر به میزان لازم انرژی و خوشحالی نشان دهید، به احتمال بسیار بیشتری آن شرکت برای دادن آن شغل به شما ترغیب خواهد شد.

۳. نشان دادن حیوان شخصی در گفتگوی ویدیویی

cat

اگر یک حیوان شخصی دارید و می‌خواهید با اسکایپ یا گوگل هنگ‌اوتز به یک مصاحبه شغلی بپردازید، مطمئناً صحنه سروصدا دادن و ورجه و وورجه کردن حیوان شخصی شما در آن ویدئو، دلایلی نیست که فرد مصاحبه کننده با شما به‌صورت ویدیویی صحبت می‌کند. پس آن زمانی‌که می‌خواهید مصاحبه شغلی خود را گفتگوی ویدیویی انجام دهید، در یک مکان ساکت و بدون هیچ شیئ و شخص اضافی انجام دهید.

نکته: قبل از اینکه گفتگوی ویدیویی را آغاز کنید حتماً با لپ‌تاپ، خود را در دوربین جلوی آن تماشا کنید و مطمئن شوید مورد اضافی و اشتباهی در قابی که قابل مشاهده هستید، دیده نشود.

۲. اصلاح نکردن ریش‌ها

beard

گذاشتن ریش و سبیل در بین جوان‌ها این روز‌ها یک ایده برای تنوع و تغییر ظاهر صورت است اما بسیاری هم هر دوی آن‌ها را با خود به جلسه مصاحبه می‌برند! اگر قرار نیست به‌صورت کامل ریش و سبیل خود را اصلاح کنید، حداقل آن‌ها را منظم کنید تا اهمیت به نظافت و ظاهر خود را نشان دهید.

نکته: ظاهر زیبا و منظم یکی از نکات بسیار مثبت برای ارزیابی شما در جلسه مصاحبه است.

۱. طولانی بودن رزومه

resume

اگر تجربه زیادی ندارید، به هیچ وجه سعی نکنید رزومه خود را تا ۳ یا ۴ صفحه ادامه دهید. به یاد داشته باشید که طولانی بودن رزومه نشان‌دهنده تخصص بیشتر نیست و تجربیات شما هستند که اهمیت ویژه‌ای دارند.

نکته: بسیاری از کسانی که قرار است رزومه شما را مطالعه کنند و برای جلسه مصاحبه شما را فرا بخوانند شاید حتی بیشتر از ۳۰ ثانیه هم صرف خواندن رزومه شما نمی‌کنند!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات