معرفی کتاب ثروتمندترین مرد بابل

پنج‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
مقداری پول پس‌انداز کرده‌ام، در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنم یا طلا بخرم؟ خودرو ثبت‌نام کنم یا اوراق بهادار بخرم؟ این‌ها سؤالاتی است که وقتی می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم، به ذهنمان خطور می‌کند؟ کتاب «ثروتمندترین مرد بابل» تا حدودی به این سؤالات پاسخ می‌دهد.
تبلیغات

 یکی از دوستانم چند سال پیش آپارتمانش را فروخت و با پولش زمینی حوالی ناکجاآباد خرید، رشد قیمت زمینش از آپارتمان قبلی‌اش خیلی بیشتر بوده است. در برهه‌هایی از زمان، مثل همین الان، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران هم برای انتخاب روش سرمایه‌گذاری و حتی حفظ ثروتشان دچار تردید می‌شوند. مانند همیشه یارِ مهربان، یعنی کتاب خوب، راهنمایی کاربردی است. یکی از روش‌های انتخاب کتاب مناسب برای مطالعه، استفاده از توصیه‌های افراد موفق است. افرادی که خودشان در رشته‌ای موفق هستند، راهنما‌یان مناسبی برای نشان‌دادن راه‌و‌چاهِ تخصصشان دارند. مطالعه‌ی کتاب «ثروتمندترین مرد بابل» را انتشارات معتبر و افراد ثروتمند زیادی توصیه می‌کنند.

لس‌آنجلس تایمز این کتاب را هدیه‌ای عالی برای فارغ‌التحصیل و کسی که در دنیای ثروت سر‌در‌گم است و حتی سرمایه‌گذاران باتجربه معرفی کرد. تونی رابینز این کتاب را در جوانی خوانده است و به همه خواندن آن را توصیه می‌کند.

ثروتمندترین مرد بابل کتابی است که مشاوره‌ی مالی را ازطریق مجموعه‌ای از تمثیل‌هایی تشریح می‌کند که ۴،۰۰۰ سال پیش در بابل باستان تنظیم شده بود. این کتاب تقریبا یک قرن پس از انتشار همچنان در دست چاپ است و به‌عنوان توصیه‌ی کلاسیک مالی در نظر گرفته می‌شود.

جلد کتاب ثروتنمد ترین مرد بابل

خلاصه کتاب

آرکاد، شخصیت خیالی اهل بابل، کاتبی فقیر است که به ثروتمندترین مرد بابل تبدیل شد. وی توصیه‌هایی برای درآمدزایی و پس‌از‌آن حفظ درآمد دارد. هفت درمان (نحوه‌ی تولید پول و ثروت) و پنج قانون طلا (نحوه‌ی محافظت از ثروت) در توصیه‌های آرکاد گنجانده شده است. اگر بخواهیم کل توصیه‌های کتاب را به‌سختی در سه جمله خلاصه کنیم، می‌توانیم این‌گونه نقل‌قول کنیم:

  • حداقل ۱۰ درصد از کل درآمد خود را پس‌انداز کنید و هزینه‌های ضروری‌تان را با خواسته‌های خود اشتباه نگیرید.
  • سخت تلاش کنید تا مهارت‌های خود را ارتقا دهید و درآمد آینده را تضمین کنید؛ زیرا ثروت نتیجه‌ی جریان مطمئن درآمد است.
  • تا زمانی‌که تفکرِ این دست آن دست کردن را از خود حذف نکنید، نمی‌توانید حتی به کمترین اندازه‌ی موفقیت برسید.

بخش عمده‌ای از توصیه‌های آرکاد درباره‌ی «دراز‌کردن پاها به‌اندازه‌ی گلیم»، «سرمایه‌گذاری در کاری که بلد هستید»، «اول خودتان بعد دیگران»، «اهمیت پس‌انداز طولانی‌مدت» و «مالکیت خانه» است.

در این کتاب، می‌خوانید که برای تحقق‌بخشیدن به آرزوها، باید با پول موفق باشید. قوانین پول مانند قوانین جاذبه است؛ مطمئن و بدون تغییر. پول برای کسانی به‌وفور یافت می‌شود که قوانین ساده‌ی کسب درآمد را درک می‌کنند. بابل در زمان اوجش ثروتمندترین شهر جهان بود؛ زیرا مردم آن قدر ارزش پول را می‌دانستند. شما باید دائما درآمدی داشته باشید که کیف‌پولتان را پُر نگه دارد. درخواست مشاوره‌ی خردمندانه از دوست خیرخواه هزینه‌ای ندارد. جوانان غالبا به‌اشتباه تصور می کنند که افراد پیر و خردمند فقط در روزهای گذشته خردمند هستند. شما باید حداقل ۱۰ درصد از درآمدتان را پس‌انداز کنید و اگر این میزان بیشتر باشد، قطعا نشانه‌ی بهتری است. اگر مشاوره‌ی تخصصی می‌خواهید، به‌سراغ افرادی بروید که در موضوعی خاص متخصص هستند و از مشاوران عادی تا‌حدممکن استفاده نکنید.

هفت قانون ساده‌ی پول معروف به هفت درمان عبارت‌اند از:

۱. چاق‌کردن کیف‌پولتان را شروع و پس انداز کنید: آرکاد توصیه می‌کند ۱۰ درصد از درآمد سالانه‌تان را پس‌انداز کنید تا ثروت خود را افزایش دهید. اگر از هر ۱۰ سکه‌ای که درون کیفتان قرار می‌دهید، فقط از ۹ سکه استفاده کنید، کیفتان یک‌باره چاق می‌شود و وزنش افزایش می‌یابد و در دست تو احساس خوبی خواهد داشت و روحت را راضی خواهد کرد.

۲. هزینه‌های خود را کنترل کنید و بیش از نیاز هزینه نکنید: آرکاد توصیه می‌کند از هزینه‌های غیرضروری خودداری کنید؛ زیرا در‌نهایت، ذهن شما گیج می‌شود و آن را با خرج ضروری اشتباه می‌گیرد. هزینه‌های ضروری همیشه رشد می‌کنند تا با درآمدتان مساوی شوند؛ مگر اینکه جلو آن بایستید و تفاوت هزینه‌های ضروی و تمایلاتمان را به‌خوبی درک کنید.

۳. طلای خود را چند‌برابر و هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنید: بیاموزید که ثروت شما را برده‌ی خود نکند و برعکس این اتفاق رخ دهد. سود حاصل از ثروت، یعنی فرزندان و نوادگانش، نیز باید کارمند شما باشند.

۴. سرمایه‌های خود را از ضرر حفظ و از سرمایه‌گذاری‌هایی خودداری کنید که سوددهی بسیار خوش‌خیالانه دارند: آرکاد توصیه نمی‌کند که خطر ضرر‌و‌زیان و سرمایه‌گذاری در برنامه‌های سریع ثروتمندشدن را بپذیرید. ریسک را قبول کنید؛ اما زیاد خوش‌خیال نباشید. نباید به اصل ثروت شما لطمه‌ای وارد شود.

۵. مالکیت محل سکونت خود نوعی سرمایه‌گذاری بزرگ است؛ پس خانه خود را داشته باشید: آرکاد خرید در‌مقابل اجاره‌ی محل زندگی اصلی را توصیه می‌کند: «توصیه می‌کنم هر مردی صاحب سقفی باشد که او را در پناه خود نگه دارد.»

۶. درآمد آینده را تضمین و از خود با بیمه‌ی عمر محافظت کنید: آرکاد داشتن حقوق بازنشستگی را توصیه می‌کند. برای زمانی‌که دیگر جوان نیستید، فکر درآمد باشید.

۷. توانایی خود را برای کسب درآمد بهبود دهید و تلاش کنید تا خردمندتر و دانشمندتر شوید: آرکاد توصیه می‌کند دانش مالی و مهارت‌های افزایش درآمد را یاد بگیرید. کسی که به‌دنبال یادگیری بیشتر در حرفه‌اش است، پاداش بهتری خواهد داشت.

ricjest man in babylon cover

فصل‌های کتاب

این کتاب ۹ فصل دارد. در نسخه‌ی اصلی، هر فصل تقریبا بیست صفحه است. فهرست فصل‌ها به‌شرح زیر است:

  • پیش‌گفتار
  • ثروتمندترین مرد بابل
  • هفت درمان برای کیف‌پول ناب
  •  اولین درمان
  • با الهه‌ی خوش‌شانسی ملاقات کنید
  • پنج قانون طلا
  • وام‌دهنده‌ی طلای بابل
  • دیوارهای بابل
  • قرص‌های سفالی از بابل
  • خوش‌شانس‌ترین مرد بابل

مشخصات کتاب

«ثروتمندترین مرد بابل» کتابی از جورج ساموئل کلاسون از مجموعه‌جزوه‌هایی تشکیل شده است که بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای ایالات متحده در سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۴ توزیع کرده‌اند. این جزوه‌ها به‌هم پیوند خورده و به‌عنوان کتاب در سال ۱۹۲۶ منتشر شده است. رتبه‌ی جهانی کتاب در آمازون از دید عموم ۴/۷ از ۵ ستاره است. خود کلاسون در سال ۱۹۳۰ نسخه‌ی چاپی مصور با عنوان «ثروتمندترین مرد در بابل و سایر داستان‌ها» را منتشر کرد که هم‌اکنون با قیمت ۱٫۲۵۰ دلار فروخته می‌شود.

ترجمه به فارسی

هدا پری‌زاده این کتاب را به فارسی ترجمه و انتشارات داریوش آن را در قطع رقعی با جلد شومیز منتشر کرده است. مهدی مجردزاده‌ی کرمانی نیز کتاب «ثروتمندترین مرد بابل» را به فارسی ترجمه و انتشارات راه‌بین آن در ۱۶۷ صفحه و در اندازه‌ی قطع رقعی روانه‌ی بازار نشر کرده است. فاطمه باغستانی، حسین خسروی، ژیلا ناظریان، آرزو خوشابی و... دیگر مترجمان این کتاب به فارسی هستند.

درباره‌ی نویسنده

جورج ساموئل کلاسون ۷ نوامبر ۱۸۴۷ در لوئیزیانا، میسوری، ایالات متحده‌ی آمریکا متولد شد. وی در طول جنگ اسپانیا و آمریکا در ارتش ایالات متحده خدمت کرد. پس از جنگ، شرکت نقشه‌برداری کلاسون را در دنور کلرادو بنیان نهاد و اولین اطلس جاده‌ای ایالات متحده و کانادا را منتشر کرد. اگرچه موفق بود، این شرکت در رکودی بزرگ از بین رفت. در سال ۱۹۲۶، او اولین مجموعه از جزوه‌های معروف درباره‌ی صرفه‌جویی و موفقیت مالی را منتشر کرد و با استفاده از تمثیل‌هایی که در بابل باستان تنظیم شده بود، هر‌یک از دیدگاه‌های خود را بیان کرد. این جزوه‌ها را بانک‌ها و شرکت‌های بیمه به‌وفور توزیع کردند و میلیون‌ها نفر با آن آشنا شدند. معروف‌ترینِ این جزوه‌ها «ثروتمندترین مرد بابل» بود؛ نمونه‌ای که جلد حاضر از آن عنوان گرفته است. این مَثَل‌های بابلی به کلاسیک الهام‌بخش مدرنی تبدیل شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات