مشخصات استاندارد DisplayPort 2.1 از تغییرات نسبتاً جزئی خبر می‌دهند

سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
استاندارد جدید DisplayPort 2.1 به‌طور کلی تفاوت خیلی زیادی با نسخه‌ی قبلی ندارد، اما در زمینه‌هایی مثل سازگاری با USB بهبود قابل توجهی را تجربه کرده است.
تبلیغات

اتحادیه‌ی استانداردهای الکترونیک ویدیویی موسوم به VESA مشخصات فنی استاندارد DisplayPort 2.1 را اعلام کرد. وقتی گروهی صنعتی استاندارد جدیدی معرفی می‌کند، معمولاً ماه‌ها یا حتی سال‌‌ها طول می‌کشد تا محصولات مصرفی مبتنی‌بر آن استاندارد به دست مشتریان برسد، بااین‌حال محصولات مبتنی‌بر DisplayPort 2.1 همین حالا در بازار موجودند و حتی شماری از کاربران ممکن است پیش‌تر آن‌ها را تهیه کرده باشند.

اتحادیه‌ی استانداردهای الکترونیک در ویدیویی در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود می‌گوید تمامی محصولاتی که پیش‌تر با استاندارد DisplayPort 2.0 عرضه شده‌اند اکنون به‌صورت خودکار گواهی DisplayPort 2.1 را نیز دارند: «VESA در حال همکاری نزدیک با شرکت‌های عضو این اتحادیه بوده است تا اطمینان حاصل کند محصولات مبتنی‌بر DisplayPort 2.0 با مشخصه‌ی جدیدتر و پرکاربردتر DisplayPort 2.1 نیز سازگار باشند.»

براساس گزارش Ars Technica در حال حاضر تعداد محصولات مبتنی‌بر DisplayPort 2.0 در بازار چندان زیاد نیست. در ابتدا انتظار می‌رفت این محصولات در سال ۲۰۱۹ از راه برسند بااین‌حال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، محصولات مبتنی‌بر DisplayPort 2.0 تا سال ۲۰۲۲ عرضه نشدند.

پردازنده‌های سری AMD Ryzen 6000 جزو سرشناس‌ترین محصولاتی هستند که گواهی DisplayPort 2.0 را دارند. شماری از تراشه‌های شرکت‌های مدیاتک و ریل‌تک و کابل‌ها و داک‌های DisplayPort نیز به این گواهی مجهزند. فعلاً فهرست محصولات تحت گواهی DisplayPort 2.0 به این موارد ختم می‌شود.

مشخص نیست که مانیتورهای متکی‌بر DisplayPort 2.0 در چه زمانی از راه می‌رسند. کارت‌های گرافیک سری آرک اینتل ازجمله Intel Arc A770 و Intel Arc A750 از استاندارد جدید پشتیبانی می‌کنند، اما این گفته درباره‌ی کارت‌های گرافیک نسل جدید انویدیا (RTX 4090 و RTX 4080) و همچنین کارت‌های گرافیک سری AMD Radeon RX 6000 صدق نمی‌کند.

کارشناسان می‌گویند DisplayPort 2.1 از همان لایه‌ی فیزیکی (PHY) استاندارد USB4 استفاده می‌کند. براساس گفته‌های اتحادیه‌ی استانداردهای الکترونیک ویدیویی، این موضوع باعث می‌شود سازگاری بین DisplayPort و USB4 در نسل جدید بهبود قابل توجهی را تجربه کند.

با فراگیرتر شدن USB-C، مطابق انتظار، DisplayPort 2.1 سازگاری ویژه‌ای با این درگاه دارد. یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی VESA می‌گوید یکی از اهداف اصلی این اتحادیه، افزایش سازگاری بین DisplayPort و USB ازطریق استفاده از لایه‌ی فیزیکی مشترک است.

استاندارد DisplayPort 2.1 مجهز به سیستمی بهبودیافته برای مدیریت پهنای باند است. محصولاتی که به استاندارد USB4 مجهزند در فرآیندی تحت عنوان Protocol Tunneling افزون‌بر استفاده از پهنای باند اختصاصی، می‌توانند داده‌ها را ازطریق DisplayPort نیز به صورت هم‌زمان ارسال کنند. اتحادیه‌ی VESA می‌گوید به‌لطف تغییرات DisplayPort 2.1، فرایند Protocol Tunneling به‌شکل بهینه‌تری نسبت‌به قبل انجام می‌گیرد. نسخه‌ی جدید استاندارد DisplayPort از کدک DSC و قابلیت Panel Replay که توسط اتحادیه‌ی VESA توسعه داده شده‌اند پشتیبانی می‌کند تا پهنای باند موردنیاز برای انتقال پکت‌های فرایند Tunneling کاهش یابد.

کابل DP40 اتحادیه VESA برای استاندارد دیسپلی پورت

در کنار این‌ها DisplayPort 2.1 پیش‌نیازهای سخت‌گیرانه‌تری برای کابل‌های DisplayPort در نظر می‌گیرد، به‌ویژه کابل‌های مینی. کابل‌های DisplayPort 2.1 که با نرخ حداکثر ۴۰ گیگابیت‌برثانیه فعالیت خواهند کرد (و VESA آن‌ها را کابل DP40 خطاب می‌کند) طول بیش از دو متر خواهند داشت. آن دسته از کابل‌هایی که به نرخ ۸۰ گیگابیت‌برثانیه (بیشترین نرخ ممکن در استاندارد DisplayPort 2.1) دست پیدا می‌کنند قرار است طولی در حدود یک متر داشته باشند.

استاندارد DisplayPort 2.1 از لحاظ حداکثر توان عملیاتی تفاوتی با DisplayPort 2.0 ندارد و در زمینه‌هایی مثل حداکثر وضوح و نرخ نوسازیِ تحت پشتیبانی نیز تغییر خاصی ایجاد نمی‌کند. VESA پیش‌تر گفته بود DisplayPort 2.0 با مانیتورهایی که دارای وضوح حداکثر 16K (معادل ۱۵٬۳۶۰ در ۸٬۶۴۰ پیکسل) باشند سازگاری دارد. DisplayPort 2.0 با مانیتورهای ۲۴۰ هرتز 4K نیز سازگار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات