مدیرعامل نتفلیکس: حداکثر ۱۰ سال تا پایان دوران کانال‌های سنتی تلویزیون فاصله داریم

شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل نتفلیکس می‌گوید کانال‌های سنتی تلویزیونی که به‌طور رایگان ازطریق آنتن قابل دسترس هستند تا ۱۰ سال دیگر به پایان راه می‌رسند.
تبلیغات

نتفلیکس، غول صنعت استریم، به‌دنبال پایان عصر تلویزیون‌های سنتی است. رید هستینگز، مدیرعامل نتفلیکس، به‌مدت بیش از هشت سال است که به پایان استفاده‌ی مردم از تلویزیون‌های سنتی اشاره می‌کند و در جریان برگزاری جلسه‌ی اخیر با سرمایه‌گذاران شرکت روی دیدگاه‌های پیشین خود تأکید کرد و گفت تلویزیون‌های سنتی در عرض پنج تا ۱۰ سال آینده به پایان راه می‌رسند.

پیش‌بینی مرگ شبکه‌های تلویزیونی توسط مدیرعامل شرکتی مثل نتفلیکس چندان تعجب‌برانگیز نیست. کانال‌های تلویزیونی که به رایگان ازطریق آنتن قابل دسترس هستند، جزو بزرگ‌ترین رقبای سرویس استریم نتفلیکس به حساب می‌آیند و طبیعی است این شرکت تمام تلاش خود را برای مقابله با آن‌ها به کار بگیرد.

نت فلیکس برای بالا بردن درآمدهایش به افرادی که امروزه مخاطب کانال‌های سنتی تلویزیون هستند نیاز دارد. آمار نشان می‌دهد در سه ماه اخیر تعداد مشترکین نتفلیکس در ایالات متحده و کانادا به‌میزان ۱٫۳ میلیون نفر کم شده است. نتفلیکس اکنون بیش از ۲۲۰ میلیون کاربر اشتراکی در سراسر دنیا دارد و آن‌طور که تحلیلگران می‌گویند، به‌نظر می‌رسد که این عدد قرار نیست فعلاً فراتر برود.

با این وجود، شرکت تحت مدیریت رید هستینگز همچنان به تلاش‌هایش برای افزایش تعداد مشترکین ادامه می‌دهد. یکی از ایده‌های نتفلیکس، اضافه کردن پلن جدیدی شامل نمایش تبلیغات است تا افراد بیشتری به استفاده از این سرویس استریم ترغیب شوند. نتفلیکس همچنین تلاش می‌کند به‌اشتراک‌گذاری حساب کاربری را غیرممکن کند تا چند نفر به‌صورت هم‌زمان امکان استفاده از یک حساب را نداشته باشند.

بااین‌حال وقتی در شرایط شرکتی مثل نتفلیکس باشید و به حداکثر تعداد مشترک دست پیدا کنید، برای ادامه‌ی عملکرد درخشان نیاز دارید رقبا (شامل شبکه‌های سنتی تلویزیون، یوتیوب، تیک تاک و...) عملکرد بدی از خود نشان دهند. بنابراین طبیعی است که رید هستینگز به‌دنبال جذب مخاطبان کانال‌های تلویزیونی باشد.

آیا پیش‌بینی مدیرعامل نتفلیکس رنگ حقیقت به خود می‌گیرد؟ ورج می‌گوید درحال‌حاضر تعداد بینندگان کانال‌های تلویزیون بسیار کم است. پس از افزایش تعداد محتواهای اختصاصی شبکه‌های کابلی (پولی) در دهه‌ی ۲۰۱۰ میلادی، بسیاری از مردم تماشای کانال‌های سنتی را متوقف کردند. Grey’s Anatomy همچنان یکی از پربازدیدترین سریال‌ها در ایالات متحده محسوب می‌شود، درحالی‌که میانگین مخاطبان هر قسمت از این سریال از ۲۰ میلیون به تنها چهار میلیون نفر رسیده است.

با همه‌ی این‌ها نباید فراموش کنید کانال‌های سنتی که با آنتن قابل دریافت هستند، همچنان رایگان‌اند. برای تماشای فیلم و سریال در این شبکه‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌ی اینترنت و سپس هزینه‌ی حساب کاربری نیستید. با روشن کردن تلویزیون، به انواع محتواها دسترسی دارید، محتواهایی که نتفلیکس به‌شدت به‌دنبال بازسازی آن‌ها در پلتفرم خود است. The Office و Friends و Grey’s Anatomy و ده‌ها سریال نوجوانانه‌ی شبکه‌ی CW تا قبل از حذف شدن از نتفلیکس جزو پرمخاطب‌ترین سریال‌های این سرویس استریم بودند.

از طرفی به‌لطف استاندارد ATSC 3.0، کانال‌های سنتی تلویزیون نیز قرار است بهبودهای محسوسی به خود ببینند. این استاندارد هنوز به‌صورت گسترده دردسترس قرار نگرفته، اما کیفیت پخش فیلم و سریال را بسیار افزایش می‌دهد و همچنان کاربران را به پرداخت پول مجبور نمی‌کند.

ATSC 3.0 از وضوح 4K،‌ نرخ فریم ۱۲۰fps، دامنه‌ی رنگی وسیع و HDR پشتیبانی می‌کند. نتفلیکس در‌حال‌حاضر به‌منظور پخش محتوا با این مشخصه‌ها ماهانه ۱۹٫۹۹ دلار پول از کاربران دریافت می‌کند. از طرفی سرویس استریم HBO Max در زمینه‌ی پخش محتوای 4K بسیار ضعیف ظاهر شده است. کیفیت ساخت محتواهای شبکه‌های کابلی افزایش پیدا کرده و اکنون تعداد زیادی از افراد حاضرند با پرداخت مبلغی مشخص، روی تلویزیون خود به تماشای مسابقات ورزشی بنشینند.

کانال‌های سنتی تلویزیون در رقابت با نتفلیکس با چالش‌های فراوانی مواجه هستند، اما این‌که دوران این کانال‌ها تا نهایتاً ۱۰ سال آینده به پایان برسد موضوع بسیار تأمل‌برانگیزی است. با وجود تمامی مشکلاتی که سرویس‌های استریم دارند، نتفلیکس چگونه مرگ تلویزیون‌های سنتی را پیش‌بینی کرده است؟ این‌ که چنین اتفاقی واقعاً رنگ حقیقت به خود می‌گیرد یا نه، سؤالی است که مشخص شدن پاسخش نیاز به گذر زمان دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات