اپل عرضه هوم پاد را آغاز کرد

چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سرانجام پس از گذشت مدتی طولانی از رونمایی هوم پاد، اپل این اسپیکر هوشمند را روانه‌ی بازار کرد.
تبلیغات

اپل پس از آنکه فصل حیاتی تعطیلات سال نوی میلادی را برای عرضه‌ی هوم‌پاد از دست داد، سرانجام از روز گذشته این اسپیکر هوشمند مبتنی بر دستیار دیجیتال سیری را برای رقابت با محصولات مشابه از رقبایی نظیر گوگل و آمازون، روانه‌ی بازار کرد. کوپرتینونشین‌ها روز گذشته اعلام کردند که ثبت سفارش‌های آنلاین برای هوم‌پاد، با یک ماه تأخیر، از روز جمعه در ایالات متحده‌ی آمریکا، بریتانیا و استرالیا آغاز خواهند کرد. هوم‌پاد، اسپیکر هوشمند ۳۴۹ دلاری اپل، طی رویداد WWDC سال گذشته معرفی و عرضه‌ی آن در ابتدا برای ماه دسامبر برنامه‌‌ریزی شد. طبق اعلام اپل، این اسپیکر می‌تواند قابلیت‌‌هایی نظیر پیشنهاد موسیقی، تنظیم دمای منزل، ارسال پیام و پخش اخبار از رادیوی NPR و CNN را به کاربران ارائه دهد.

تحلیل‌گران تأخیر در عرضه‌ی هوم‌پاد را بر موفقیت نهایی آن چندان تأثیرگذار نمی‌دانند. اپل برای فصل تعطیلات، درآمد ۸۴ تا ۸۷ میلیارد دلاری پیش‌بینی کرده است که بخش عمده‌ای از این درآمد به‌ لطف فروش آیفون ۱۰ خواهد بود؛ بنابراین به اعتقاد باب اودانل، بنیان‌گذار مؤسسه‌ی تحقیقاتی Technalysis، از دست‌ رفتن چند هفته در فروش هوم‌پاد، تأثیر چندانی بر عملکرد اپل نخواهد داشت. به گفته‌ی تحلیل‌گران، خطر بزرگ‌تر برای اپل، آن دسته از کاربرانی هستند که در فصل تعطیلات یکی از محصولات رقبا را خریداری کرده‌اند و نیاز به ارتقاء اسپیکر خود به هوم‌پاد اپل را حس نمی‌کنند. آمازون و گوگل برای به‌ دست‌ آوردن سهمی قابل توجه از بازار اسپیکر هوشمند، قیمت اسپیکرهای پایین‌رده‌ی خود را در طول فصل تعطیلات کاهش دادند.

اپل در تلاش است تا دستیار دیجیتال خود موسوم به سیری را در رقابت با الکسای آمازون و گوگل اسیستنت، کماکان به‌عنوان گزینه‌ای قابل اتکا مطرح کند؛ چرا که در حال حاضر رقبای سیری در اسپیکرهای هوشمند متعددی استفاده می‌شوند. کوپرتینونشین‌ها، هوم‌پاد را به‌عنوان ابزاری به‌حساب می‌آورند که تعداد مشترکان سرویس اپل موزیک را نیز افزایش می‌دهد و مانع از رشد اسپاتیفای می‌شود؛ چرا که اسپیکرهای هوشمند گوگل و آمازون به کاربران اجازه‌ی کنترل اسپاتیفای از طریق دستورات صوتی را می‌دهند؛ اما اپل موزیک در دستگاه‌های رقیب در دسترس کاربران نیست.

تریپ میلر، یکی از شرکای مدیریتی Gullane Capital‌ و از سرمایه‌گذاران اپل، در خصوص استراتژی این شرکت برای محدودسازی هوم‌پاد به پخش صِرف موسیقی با کیفیت صدای بالا ابراز نگرانی می‌کند؛ چرا که می‌توان رقبای این اسپیکر، نظیر آمازون اکو را برای کاربری‌های متنوعی مانند سفارش پیتزا یا درخواست تاکسی آنلاین استفاده کرد. میلر می‌گوید:

من تصور می‌کنم که آن‌ها (اپل)، با این محصول، کمی خود را محدود کرده‌اند؛ درحالی‌که رقبا پیش‌تر نشان داده‌اند که ارائه‌ی قابلیت‌های متنوع، می‌تواند بسیار جذاب باشد. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات