تکمیل بزرگ‌ترین بنای ساخته‌شده با استفاده از فناوری چاپ سه‌ بعدی در دبی

یک‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
شرکت اپیس کور ادعا می‌کند توانسته ساختمانی در دبی سازد که بزرگ‌ترین بنای ساخته‌شده‌ی جهان با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی است.
تبلیغات

به‌تازگی شرکت آمریکایی اپیس کور اجرای پروژه‌ای را به‌پایان رسانده است که ادعا می‌کند بزرگ‌ترین بنای ساخته‌شده‌ی جهان با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی است. این بنا که در دبی واقع شده است، سازه‌ی اصلی ساختمانی اداری را تشکیل می‌دهد و هرچند نیروی انسانی نیز در ساخت آن دخالت داشته است، تنها با استفاده از چاپگر سه‌بعدی ساخته شده است. این ساختمان اداری در دو‌طبقه به ارتفاع حدود ۹/۵ متر و در ۶۴۰ مترمربع زیربنا احداث شده است.

ساخت این سازه نیز مشابه سایر ساختمان‌هایی است که با روش چاپ سه‌بعدی ساخته شده‌اند؛ بدین‌ترتیب که ملات سیمان ازطریق نازل و به‌صورت لایه‌به‌لایه ریخته شده‌ و ساختار اصلی این سازه‌ی اداری را تشکیل داده است.

به‌دلیل وسعت این پروژه، چاپگر سه‌بعدی و قابل‌حمل شرکت اپیس کور را جرثقیل جابه‌جا می‌کرد. کار ساخت این سازه سه هفته به‌طول انجامیده است و تنها سه کارگر ساختمانی از شرکت اپیس کور در اجرای آن مشارکت کرده‌اند.

بدون شک این پروژه گامی رو به جلو در معماری با فناوری چاپ سه‌بعدی محسوب می‌شود، هرچند باید دوباره یادآوری کنیم که اجرای آن بدون بهره‌گیری از نیروی انسانی ممکن نبوده است. ناگفته نماند به‌منظور استحکام بیشتر سازه و اجرای فونداسیون، نصب درها، پنجره‌ها و سقف، انجام سیم‌کشی و کارهای مانند آن، کارگران ساختمانی به قراردادن میل‌گرد و ریختن ملات دست‌ساز ناچار بوده‌اند.

بزرگترین ساختمان جهان با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی در دوبی

نیکیتا چن‌یونتای، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت اپیس کور می‌گوید:

ساختمان‌سازی با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی خود را طی می‌کند و ما تحقیق و توسعه بسیاری انجام می‌دهیم که این فناوری به‌طور گسترده به‌کار برده شود. از اینکه شهرداری دبی فرصت همکاری به ما داده است، بسیار سپاسگزاریم. این پروژه تجربه‌ای ارزشمند و دانشی منحصر‌به‌فرد دراختیارمان قرار داد که با بهره‌گیری از آن می‌توانیم فناوری خود را بهبود ببخشیم و در توسعه‌ی مدل جدید چاپگر سه‌بعدی خود از آن استفاده کنیم. چاپگر ارتقا‌یافته‌ی بعدی قطعا مطمئن‌تر و ازنظر زمان ساخت، بهینه‌تر خواهد بود (دوبرابر سریع‌تر از چاپگر فعلی). به‌علاوه حین انجام این پروژه، ما ملات ساختمانی جدید و با کارایی بهتری را آزمایش کردیم و [اجرای این سازه] گامی بزرگ و رو به جلو در صنعت چاپ سه‌بعدی بتن محسوب می‌شود.

اپیس کور پیش‌از‌این با ساخت سازه‌ای کوچک و مقرون‌‌به‌صرفه با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه‌بعدی، برنده‌ی چالش ساخت سکونتگاه فضایی ناسا شده بود. این شرکت تصمیم گرفته است در سال آینده پروژه‌های مسکونی ارزان‌قیمتی در ایالت‌های کالیفرنیا و لوییزیانا و فلوریدا اجرا کند. اپیس کور فعلا مشغول تحقیق درباره‌ی موضوع است که چگونه سازه‌های احداث‌شده با فناوری چاپ سه‌بعدی را با استانداردها و الزامات ساختمانی منطبق کند.

 در ویدئوی زیر می‌توانید مراحل ساخت این سازه با چاپگر سه‌بعدی را مشاهده کنید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات