مینگ‌چی کو: اپل در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ از نخستین هدست واقعیت افزوده خود رونمایی خواهد کرد

چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گفته می‌شود که اپل در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ از یک مدل هدست مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده رونمایی خواهد کرد.
تبلیغات

به گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به مینگ-چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل، غول دنیای فناوری قصد دارد در بازه‌ی نیمه‌ی نخست ۲۰۲۲، نخستین دستگاه قابل نصب‌ روی سر (HMD) مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده (AR) خود را رونمایی و روانه‌ی بازار کند.

مینگ-چی کو در جدیدترین یادداشتش خطاب به سرمایه‌گذاران می‌نویسد: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که اپل دستگاه HMD مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده را در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ راه‌اندازی خواهد کرد. این دستگاه تجربه واقعیت افزوده از طریق ویدئو را فراهم می‌کند؛ بنابراین به لنز احتیاج خواهد داشت و احتمالا جینییِس (Genius) منبع اصلی تأمین آن‌ها [لنزها] خواهد بود.»

در ماه‌های اخیر شایعات مبنی بر پروژه مخفی و هدست معرفی‌نشده‌ی اپل به‌شدت داغ شده است. گفته می‌شود اپل در حال توسعه چندین دستگاه HMD است و شواهد نشان می‌دهد که نخستین هدست اپل به ‌جای استفاده‌ی مستقل از فناوری واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی، تلفیقی از هر دو فناوری را به‌عنوان محصولی شاخص و مشخصات سخت‌افزاری بسیار قوی ارائه می‌دهد. اپل احتمالا نخستین نسل هدست واقعیت ترکیبی‌اش را به تعداد زیادی دوربین آراسته  خواهد کرد و تکنولوژی واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی پیشرفته‌ای ارائه‌ خواهد داد. احتمال می‌رود تمامی نسخه‌ها از فناوری لایدار (LiDAR) بهره بگیرند که اپل قبلاً در سری آیفون ۱۲ و آیپد پرو از آن برای نقشه‌برداری سریع اشیاء و محیط استفاده کرده است.

گفته می‌شود محصول دیگری با نام احتمالی اپل گلس (Apple Glass) نیز در دست توسعه است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این محصول وارد مرحله‌ی سوم توسعه و طراحی شده است و احتمالا اپل در فرایند طراحی آن با چالش‌هایی مواجه شده و عرضه‌ی آن را تا سال ۲۰۲۵ به تأخیر انداخته است. اعتقاد بر این است که اپل گلس می‌تواند تلاقی آیفون و دستگاه واقعیت افزوده‌ای به شکل عینک‌ باشد. احتمالا این محصول بسیار ارزان‌تر از برادر پیشرفته‌اش خواهد بود و به‌نوعی بازار مصرفی و عموم مردم را هدف قرار خواهد داد.

بر اساس شایعات، اپل در این عینک از فناوری موج‌بَر بهره خواهد گرفت. موج‌بَر ساختاری است که امواج الکترومغناطیسی یا صوتی را هدایت و منتقل می‌کند و معمولا در عینک‌های AR به‌عنوان وسیله‌ای برای هدایت اطلاعات گرافیکی از یک منبع خروجی (نمایشگر مینیاتوری) به یک یا چند صفحه‌نمایش که در مقابل چشمان کاربر قرار دارند‌، استفاده می‌شود. این عینک تجربه واقعیت افزوده را از طریق فناوری‌های اپتیکال ارائه می‌دهد. هدست واقعیت ترکیبی یک تجربه‌ی غوطه‌وری عالی ارائه می‌دهد؛ اما عینک بیشتر به ارائه تجربه‌ی گوشی هوشمند و فناوری واقعیت افزوده متمرکز است.

چندی پیش، مارک گِرمن از بلومبرگ در گزارشی ادعا کرد که اپل هدست واقعیت ترکیبی‌اش را طی چند ماه آینده رونمایی خواهد کرد. زمان‌بندی گِرمن بسیار متفاوت با مینگ‌چی کو است؛ اما می‌تواند کاملا درست باشد؛ زیرا ممکن است اپل ماه‌ها قبل از عرضه، محصول مذکور را رونمایی کند.

گفته‌های کو در مورد برنامه‌های واقعیت افزوده اپل بخشی از یک یادداشت تحقیقاتی بود که زنجیره تأمین لنز دوربین اپل را پوشش می‌داد و بر اساس آن، جینییِس یکی از مهم‌ترین منابع  اپل در آینده خواهد بود. کو بیان کرد: «تأمین‌کنندگان لنز دوربین اپل در حال آماده‌سازی برای تحویل محموله‌های اولیه اجزای آیفون ۱۳ در ماه ژوئن هستند و متعاقب آن، تولید انبوه دنبال خواهد شد. انتظار می‌رود تأمین‌کنندگانی نظیر لارگان و جینییِس در ماه جاری لنزهای با زاویه دید عریض و تله را به دستگاه را برای خانواده آیفون ۱۳ تأمین کنند.»

گفته می‌شود لارگان به‌طور معمول بخش قابل توجهی از سفارش‌های لنز آیفون را تأمین می‌کند؛ اما این شرکت به‌تازگی در آزمون‌های کیفی نتوانسته است رضایت اپل را جلب کند و احتمالا تولید را برای بازه‌ی ماه ژوئن متوقف خواهد کرد. از سوی دیگر، جینییِس آزمون‌های اپل را پشت سر گذاشته است و پیش‌بینی می‌شود برای ژوئن تنها تأمین‌کننده لنز باشد.

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که اپل احتمالا از ایجاد تغییرات گسترده در آیفون ۱۳ صرف ‌نظر خواهد کرد و به‌طور کلی، انتظار نمی‌رود تغییرات اساسی در مؤلفه‌های طراحی و سخت‌افزار دوربین رخ بدهد. البته گفته می‌شود اپل در صدد این است که آیفون ۱۳ پرو مکس را به لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.5 و زاویه دید عریض مجهز کند تا به‌طور بالقوه، کیفیت تصاویر در محیط‌های کم‌نور را افزایش بدهد.

سایر مدل‌ها شامل آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو نیز از لنز واید با گشودگی f/1.6، مشابه با لنز به‌کاررفته در خانواده آیفون ۱۲ بهره خواهند گرفت. مانند آیفون‌های فعلی، دوربین عکاسی با زاویه دید عریض دارای لنز هفت‌تکه برای بهینه‌سازی قابلیت جمع‌آوری نور و کاهش انحرافات رنگی است. گمان می‌رود اهالی کوپرتینو تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ را به حسگر لایدار و لرزش‌گیر اپتیکال از نوع سنسو-شیفت مجهز کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات