دلایل نشت آب از بدنه ماشین ظرفشویی؛ از وقوع حادثه پیشگیری کنید

شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
مطالعه 6 دقیقه
نگرانی کاربر آقا با دیدن نشتی آب از ماشین ظرفشویی
در این مقاله از زومیت قصد داریم به هفت علت اصلی نشت آب از بدنه ماشین ظرفشویی بپردازیم و راه‌حل‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

شاید گهگاهی بسیاری از کاربران با نشتی آب از ماشین ظرفشویی خود مواجه شوند و آشپزخانه‌ خود را خیس و پر از آب ببینند. بی‌شک دیدن این صحنه بسیار ترسناک و نگران کننده است؛ اما در چنین شرایطی خونسردی خود را حفظ کنید و پس از جدا کردن دوشاخه‌ی دستگاه از برق، در همان ابتدا به فکر رفع نشتی آب ماشین ظرفشویی باشید تا از اتفاقات جبران‌ناپذیر بعدی جلوگیری کنید.

قبل از انجام هر کاری ابتدا باید علت نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی را بیابید و سپس به دنبال راه‌حل‌های رفع آن باشید. ما در این مقاله از زومیت به بررسی هفت علت رایج نشت آب از ماشین ظرفشویی پرداخته‌ایم و تمامی آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

سرویس ماشین ظرفشویی توسط تعمیرکار آقا

مشکلات ناشی از نشتی آب از ماشین ظرفشویی

هنگامی که آب از بدنه یا زیر ظرفشویی به‌صورت ناگهانی خارج ‌می‌شود، قطعاً دستگاه دچار نشتی شده است و باید علت آن را جویا شد. ماشین ظرفشویی در هنگام شستن ظروف از آب استفاده می‌کند و در صورت خرابی یکی از قطعات مربوطه، شاید مقداری از این آب از دستگاه نشت کند.

نشتی آب از این دستگاه، مشکلی جدی است که عواقب ناخوشایندی دارد و توصیه می‌کنیم سریعاً اقدام به رفع آن کنید.

نشتی آب از ماشین ظرفشویی مشکلات زیر را به‌وجود می‌آورد:

  • مختل شدن عملکرد ظرفشویی
  • پوسیدگی قطعات ظرفشویی
  • خیس شدن آشپزخانه
  • اختلال در فرآیند شست‌و‌شوی ظروف
  • احتمال بروز خطراتی مانند اتصالی برق و آتش سوزی
  • احتمال سوختن موتور ظرفشویی

چه عواملی به نشت آب از ماشین ظرفشویی منجر می‌شود؟

اگر شاهد نشت آب از ماشین ظرفشویی خود بودید، بهتر است در اولین فرصت از تعمیرکاران متخصص کمک بگیرید زیرا اگر دانش و مهارت فنی بالایی نداشته باشید، نمی‌توانید عامل نشت آب از دستگاه فوق را پیدا کنید. در مجموع عواملی که به نشتی آب از ماشین ظرفشویی می‌شوند عبارت‌اند از:

  • شل شدن بست‌های ماشین ظرفشویی
  • فرسوده شدن شلنگ‌ها
  • وجود اختلال در عملکرد پمپ دستگاه
  • خرابی شیر ورودی
  • خرابی بازوی آبپاش
  • خرابی واشر یا نوار دور در
  • وجود اختلالاتی در عملکرد شناور

در ادامه به بررسی دقیق‌تر هفت مورد بالا خواهیم پرداخت.

سرویس ماشین ظرفشویی توسط تعمیرکار آقا

۱. شل شدن بست‌های ماشین ظرفشویی

یکی از علت‌های نشت آب از ظرفشویی می‌تواند شل شدن بست‌ها باشد. در‌صورتی‌که آب از ماشین ظرفشویی شما نشت می‌کند، بهتر است ابتدا از سفت بودن بست‌های آن اطمینان حاصل کنید.

۲. فرسودگی و ساییدگی شلنگ‌های ماشین ظرفشویی

اگر از ماشین ظرفشویی خود استفاده زیادی داشته باشید، فشار زیادی به شلنگ‌های دستگاه وارد می‌شود و این شلنگ‌ها به‌مرور زمان فرسوده خواهند شد. درنتیجه، این اتفاق به نشت آب از ماشین ظرفشویی منجر می‌شود. در‌صورتی‌که فرسودگی شلنگ‌ها موجب نشتی آب از دستگاه فوق شده باشد، با تعویض آن‌ها می‌توانید این مشکل را حل کنید.

۳. اختلال در عملکرد پمپ ماشین ظرفشویی

پمپ در ماشین ظرفشویی وظیفه گردش و هدایت جریان آب را بر عهده دارد. در شرایطی که مشکلاتی در عملکرد پمپ تخلیه ایجاد شود، آب از قسمت زیرین دستگاه نشت خواهد کرد. چناچه ماشین ظرفشویی شما دچار نشتی شود، بررسی پمپ دستگاه بسیار حائز اهمیت است و باید سریعاً اقدام به تعمیر آن کنید.

۴. وجود خرابی در شیر ورودی ماشین ظرفشویی

شیر ورودی در ماشین ظرفشویی وظیفه‌ی تأمین آب لازم برای شست‌و‌شوی ظروف را دارد. در‌صورتی‌که شیر ورودی ظرفشویی خراب شده باشد، آب بسیار زیادی از قسمت زیرین دستگاه نشت خواهد کرد. ممکن است پوسیدگی شیر یا شل‌شدگی واشر به خرابی قطعه فوق منجر شده باشد. در این شرایط باید شیر ورودی ماشین ظرفشویی مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.

همچنین با دانستن اینکه چرا آب ماشین ظرفشویی تخلیه نمی‌شود؟ می‌توانید از کم و کیف مشکل فوق آگاه شوید و اقدامات لازم را جهت پیشگیری انجام دهید.

۵. خرابی بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی

بازوی آبپاش در ماشین ظرفشویی وظیفه اسپری کردن مواد شوینده و آب کافی روی ظروف کثیف را بر عهده دارد. آبپاش نقش بسیار مهمی در فرایند شست‌وشوی ظروف دارد و درصورت وجود مشکلاتی در بازوی این قطعه، آب از قسمت زیرین ظرفشویی نشت خواهد کرد. معمولاً زمانی که جنس بازوی آب پاش از فلز باشد، احتمال خرابی در آن بیشتر می‌شود.

نکته: در‌‌صورت نشت آب از قسمت زیرین ظرفشویی، بازوی آبپاش دستگاه را چک و آن را تعویض کنید. بررسی و تعویض بازوی آبپاش کاری تخصصی است و توصیه می‌کنیم این کار توسط متخصصان ماهر انجام شود.

۶. خرابی واشر یا نوار دور در ماشین ظرفشویی

نشت آب از ماشین ظرفشویی ممکن است از قسمت‌های مختلفی صورت بگیرد. هنگامی که آب از قسمت جلوی ظرفشویی نشت کند، توصیه می‌شود قبل از هر کاری نوار دور در دستگاه را بررسی کنید. در‌صورتی‌که نوار یا واشر دور در فرسوده شود یا چسبندگی آن کم شده باشد، آب از قسمت جلویی دستگاه (بدنه) نشت خواهد کرد.

در این شرایط نیز با تعویض واشر دور در ماشین ظرفشویی، نشتی آب از قسمت جلویی دستگاه رفع خواهد شد. بهتر است تعویض واشر را به متخصصین مجرب بسپارید تا مشکلی پیش نیاید.

۷. وجود اشکال در عملکرد شناور ماشین ظرفشویی

شناور در ماشین ظرفشویی وظیفه کنترل میزان آب خروجی را بر عهده دارد. اگر شناور دستگاه دچار خرابی شده باشد، آب از قسمت زیرین ظرفشویی نشت خواهد کرد. همچنین این مشکل سبب می‌شود تا حجم زیادی از آب، درون دستگاه انباشته شود. سعی کنید برای برای حل این مشکل از سرویسکاران ماهر کمک بگیرید تا در اسرع وقت شناور دستگاه تعمیر یا تعویض شود.

ماشین ظرفشویی بوش در آشپزخانه

راهکارهایی برای جلوگیری از نشتی آب ماشین ظرفشویی

بی‌شک مهم‌ترین راه برای جلوگیری از نشتی آب از قسمت زیرین ماشین ظرفشویی، استفاده صحیح و به‌جا از دستگاه خواهد بود. در مجموع راهکار‌های جلوگیری از نشتی آب در ماشین ظرفشویی به شرح زیر است:

  • تعویض به‌موقع واشر، شلنگ و سایر قطعات
  • استفاده از قطعات اورجینال و با کیفیت برای دستگاه
  • قرار ندادن ظروفی با جرم و رسوب بیش از حد در ماشین ظرفشویی
  • سرویس منظم و دوره‌ای ماشین ظرفشویی

علت نشتی آب از ماشین ظرفشویی ال جی و سامسونگ

نشتی آب یکی از مشکلات رایج در ماشین ظرفشویی ال جی و ماشین ظرفشویی سامسونگ است که اغلب به‌دلیل خرابی شیر ورودی اتفاق می‌افتد. همانطور که بالاتر اشاره کردیم این شیر، آب مورد نیاز دستگاه را جهت شست‌وشوی ظروف فراهم می‌کند و معمولاً در قسمت پایینی ماشین یا قسمت بالایی قرار گرفته است. برند سامسونگ و ال جی از برندهای معتبری هستند که معمولاً قطعات آن‌ها به سختی دچار ایراد می‌شود یا مشکلات خارجی باعث نشتی آب در ماشین ظرفشویی‌های این برندها می‌شوند.

خرابی شیر ورودی آب یکی از اصلی‌ترین مشکلات خارجی برای ماشین ظرفشویی ال جی و سامسونگ است. با این حال علت نشت آب از دستگاه‌های فوق می‌تواند هر یک از موارد بالا باشد. به یاد داشته باشید که اگر تخصص فنی و مهارت‌های لازم را ندارید، حتماً از نمایندگی‌های معتبر ال جی و سامسونگ برای تعویض شیر ورودی و سایر قطعات کمک بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت قصد داشتیم شما را با هفت علت نشت آب از ماشین ظرفشویی آشنا کنیم و راه‌حل‌های مربوطه را در اختیارتان قرار دهیم. در مجموع عواملی نظیر شل شدن بست‌ها، فرسوده شدن شلنگ‌ها، وجود اختلال در عملکرد پمپ دستگاه، خرابی شیر ورودی، خرابی بازوی آبپاش، خرابی واشر یا نوار دور در و در نهایت وجود اختلالاتی در عملکرد شناور باعث نشتی آب از ماشین ظرفشویی می‌شوند. بهتر است برای رفع هریک از مشکلات فوق از تکنیسین‌های مجرب کمک بگیرید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات