رایج ترین مشکلات مخلوط کن؛ برای تعمیر دست نگه دارید!

یک‌شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
مخلوط کن
در این مقاله از زومیت قصد داریم به انواع خرابی‌های رایج مخلوط کن و راه‌حل برطرف کردن آن‌ها بپردازیم.
تبلیغات

مخلوط کن یکی از لوازم خانگی مهم در آشپزخانه‌ است که برای درست کردن انواع دسر، مخلوط کردن مواد غذایی و… از آن استفاده می‌شود. این دستگاه مانند هر وسیله برقی به‌مرور زمان و با استفاده نادرست دچار خرابی می‌شود. ساختار داخلی مخلوط کن در هر برند تقریباً یکسان است و ایرادات مشابهی در آن‌ها وجود دارد.

در برخی مواقع، ممکن است دستگاه به مشکلاتی مثل خاموش‌ شدن ناگهانی، روشن نشدن و لرزش زیاد دچار شود که در ادامه به بررسی دقیق‌تر تمام ایرادات این دستگاه خواهیم پرداخت.

مشکلات رایج مخلوط کن

  • روشن نشدن مخلوط کن
  • خاموش شدن مخلوط کن بعد از چند ثانیه به‌صورت خودکار
  • کاهش قدرت و سرعت کار
  • نشت مواد از داخل پارچ دستگاه
  • له شدن و خرد نشدن مواد غذایی به‌حد کافی
  • از کار افتادن موتور مخلوط کن پس از اتصال به پارچ
  • صدای اضافی دستگاه در‌ حین کار‌ کردن
  • لرزش دستگاه هنگام کار
مخلوط کن بوش رنگ سغید

چرا مخلوط کن روشن نمی‌شود؟

دلایل مختلفی که به روشن نشدن مخلوط کن منجر می‌شوند:

  • خرابی پریز
  • قطعی سیم دستگاه
  • خرابی دکمه on/off مخلوط کن
  • ضربه خوردن دستگاه
  • بروز اختلال در موتور

خرابی پریز مخلوط کن

ابتدا از سالم بودن پریز خود مطمئن شوید و قبل از انجام هر‌ کاری آن را به وسیله یک فازمتر بررسی کنید. در‌صورتی‌که فازمتر در دسترستان نبود، می‌توانید یک وسیله برقی دیگر را به پریز متصل کنید.

قطعی سیم دستگاه

در برخی از موارد علت روشن‌ نشدن مخلوط کن پوسیدگی یا قطع بودن سیم دوشاخه دستگاه است. در‌صورت بررسی این سیم اگر قطعی یا پارگی مشاهده کردید آن را در اسرع وقت تعویض کنید.

خرابی دکمه on/off مخلوط کن

درصورتی‌که پریز و سیم دستگاه مشکل نداشتند، در مرحله بعد باید دکمه‌های دستگاه را بررسی کنید، چرا که در برخی موارد خرابی دکمه‌ها باعث روشن‌ نشدن دستگاه می‌شوند. برای رفع این مشکل ابتدا باید قاب دستگاه را باز و سپس جرم و کثیفی دکمه‌ها را تمیز کنید (اگر مشکل با تمیزکاری برطرف نشد، بهتر است دکمه‌ها توسط تعمیرکاران ماهر تعویض شوند).

ضربه خوردن مخلوط کن

در برخی موارد ممکن است دستگاه به‌دلیل زمین افتادن و... ضربه خورده باشد، در این حالت احتمال شکسته‌شدن قطعات دستگاه وجود دارد و ممکن است روشن نشود. جهت رفع این مشکل باید مخلوط کن را به‌صورت کامل از بیرون و داخل بررسی کنید. سپس قطعاتی شکسته‌اند را تعویض کنید تا مشکل دستگاه برطرف شود.

مخلوط کن

اختلال در موتور مخلوط کن

در برخی موارد موتور دستگاه در اثر کار‌ کردن زیاد، ضربه دیدن، ورود آب به داخل موتور و… نیم‌سوز می‌شود یا به‌صورت کامل می‌سوزد و اجازه کار‌ کردن را به دستگاه نمی‌دهد. جهت رفع مشکل موتور دستگاه بهتر است از مراکز تخصصی تعمیر مخلوط کن کمک بگیرید.

علت خاموش شدن ناگهانی مخلوط کن در‌ حین کار

علت اصلی خاموش‌ شدن ناگهانی مخلوط کن در حین کار‌ کردن، بروز اختلال در عملکرد محافظ الکتریکی یا اورلود است، علت خرابی این قطعه می‌تواند کار کردن موتور در طولانی‌مدت باشد.

دلیل نصب اورلود روی مخلوط‌‌ کن این است که اگر فشار زیادی روی موتور بود، دستگاه را به‌صورت اتوماتیک خاموش کند (در برخی موارد موتور توانایی کار‌ کردن ندارد، در نتیجه اورلود دستور خاموشی می‌دهد).

اگر اورلود یا قطعات مرتبط با آن دچار مشکل شده‌ باشند، باید آن‌ها را به‌صورت تخصصی بررسی کنید و نهایتاً تعویض یا تعمیر قطعات را انجام دهید

از دیگر دلایل بروز این مشکل خرابی پروانه فن دستگاه است، در این حالت دستگاه داغ می‌شود و خاموش خواهد شد. با تعویض پروانه فن، می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

نکته: بهتر است برای خرد‌ کردن مواد غذایی‌ سفت و محکم مثل کشک و یخ، از مخلوط کن استفاده نکنید.

کاهش قدرت و سرعت کار مخلوط کن

در برخی موارد ممکن است پس از ریختن مواد غذایی درون دستگاه متوجه شوید که مخلوط کن مثل همیشه کار نمی‌کند و سرعت و قدرت کافی را ندارد. دلایل مختلفی باعث بروز این مشکل می‌شوند که می‌توانند به موارد زیر مرتبط باشند:

  • خرابی بوش موتور
  • خرابی بوش تیغه
  • کاهش زغال مخلوط کن
  • کثیفی کلکتور
  • نیم‌سوز شدن آرمیچر

جهت رفع این مشکلات باید از تکنسین‌های ماهر کمک بگیرید تا مشکل را بیابند و نهایتاً تعویض قطعات انجام شود.

نشت مواد داخل پارچ مخلوط کن

در قسمت انتهایی پارچ مخلوط کن یک پیچ بزرگ توخالی از جنس پلاستیک فشرده وجود دارد که در اثر کار زیاد یا ضربه‌دیدن دچار ساییدگی می‌شود. در این حالت موادی که درون دستگاه می‌ریزید، به بیرون نشت می‌کند و باعث آسیب‌زدن به قطعاتی مثل کوپلینگ و موتور دستگاه می‌شود. جهت رفع این مشکل باید پیچ شش‌ضلعی توخالی را تعویض کنید، تا به قطعات داخلی دستگاه آسیب نرسد.

مخلوط کن

علت له شدن و خرد نشدن مواد غذایی در مخلوط کن چیست؟

علت اصلی خرد نشدن مواد غذایی درون مخلوط کن، کند شدن تیغه درون دستگاه است. جهت رفع این مشکل باید تیغه درون دستگاه را تعویض یا تیز کنید تا مشکل به‌صورت کامل رفع شود. در‌صورتی‌که پس از تعویض و یا تیز‌کردن تیغه‌ها مشکل شما برطرف نشد بهتر است به بررسی سایر دلایل بپردازید.

علت از کار افتادن موتور مخلوط کن پس از اتصال به پارچ چیست؟

علت اصلی از کار افتادن موتور مخلوط کن پس از اتصال به پارچ، گریپاژ کردن تیغه دستگاه است که به‌راحتی می‌توانید این مشکل را در خانه برطرف کنید. جهت رفع این مشکل با دست تیغه‎‌ها را بچرخانید تا حرکت کنند و سپس دستگاه را روشن کنید.

در‌صورتی‌که مشکل رفع نشد، بهتر است قطعات مختلف پارچ را که به کوپیلنگ وصل می‌شوند، باز کنید و آن‌ها را گریس‌کاری کنید تا مشکل رفع شود.

چرا مخلوط کن هنگام کار می‌لرزد؟

علت بروز این مشکل پر بودن بیش‌از‌حد پارچ و ریختن مواد غذایی محکم یا جمع شدن تفاله در قسمت زیر تیغ است. جهت رفع لرزش مخلوط کن در حین کار، به اندازه کافی مواد غذایی درون آن ریخته و از ریختن مواد غذایی سفت درون آن بپرهیزید.

اگر در‎صورت رعایت این موارد دستگاه لرزش داشت، بهتر است تیغه را مجدداً بردارید و زیر آن را تمیز کنید تا مشکل لرزش مخلوط کن رفع شود.

چرا مخلوط کن در حین کار صدای اضافی تولید می‌کند؟

علت صدای زیاد و غیرطبیعی مخلوط کن، می‌تواند ناشی از برخورد پره‌ها به تنگ یا خرابی کوپلینگ و بوش دستگاه باشد. برای خرد‌ کردن مواد غذایی سفت از مخلوط کن استفاده نکنید. این کار موجب آسیب‌زدن به پره‌های دستگاه و باعث برخورد تیغه به بدنه پارچ و سر وصدای زیادی دستگاه می‌شود. همچنین خرابی یاتاقان‌ها و بوش دستگاه باعث ایجاد صدای زیاد در مخلوط کن می‌شود، که با تعویض آن‌ها این مشکل رفع خواهد شد.

مخلوط کن

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت سعی داشتیم مشکلات رایج مخلوط کن را مورد بررسی قرار دهیم. همان‌گونه که در بالاتر اشاره‌ کردیم، وجود مشکل در بخش‌های مختلف مانند، موتور، سیم، کلید، پریز و اورلود می‌تواند باعث کار‌نکردن مخلوط کن شوند. شما به‌راحتی می‌توانید با توجه به مطالبی که گفته شد، اقدام به رفع مشکلات به‌وجودآمده کنید. به‌یاد داشته باشید که همیشه مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از بروز مشکل در دستگاه‌های برقی می‌تواند استفاده صحیح و ایمن از آن‌ها باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات