چرا قهوه‌ساز روشن نمی‌شود؟

جمعه ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
قهوه‌ساز
در این مقاله نکاتی را در خصوص دلایل روشن نشدن قهوه‌ساز و رفع مشکلات آن بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

قهوه‌ساز یکی از وسایلی است که امروزه کاربرد بسیار زیادی در خانه‌ها دارد. با استفاده از این دستگاه می‌توانید تنها در چند دقیقه قهوه محبوبتان را آماده و میل کنید. گهگاهی ممکن است این دستگاه به‌دلیل برخی از مشکلات روشن نشود. در ادامه شما را با دلایل روشن‌ نشدن دستگاه قهوه‌ساز و نحوه رفع مشکلات آن آشنا می‌کنیم.

قهوه‌ساز محصولی بسیار حساس است که باید با‌ دقت بالایی از آن نگهداری شود؛ در‌غیر‌این‌صورت ممکن است خراب‌ شود و هزینه‌های هنگفتی را برای تعمیر به دنبال داشته باشد. در برخی مواقع، روشن نشدن این دستگاه می‌تواند به‌ دلایل ساده‌ای مربوط باشد که در ادامه آن‌ها را یک‌به‌یک بررسی می‌کنیم.

دلایل احتمالی روشن‌نشدن قهوه‌ساز:

  • برق نداشتن قهوه‌ساز
  • خرابی سیم رابط دستگاه
  • خرابی مدار کنترل
  • خرابی مقاومت‌ها و کاهنده‌های ولتاژ
  • خراب‌شدن المنت
  • وصل نبودن کارتریج

در ادامه این موارد را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

قهوه ساز

برق نداشتن قهوه‌ساز

یکی از دلایل روشن‌ نشدن قهوه‌ساز، نبودن برق و عدم برق‌رسانی مناسب به دستگاه است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از این‌که اقدام به باز‌کردن دستگاه و تعمیر‌کردن آن کنید، ابتدا پریز و محافظ برق‌رسان دستگاه را بررسی کنید و از سالم بودن آن‌ها مطلع شوید.

توصیه می‌شود دستگاه را با پریز‌های مختلف تست کنید تا مطمئن شوید که مشکل از پریز است یا دستگاه. در‌صورتی‌که مطمئن شدید عوامل خارجی مانند پریز و... کاملاً سالم هستند، باید بخش‌های داخلی دستگاه را مورد برسی قرار دهید تا علت روشن‌ نشدن آن مشخص شود.

خرابی سیم رابط دستگاه

اگر مشکل از برق‌رسانی به دستگاه نباشد، باید سیم رابط را مورد بررسی قرار دهید. اگر سیم دستگاه دچار پارگی، خرابی، خمیدگی و مشکلاتی از‌ این‌ دست باشد، این امکان وجود دارد که جریان برق از آن عبور نکند.

در‌ نظر داشته باشید که پارگی و خرابی سیم رابط به‌شدت خطرناک است و می‌تواند منجربه برق‌گرفتگی شود. قبل از لمس دستگاه، کابل برق را جدا‌ کنید و آن را مورد بررسی قرار‌دهید. برای رفع این مشکل، باید یک کابل جدید تهیه و جایگزین کابل قبلی کنید.

قهوه ساز

خرابی مدار کنترل

مدار کنترل یا همان زمان‌سنج یکی از اجزای اصلی قهوه‌ساز می‌باشد. در صورت خرابی مدار کنترل، دستگاه به احتمال بسیار زیاد روشن نخواهد شد. البته باید به این نکته توجه کنید که اگر مدار کنترل دچار آسیب‌دیدگی باشد، باید آن را به‌دست فردی متخصص بسپارید تا از آسیب‌های احتمالی بعدی جلوگیری شود.

خرابی مقاومت‌ها و کاهنده‌های ولتاژ

درصورت خرابی مقاومت و کنترل‌کننده‌های ولتاژ، عملکرد قهوه‌ساز دچار مشکل می‌شود. این قطعات شامل بخش‌های مختلفی همچون ترانزیستور و رله می‌شوند که در هنگام خرابی باید آن‌ها را مورد بررسی قرار‌ دهید.

بهتر است از تعمیرکاران ماهر کمک بگیرید و قطعه معیوب را تعویض کنید. توصیه می‌شود تا‌ حد امکان به‌جای تعمیر این قطعات آن‌ها را تعویض کنید؛ زیرا تعمیر‌کردن آن‌ها ممکن است مقطعی باشد و دستگاه را مجدداً با مشکل مواجه کنند.

قهوه ساز

خراب‌شدن المنت

خراب‌شدن المنت از جمله دلایلی است که منجربه روشن‌نشدن قهوه‌‌ساز می‌شود. المنت وظایف مختلفی دارد؛ اما به‌طور کلی می‌توان گفت که وظیفه اصلی آن تبدیل انرژی الکتریکی به گرما و حرارت است.

المنت قطعه نسبتاً مقاومی است و معمولاً به‌دلیل شکستگی و یا اصابت ضربه به دستگاه دچار خرابی می‌شود. جهت بررسی این قطعه و حصول اطمینان از سالم‌بودن آن از اهم‌متر استفاده کنید.

وصل نبودن کارتریج

گاهی اوقات ممکن است کارتریج قهوه‌‌ساز خالی باشد و یا به‌درستی وصل نشده باشد. در این مواقع دستگاه روشن نمی‌شود. این موضوع یک مشکل فنی پیچیده نیست و می‌توان به راحتی با پر‌کردن کارتریج و وصل‌کردن آن به‌شکل صحیح دستگاه را روشن کرد.

قهوه‌ساز

جمع‌بندی

در این مقاله قصد داشتیم دلایل روشن‌نشدن قهوه‌‌ساز را مورد بررسی قرار دهیم. در مجموع، این دستگاه قطعات پیچیده‌ای ندارد و می‌توان با رعایت برخی نکات از خرابی آن جلوگیری کرد. اگر انجام موارد ذکر‌ شده برای شما دشوار است؛ از تعمیرکاران ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات