دلیل خنک نکردن یخچال

چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
دلایل خنک نکردن یخچال
اگر متوجه شدید که یخچال شما خنک نمی‌کند، در این مقاله از زومیت با ما همراه باشید تا به دلایل خنک‌نکردن یخچال بپردازیم.
تبلیغات

دلایل متعددی برای سردنشدن یخچال وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کویل‌های کندانسور کثیف، تهویه نامناسب، نصب نامناسب، معیوب یا کثیف‌بودن درزگیرهای واشر، نگهداری نامرتب مواد غذایی و خرابی قطعات داخلی اشاره کرد. درک علت سردنشدن مناسب یخچال اولین گام برای رفع این مشکل است.

در بسیاری از موارد، نیازی به عجله برای خرید یخچال جدید نیست. اگرچه ممکن است در نهایت برای برخی تعمیرات نیاز به متخصص لوازم خانگی داشته باشید؛ اما انجام سایر تعمیرات ساده است و به ابزار و دانش خاصی نیاز ندارد.

فهرست مطالب

چگونه یخچالی که خنک نمی‌شود را عیب‌یابی کنیم؟

وقتی یخچال دمای مناسب خود را حفظ نمی‌کند، چند نشانه‌ی هشداردهنده وجود دارد که ممکن است متوجه آن‌ها شوید، مانند:

  • فاسد شدن سریع مواد غذایی و احتمالاً ایجاد بوی نامطبوع
  • تعریق بیش از حد در بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی
  • نیمه‌گرم یا هم‌دمای اتاق بودن دمای داخلی یخچال و فریزر

علت خنک نکردن داخل یخچال

برای عیب‌یابی علت سرد نشدن یخچال از راهنمای زیر استفاده کنید و نکات و ایده‌هایی برای پیدا‌کردن راهکار به دست آورید.

کنترل دما به درستی تنظیم نشده است

کنترل دما برای خنک کردن یخچال

تنظیم کنترل دما اغلب اولین و ساده‌ترین راهکار برای یخچالی است که به اندازه‌ی کافی خنک نیست. اگر فرزندی در خانه دارید، آن‌ها گاهی مقصر تغییرات کنترل دما هستند، به‌خصوص اگر تنظیمات در بیرون یخچال باشند؛ اما هر چیزی می‌تواند سهواً دما را تغییر دهد، مثلا ممکن است هنگام تمیز کردن درب یخچال به اشتباه دکمه‌ی تغییر دما را فشار داده باشید.

مشکل در کنترل دما نیز شاید دلیلی باشد که صدای کمپرسور یخچال خود را در حال کار می‌شنوید؛ اما یخچال محتویات را خنک نمی‌کند.

راهکار رفع مشکل:

  • پایشگر دما را به تنظیمات دمایی دلخواه تغییر دهید.
  • حتما هم فریزر و هم یخچال را چک کنید؛ چون باید کنترل‌های جداگانه‌ای داشته باشند.
  • انتظار نداشته باشید که دمای داخل بلافاصله تغییر کند. در عوض اجازه دهید یک روز کامل دما ثابت بماند.

دمای مطلوب یخچال چند است؟

به توصیه‌ی متخصصان، یخچال‌ها باید در دمای ۴۰ درجه فارنهایت یا پایین‌تر باشند و فریزرها در دمای صفر درجه فارنهایت یا پایین‌تر تنظیم شوند.

کویل‌های کندانسور کثیف هستند

تمیزکردن کویل‌های کندانسور یخچال

کویل‌های کندانسور به خنک‌شدن مناسب یخچال شما کمک می‌کنند؛ اما اگر با گردوغبار، چربی یا تار عنکبوت پوشیده شده باشند، نمی‌توانند عملکرد خوبی ارائه دهند. اگر یخچال شما به‌دلیل کویل‌های کندانسور کثیف خنک نمی‌شود، ممکن است نیاز به تمیزکردن سریع آن‌ها داشته باشید. دستورالعمل‌های تمیزکردن کویل‌های کندانسور مدل‌های یخچال‌ متفاوت است، بنابراین قبل از شروع تمیزکردن حتما دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید یا با متخصص تماس بگیرید.

واشرهای درب تمیز نیستند

تمیز نبودن واشرهای درب یخچال

صحیح‌ و سالم نگه‌داشتن واشر درب به محصورکردن هوای سرد داخل یخچال شما کمک می‌کند. اگر واشر کثیف، آسیب‌دیده یا فرسوده باشد ممکن است به‌درستی هوای سرد حبس نشود که همین موضوع می‌تواند باعث نشت هوای خنک یخچال شما به بیرون شود.

نفوذپذیری واشر درب یخچال را از نظر کثیفی، خرده‌ریزه یا سایر آشغال‌ها بررسی کنید و با آب گرم و صابون پاک کنید. اگر هوا پس از تمیزکردن واشر همچنان خارج می‌شود و یخچال شما هنوز خنک نشده است، حتما با کارشناس متخصص تماس بگیرید.

راهکار رفع مشکل:

  • واشر را با اسفنج و آب گرم و صابون تمیز کنید.
  • ازطرفی دیگر قسمت‌هایی از بدنه‌ی یخچال که واشرها با هم تماس دارند را پاک کنید.
  • از برس‌ها، مایعات قابل اشتعال یا اسپری‌های تمیزکننده پنجره استفاده نکنید.

نگهداری نامرتب مواد غذایی

مرتب سازی مواد غذایی در یخچال

وقتی مواد غذایی در یخچال بیش از حد فشرده شده یا به هم ریخته هستند ممکن است یخچال در تنظیم دمای خنک دچار مشکل شود. دلیلش این است که مواد غذایی ساماندهی نیافته می‌توانند از جریان هوای مناسب داخل یخچال جلوگیری کنند. اگر یخچال شما به دلیل عدم سازماندهی مناسب خنک نمی‌شود، می‌توانید به سادگی مواد غذایی موجود در یخچال خود را دوباره مرتب کنید تا دریچه‌های هوا باز و دردسترس باشند.

راهکار رفع مشکل:

  • به دنبال ظرف‌ها یا کیسه های بزرگی باشید که شاید اتفاقی جلوی دریچه‌ها قرار گرفته باشند و از ورود هوای خنک به داخل جلوگیری کنند.
  • این موارد را کنار بکشید یا آن‌ها را در قفسه دیگری قرار دهید.

کم‌بودن ظرفیت یخچال

ظرفیت کم یخچال

مواد غذایی داخل یخچال به حفظ خنکی کمک می‌کنند. یخچال‌های کم‌ظرفیت می‌توانند مشکلات دمایی داشته باشند و برای حفظ دمای خنک باید سخت‌تر کار کنند. یخچال‌هایی که بیش از حد پر نیستند، دارای حجم کافی برای حفظ دمای خنک هستند.

راهکار رفع مشکل:

  • یخچال خود را حدود سه‌چهارم پر از غذا و نوشیدنی نگه دارید تا هوا به درستی گردش کند.
  • چند پارچ آب در گوشه‌های خالی یخچال خود قرار دهید تا دستگاه شما خنک بماند.
  • یخچال خود را بیش از حد پر نکنید؛ زیرا مواد غذایی به گردش هوا نیاز دارند تا به خوبی خنک شوند.

واشر درب معیوب است و نیاز به تعویض دارد

واشر درب یخچال معیوب

اگر واشر درب را تمیز کرده‌اید؛ اما هنوز راه خروج هوای سرد باز است، وقت آن رسیده که واشر را کاملا تعویض کنید. ممکن است واشر قدیمی و فرسوده شده باشد. برای اطمینان و تأیید این موضوع، مثلا اسکناسی لای درب یخچال خود بگذارید و درب را ببندید. سپس اسکناس را بکشید تا ببینید آیا به‌راحتی بیرون می‌آید یا خیر. اگر مجبورید اسکناس را کمی بکشید تا آزاد شود، واشر شما مشکلی ندارد؛ اما اگر خیلی راحت خارج شد، واشرهای شما نیاز به تعویض دارند.

راهکار رفع مشکل:

  • به‌دنبال واشر معتبر مخصوص برند یخچال خود برای تعمیر باشید.
  • واشر جدید را به مدت چند دقیقه در آب داغ خیس کنید تا برای نصب انعطاف‌پذیرتر شود.
  • واشر قدیمی را شل کنید و بردارید. ناگفته نماند ممکن است در این فرآیند نیاز به برداشتن پیچ‌ها باشد.
  • واشر جدید را در جای خود قرار دهید.

یخچال تراز نیست

تراز نبودن یخچال

یخچال باید تراز باشد تا به درستی کار کند. اگر یخچال شما تراز نباشد، ممکن است درها بسته نشوند که این یعنی یخچال غذای شما را خنک نخواهد کرد.

راهکار رفع مشکل:

  • از تراز لیزری برای بررسی سطوح استفاده کنید.
  • از قسمت چپ و راست، یخچال باید کاملاً تراز باشد.
  • از طرفی دیگر از جلو به عقب، یخچال باید ۳٫۵۶ سانتی‌متر به سمت عقب متمایل شود تا درها به درستی بسته شوند.

فاصله حفظ نمی‌شود

عدم حفظ فاصله برای گردش هوا در یخچال

یخچال باید فضای خالی کافی در طرفین و به خصوص در پشت داشته باشد تا گردش هوا به درستی انجام شود.

راهکار رفع مشکل:

  • دستورالعمل‌ها را برای جزئیات حد مجاز بررسی کنید. میزان حد مجاز به برند یخچال شما بستگی دارد.
  • به‌طور کلی، شما به حداقل ۹٫۶۵ سانتی‌متر در طرفین نیاز دارید.
  • حداقل به فاصله ۲٫۵۴ سانتی‌متر در پشت نیاز دارید.
  • پس از برگرداندن یخچال در جای خود، مطمئن شوید که پایه‌های قابل تراز در دو گوشه‌ی پایینی جلوی یخچال را تنظیم مجدد کرده‌اید.

موقعیت مکانی بر ظرفیت خنک‌سازی تأثیر می‌گذارد

تاثیر موقعیت یخچال در خنک کردن مواد غذایی

اگر یخچال در محیط گرم یا سرد مانند فضای باز یا بسته قرار گیرد، این موضوع می‌تواند بر ظرفیت خنک‌کنندگی آن تأثیر بگذارد. محیطی که خیلی سرد است، یخچال را گیج می‌کند و محتویات آن را سرد نخواهد کرد. از طرفی دیگر، اگر محیط گرم باشد، یخچال برای خنک‌کردن فضای داخلی بیش‌ازحد کار می‌کند.

حتی زمانی‌که یخچال در محیط معتدل قرار دارد، لوازمی مانند اجاق گاز در کنار یخچال می‌تواند بر سرمایش یخچال تأثیر بگذارد.

راهکار رفع مشکل:

  • برای محافظت از یخچال در برابر حرارت اجاق گاز، عایق حرارتی‌ای به دیواره یخچال متصل کنید. هنگام آشپزی از پنکه استفاده کنید تا گرمای آشپزخانه کاهش یابد.

مشکل در برق‌رسانی

برق رسانی یخچال و خنک نکردن

گاهی اوقات مشکلات ساده‌ای به وجود می‌آید که شاید فکرش را هم نکنیم. مثلا شاید یخچال به برق وصل نباشد یا دوشاخه‌ی آن شل یا پریز اتصالی داشته باشد. اگر چراغ داخل یخچال روشن نشود و داخل آن سرد نباشد، این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اگر داخل یخچال سرد باشد؛ اما نوری وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد لامپ سوخته است.

راهکار رفع مشکل:

  • پریز را بررسی کنید و دقت کنید که دوشاخه برق یخچال شما محکم در پریز برق باشد.

علت خنک نکردن یخچال بعد از جابجایی

جابه‌جایی یخچال

گاهی اوقات می‌خواهید از یخچال بلافاصله پس از جابجایی استفاده کنید؛ اما یخچال کار نمی‌کند و خنک نمی‌شود. دلیل این مشکل چیست و چه باید بکنید؟ در ادامه همچنان با ما همراه باشید.

یخچال در چه حالتی جابه‌جا شده است؟

اینکه یخچال در هنگام حمل‌ونقل در چه وضعیتی قرار داشته مهم است تا به تشخیص مشکل کمک کند. در صورت امکان، هنگام حمل یخچال، باید آن را در حالت عمودی قرار داد.

هنگامی که یخچال به محل سکونت شما رسید، حتما موقعیت یخچال را داخل کامیون قبل از انتقال آن به محل مورد نظر بررسی کنید و توجه کنید که آیا عمودی است یا نه. می‌توانید عکسی از حالت انتقال بگیرید که بعدا اگر مشکلی برای یخچال پیش آمد، سندی برای اثبات داشته باشید.

یخچال به داخل آشپرخانه منتقل شد؛ تکلیف چیست؟

نکته مهم در حرکت‌دادن یخچال این است که بدانید بسیاری از مواد مانند روغن کمپرسور در طول جابجایی خود در حال ارتعاش و حرکت هستند. پس از انتقال یخچال به جای ثابت باید توجه کنید که برای عملکرد صحیح گذشت زمان لازم است.

بنابراین توصیه می‌شود که اگر می‌خواهید استفاده از یخچال را شروع کنید، حداقل چهار ساعت قبل از وصل‌کردن به برق صبر کنید. این کار باید زمان کافی برای قرار گرفتن روغن، گازها و خنک‌کننده‌ها در جایی که قرار است باشند را فراهم کند.

اگر یخچال شما به صورت افقی جابه‌جا شده، حتی بهتر است تا بیست و چهار ساعت صبر کنید. چرا زمان استراحت در این حالت بیشتر از حالت عمودی است؟ دلیل این موضوع به کمپرسور و روغن موجود در آن مربوط می‌شود. اگر یخچال را در حالت افقی جابه‌جا کنید، فشار بیشتری به کمپرسور وارد می‌شود تا اینکه در حالت عمودی حرکت کند و باعث می‌شود روغن کمپرسور به مسیر خنک‌کننده نشت کند.

بنابراین، قبل از روشن‌کردن یخچال پس از قرارگرفتن در جای خود، مهم است که به آن زمان بدهید تا روغن از مسیر خنک‌کننده به کمپرسور برگردد.

جابه‌جایی یخچال در حالت عمودی خطر این نوع نشتی را ندارد. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت حمل افقی، زمان بیشتری را برای استراحت اختصاص دهید.

اگر پس از جابه‌جایی، یخچال را فوراً به برق وصل نمودید و سرمایشی احساس نکردید، متأسفانه، این احتمال وجود دارد که کمپرسور به تعمیر یا تعویض کامل نیاز داشته باشد. درهرحال، برای تشخیص دقیق باید با متخصص تماس بگیرید.

یخچال جابه‌جا و استراحت داده شد؛ اما همچنان خنک نمی‌شود

این موضوع می‌تواند به چندین مورد الکتریکی مربوط باشد. آیا برق وصل است؟ پریزی که یخچال به آن وصل شده را بررسی کنید و از وجود برق اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات مشکل از پریز است. این می‌تواند مربوط به سیم‌کشی معیوب خانه یا فقط پریزی باشد که نمی‌تواند بار یخچال را تحمل کند. در این مرحله باید پریز تعویض شود.

همچنین می‌تواند مسئله الکتریکی پیچیده‌تری باشد. آیا کلید کنتور برق مربوطه روشن است؟ چراکه بعضی اوقات مشکل از کنتور است.

راهنمای خرید یخچال فریزر
راهنمای خرید یخچال فریزر
مطالعه '19

چه زمانی برای تعمیر یخچالی که خنک نمی‌شود با متخصص تماس بگیریم؟

اگر همه‌ی دلایل را بررسی کرده‌اید و یخچال شما هنوز به‌درستی خنک نمی‌شود، ممکن است در یکی از قسمت‌های داخلی مانند فن اواپراتور، فن کندانسور، کمپرسور، ترموستات یا رله استارت کمپرسور نقصی وجود داشته باشد. تعمیر و تعویض این قطعات می‌تواند پیچیده باشد و بهتر است به متخصص سپرده شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات