مک استودیو چه عملکردی در مقابل مک پرو و مک مینی دارد؟

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
اپل در رویداد Peek Performance‌، دسکتاپی قدرتمند به نام مک استودیو معرفی کرد که کمی بزرگ‌تر از مک مینی است، اما سرعتی بیشتر از سریع‌ترین مک پرو دارد.
تبلیغات

اولین رویداد ۲۰۲۲ اپل با عنوان Peek Performance روز ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ برگزار شد؛ کوپرتینویی‌ها در این رویداد علاوه بر آیفون SE و آیپد ایر جدید، از دسکتاپی به نام مک استودیو رونمایی کردند که به جدیدترین تراشه‌ی اپل، M1 Ultra مجهز است. این محصول که همراه با نمایشگر ۲۷ اینچی 5K معرفی شد، نسخه‌ای بلندتر از دسکتاپ مک مینی جمع و جور اپل است که از تراشه‌ی M1 اپل بهره می‌برد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا جدیدترین مینی‌ کیس قدرتمند اپل را با مک پرو و مک مینی این شرکت مقایسه کنیم.

قیمت مک استودیو درمقابل مک پرو و مک مینی

قیمت شاید یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های مک استودیو با مک مینی و مک پرو باشد؛ مدل پایه‌ی مک استودیو با تراشه‌ی M1 معادل ۱٬۹۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است و نسخه‌ی M1 Ultra‌ این محصول با حداکثر ۱۲۸ گیگابایت رم و ۸ ترابایت فضای ذخیره‌سازی با قیمت ۷٬۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد. این درحالی است که آخرین نسخه‌ی مک مینی در سال ۲۰۲۰ با رم ۸ گیگابایت و حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایت با قیمتی حدود ۶۹۹ دلار به بازار عرضه شد و سپس قیمت آن به ۶۴۹ دلار کاهش پیدا کرد؛ قیمت اولیه‌ی نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی این محصول ۸۹۹ دلار بود.

مک استودیو و استودیو دیسپلی کنار هم

مک پرو با رده‌بالا‌ترین سخت‌افزار پردازنده‌ی Xeon اینتلی و پردازنده‌ی گرافیکی Radeon Pro ای‌ام‌دی، ۵۲۲۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است؛ این قیمت در مقایسه با حداکثر قیمت مک استودیو ۷٬۹۹۹ دلاری، بسیار بالاتر است؛ در واقع پردازنده‌ی ۲۸ هسته‌ای به‌کاررفته‌ در یکی از نسخه‌های مک‌ پرو با قیمت ۷۰۰۰ دلار و مشخصاتی ضعیف‌تر از M1 Ultra، به تنهایی فقط ۱۰۰۰ دلار از حداکثر قیمت مک استودیو ارزان‌تر است.

با اینکه قیمت مک پرو با ​​مک استودیو ۲۰۰۰ دلار اختلاف دارد، اما واقعیت این است که مک استودیو می‌تواند تمام قابلیت‌های مورد نیاز کاربران را در همین بازه‌ی قیمتی عرضه کند.

طراحی مک استودیو درمقابل مک پرو و مک مینی

مک استودیو از ساختاری مکعبی شکل بهره می‌برد و اندازه‌های سطح مقطع آن شباهت بسیاری به مک مینی دارد؛ در واقع مک استودیو کامپیوتری میان‌رده‌ای بلندتر از ​​مک مینی است که ارتفاع آن به‌طور حدودی، معادل سه مک مینی است.

تفاوت طراحی مک استودیو با مک پرو حتی بیشتر از تفاوت در قیمت‌گذاری این دو محصول است. مک پرو کامپیوتری غول‌آسا در کلاس تاور است درحالی‌که مک استودیو یک مینی کامپیوتر و تنها کمی بزرگ‌تر از مک مینی است؛ درواقع مک استودیو نسخه‌ی ارتقا‌ءیافته و قدرتمند‌تری از مک مینی محسوب می‌شود که فضای بیشتری را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

مک استودیو و استودیو دیسپلی

مک استودیو به‌طور قابل توجهی سبک‌تر از مک پرو است؛ مک پرو تقریباً ۱۸ کیلوگرم وزن دارد، درحالی‌که وزن نسخه‌ی M1 Max مک استودیو ۲٫۷ کیلوگرم است و نسخه‌ی M1 Ultra این مینی دسکتاپ با ۳٫۶ کیلوگرم معرفی شد؛ اندازه‌ی بزرگ‌تر مک پرو امکان استفاده از ماژول‌های MPX را فراهم می‌کند و از این جهت نسبت به مک استودیو برتری دارد.

داخل مک استودیو

مک مینی نیز با ابعاد ۷٫۷ در ۷٫۷ در ۱٫۴ اینچ، سبک‌ترین دستگاه در میان این سه محصول محسوب می‌شود و تنها حدود ۱٫۳ کیلوگرم وزن دارد.

بدنه‌ی مک استودیو از جنس آلیاژ آلومینیوم است و مانند تمام محصولات اپل، از طراحی مینیمالیستی برخوردار است. سیستم خنک‌کننده‌ای در قسمت پایین این مینی‌دسکتاپ وجود دارد که از دو فن استفاده می‌کند و با استفاده از هوای خنک محیط حرارت قطعات را جذب کرده و ازطریق منافذ پشت دستگاه به بیرون هدایت می‌کند. این محصول مانند مک پرو تنها در رنگ سفید عرضه می‌شود، درحالی‌که مک‌ مینی در دو نسخه‌ی خاکستری و نقره‌ای رنگ به فروش می‌رسد.

پورت‌های مک استودیو درمقابل مک پرو و مک مینی

اپل در طراحی مک استودیو با دست و دلبازی هرچه تمام‌تر مجموعه کاملی از پورت‌ها را گنجانده است؛ این مینی دسکتاپ قدرتمند ۴ پورت USB 4 با پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه دارد، از تاندربولت ۴، یک درگاه اترنت ۱۰ گیگابیتی، دو پورت USB 3.2 Gen 1 با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند و به یک درگاه HDMI و یک جک صدا مجهز است.

پشت مک استودیو

مدل M1 Max‌ مک استودیو دو پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه و مدل M1 Ultra دو پورت USB 4 با پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه دارد. هر دو نسخه‌ی این محصول از یک درگاه کارت حافظه‌ی SD میزبانی می‌کنند.

مک مینی به یک پورت شبکه‌ی اترنت برای اتصال به اینترنت ازطریق کابل و ۲ پورت USB-Type C با پشتیبانی تاندربولت، یک پورت HDMI، دو پورت USB-A و یک جک ۳.۵ میلی‌متری مجهز است.

یکی از دلایل استفاده‌ی کاربران از دسکتاپی کامل، بهره‌مندی از اتصالات و درگاه‌های بیشتر است، اما این قابلیت در مک پرو وجود ندارد؛ این محصول دو پورت USB 3.0، دو پورت تاندربولت 3 و دو پورت اترنت ۱۰ گیگابایتی دارد؛ درحالی‌که مک استودیو در ابعادی بسیار کوچک‌تر، علاوه بر ارائه‌ی پورت‌های بیشتر، از آخرین فناوری USB تاندربولت پشتیبانی می‌کند و در این زمینه می‌توان مینی دسکتاپ قدرتمند اپل را محصولی بی‌رقیب معرفی کرد.

کارایی مک استودیو درمقابل مک پرو و مک مینی

کوپرتینویی‌ها در رویداد Peek Performance از تراشه‌ی M1 Ultra پرده برداشتند که از M1 Max قدرت پردازشی بیشتری ارائه می‌کند؛ در واقع M1 Ultra، ترکیبی از دو تراشه‌ی M1 Max است که پردازنده‌ی مرکزی ۲۰ هسته‌ای و گرافیک ۴۸ یا ۶۴ هسته‌ای دارد و از ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت رم LPDDR5 با پهنای باند ۸۰۰ گیگابایت‌برثانیه، موتور پردازش عصبی ۳۲ هسته‌ای و حافظه‌ی ذخیره‌سازی یک، ۲، ۴ یا ۸ ترابایتی SSD پشتیبانی می‌کند.

نسخه‌ی دیگر مک استودیو تنها به یک تراشه‌ی M1 Max مجهز است، بنابراین این نسخه پردازنده‌ی مرکزی ۱۰ هسته‌ای با گرافیک ۲۴ یا ۳۲ هسته‌ای دارد و رم ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی LPDDR5 با پهنای باند ۴۰۰ گیگابایت‌برثانیه را همراه با موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایت، یک، ۲، ۴ یا ۸ ترابایتی SSD دراختیار کاربر می‌گذارد.

مانیتور Studio Display‌ اپل متصل به مک استودیو

اپل در سال ۲۰۲۰ مک مینی را در دو نسخه‌ی تراشه‌ی M1 و اینتل معرفی کرد؛ این محصول از نظر گرافیکی و عملکرد پردازنده نسبت به نسخه‌های قبلی خود بسیار قدرتمندتر بود و امکان نصب برنامه‌های آی او اس را نیز فراهم می‌کرد.

پردازنده‌ی مرکزی تراشه‌ی M1 اپل به ۸ هسته مجهز است و پردازنده گرافیکی آن از ۸ هسته‌‌ی گرافیکی بهره می‌برد. نسخه‌ی M1 مک مینی نمی‌توانست از ظرفیت رم بالای ۱۶ گیگابایت پشتیبانی کند؛ درحالی‌که نسخه‌ بر پایه‌ی اینتل تا ۶۴ گیگابایت رم را نیز پشتیبانی می‌کرد؛ این نسخه‌، برخلاف نسخه‌ی M1، امکان استفاده از کارت گرافیکی اکسترنال را نیز داشت.

مشخصات فنی کامپیوترهای دسکتاپ اپل

مدل کامپیوتر

Mac Studio

Mac Pro

Mac Mini

پارامترها/تراشه

مدل M1 Ultra

مدل M1 Max

Xeon W-3223

Xeon W-3235/W-3245

Xeon W-3265M/W-3275M

Apple M1

CPU

۲۰ هسته، ۱۶ هسته‌‌ی پرقدرت و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف

۱۰ هسته، ۸ هسته‌ی پرقدرت و ۲ هسته‌ی کم‌مصرف

۸ هسته‌ی ۳٫۵ گیگاهرتزی

۱۲ هسته‌ی ۳٫۳ گیگاهرتزی/ ۱۶ هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی

۲۴ هسته‌ی ۲٫۷ گیگاهرتزی/ ۲۸ هسته‌ی ۲٫۵ گیگاهرتزی

۸ هسته، ۴ هسته‌ی پرقدرت، ۴ هسته‌ی کم‌مصرف

GPU

۴۸ یا ۶۴ هسته، بالغ‌بر ۲۱ ترافلاپس FP32

۲۴ یا ۳۲ هسته، بالغ‌بر ۱۰٫۴ ترافلاپس FP32

Radeon Pro 580X با ۸ گیگابایت GDDR5

Radeon Pro W5500X با ۸ گیگابایت GDDR6

یک یا دو Radeon Pro W5700X با ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت GDDR6

یک یا دو Radeon Pro Vega II با ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت HBM2

یک یا دو Radeon Pro Vega II Duo با ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت HBM2

یک یا دو Radeon Pro W6800X با ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت GDDR6

یک یا دو Radeon Pro W6800X Duo با ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت GDDR6

یک یا دو Radeon Pro W6900X با ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت GDDR6

۸ هسته‌‌، بالغ‌بر ۲٫۶ ترافلاپس FP32

رم

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت LPDDR5

۳۲ یا ۶۴ گیگابایت LPDDR5

۱۶ گیگابایت، قابل ارتقا به ۳۲ گیگابایت DDR4

۸ گیگابایت LPDDR4X

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

یک، ۲، ۴ یا ۸ ترابایت

۵۱۲ گیگابایت، یک، ۲، ۴ یا ۸ ترابایت

۳۲ گیگابایت، قابل ارتقا به ۷۶۸ گیگابایت

۳۲ گیگابایت، قابل ارتقا به ۱٫۵ ترابایت

۲۵۶ گیگابایت، قابل ارتقا تا ۲ ترابایت

پورت‌های پشتی

۴ پورت تاندربولت، ۲ پورت USB 3.2 Gen 1، یک HDMI 2.0، اترنت ۱۰ گیگابیتی، جک صدا

دو پورت USB 3.0، دو پورت تاندربولت 3 و دو پورت اترنت ۱۰ گیگابیتی

یک پورت اترنت ۱۰ گیگابیتی، ۲ پورت تاندربولت، یک پورت HDMI، دو پورت USB-A و یک جک ۳.۵ میلیمتری

پورت‌های جلویی

درگاه SD و ۲ پورت تاندربولت

درگاه SD و ۲ پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C

ابعاد

۹٫۵ × ۱۹٫۷ × ۱۹٫۷ سانتی‌متر

۵۲٫۹ در ۲۱٫۸ در ۴۵ سانتی‌متر

۱۹٫۷ در ۱۹٫۷ در ۳٫۶ سانتی‌متر

وزن

۳٫۶ کیلوگرم

۲٫۷ کیلوگرم

۱۸ کیلوگرم

۱٫۳ کیلوگرم

به ادعای اپل پردازنده‌ی تراشه M1 Max از پردازنده‌های ۱۶هسته‌ای Xeon اینتل موجود در مک پرو تا ۵۰ درصد و گرافیک نیز تا ۳ برابر از گرافیک Radeon Pro W5700X سریع‌تر است. این اعداد برای تراشه‌ی M1 Ultra در مقایسه با مک پرو، به ترتیب ۹۰ درصد برای پردازنده و ۸۰ درصد سریع‌تر برای گرافیک Radeon Pro W6900X برآورد شده‌اند.

شما در مورد تغییرات مک استودیو در مقایسه با مک پرو و مک مینی چه دیدگاهی دارید؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات