دومین نسخه آزمایشی اندروید ۱۴ با تمرکز بر بهبود امنیت و حریم خصوصی منتشر شد

پنج‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
نمایشگر پیکسل ۷ پرو
دومین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهنده‌ی اندروید ۱۴ روی بهبود امنیت و حریم خصوصی تمرکز دارد و قابلیت جدیدی به دستگاه‌ها اضافه نمی‌کند.
تبلیغات

گوگل دومین نسخه‌ی آزمایشی اندروید ۱۴ را که مخصوص توسعه‌دهندگان است، منتشر کرده است. شرکت‌ها همواره نسخه‌ی پیش‌نمایش سیستم‌های عامل جدیدشان را در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند تا روند بهینه‌سازی اپلیکیشن قبل از رونمایی نسخه‌ی کامل، شروع شود.

بسیاری از قابلیت‌هایی که در دومین پیش‌نمایش توسعه‌دهنده‌ی اندروید ۱۴ وجود دارند را قبلاً در اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش دیده بودیم. گوگل نسخه‌ی اول را ماه گذشته‌ی میلادی منتشر کرد. این تغییرات شامل مواردی مثل بهبود عملکرد، افزایش امنیت و حریم خصوصی و API جدیدی است که ورود به حساب‌های کاربری را ازطریق کلید عبور (Passkey) امکان‌پذیر می‌کند. کلید عبور جایگزینی برای کلمه‌ی عبور (Password) است که به‌لطف آن می‌توانید از طریق سیستم احراز هویت دستگاه (مثل تشخیص چهره) وارد حساب‌های کاربری شوید.

بر اساس گزارش ورج، جدیدترین نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۱۴ شامل یک API جدید به نام Credential Manager است که از چندین روش نظیر کلید عبور، روش سنتی نام کاربری و رمز عبور و گزینه‌هایی مثل Sign in with Google برای ورود به حساب‌های کاربری پشتیبانی می‌کند. این API کاملا جدید نیست و قبلا در نسخه‌ی پیش‌نمایش اول اندروید ۱۴ آن را دیده بودیم، اما در دومین پیش‌نمایش تغییراتی ظاهری به خود دیده است.

سرویس‌هایی مثل Dashlane قبلا پشتیبانی آزمایشی از کلید عبور را شروع کرده‌اند و احتمالا تا زمان فرا رسیدن اندروید ۱۴ برای گوشی‌های هوشمند، نسخه‌ی کامل آن‌ها در دسترس قرار می‌گیرد.

کاربران در اندروید ۱۴ کنترل بیشتری بر نحوه‌ی اشتراک‌گذاری داده‌هایشان دارند تا امنیت و حریم خصوصی تقویت شود. گوگل قابلیت انتخابگر عکس را که در اندروید ۱۳ معرفی شد به‌روزرسانی کرده است. کاربران می‌توانند به‌لطف این ابزار، مشخص کنند که هر اپلیکیشن به کدام عکس‌ها و ویدیوهای داخل گالری دسترسی داشته باشد.

دومین پیش‌نمایش اندروید ۱۴ شامل بهبودهایی در سلامت سیستم و عمر باتری است. بهینه‌سازی‌های اعمال‌شده در سیستم مدیریت حافظه‌ی اندروید باعث می‌شود که اپلیکیشن‌ها به هنگام اجرا در پس‌زمینه، اجازه‌ی دسترسی به منابع غیرضروری گوشی را نداشته باشند.

کاربرانی که اولین پیش‌نمایش اندروید ۱۴ را دریافت کرده‌اند، به‌صورت خودکار ازطریق به‌روزرسانی OTA دومین نسخه را نیز دریافت می‌کنند. نصب نسخه‌ی پیش‌نمایش را به کاربران عادی توصیه نمی‌کنیم؛ چون این نسخه‌ها همواره باگ‌های زیادی دارند و مشکلاتی در کار با گوشی ایجاد می‌کنند.

گوگل احتمالا اولین نسخه‌ی بتای اندروید ۱۴ را ماه آینده‌ی میلادی منتشر می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که نسخه‌ی نهایی اندروید ۱۴ اواسط تابستان ۱۴۰۲ از راه برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات