اندروید ۱۴ احتمالاً پشتیبانی بهتری از کیبورد، تاچ‌پد لمسی و ژست‌های حرکتی ارائه خواهد داد

جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گلکسی تب S8 اولترا سامسونگ با کیبورد
اندروید ۱۴ با پشتیبانی بهتر از کیبوردهای فیزیکی و ژست‌‌های پد لمسی، امکان نقشه‌برداری مجدد کلیدها را نیز دردسترس کاربران قرار خواهد داد.
تبلیغات

گوگل تلاش می‌کند اندروید روی نمایشگرهای بزرگ‌تر عملکرد بهتری داشته باشد و اکنون در راستای بخشی از این تلاش‌ها، مواردی مثل نوار وظیفه، برنامه‌های بهینه‌تر برای نمایشگر‌های بزرگ و پشتیبانی بهتر از قابلیت تقسیم‌صفحه به سیستم‌عامل آن اضافه شده است. اندروید همچنین ویژگی‌های مفید دیگری را در دستگاه‌هایی که صفحه‌نمایش بزرگ‌تری دارند ارائه می‌دهد که البته بسیاری از آن‌ها در مرحله‌ی توسعه قرار دارند. ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به حالت هاب، حالت دسکتاپ، پشتیبانی از نوشته‌های دست‌نویس با قلم و پشتیبانی از سیستم Palm Rejection (نادیده گرفتن کف دست هنگام طراحی روی صفحه‌ی لمسی) اشاره کرد. اکنون که اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۴ منتشر شده است، این سیستم‌عامل پشتیبانی بهتری از صفحه‌کلیدهای فیزیکی ارائه می‌دهد.

اگرچه تبلت‌ها بیشتر به‌عنوان ابزاری برای تماشای محتوا مورداستفاده قرار می‌گیرند اما برخی افراد از این محصولات برای انجام کارهای خود بهره می‌برند. به‌عنوان مثال می‌توان با اتصال صفحه‌کلید بی‌سیم به تبلت‌، کارهایی مثل تایپ را با روشی آسان‌تر و بهینه‌تر انجام داد. خوشبختانه اندروید از مدت‌ها قبل از کیبوردهای فیزیکی پشتیبانی می‌کند و حتی برخی تبلت‌های مجهز به این سیستم‌عامل از صفحه‌کلیدهایی بهره می‌برند که به‌طور اختصاصی برای آن‌ها طراحی شده‌ است.

اندروید از رابط دستگاه ورودی لینوکس پشتیبانی می‌کند و به‌همین دلیل اکثر صفحه‌کلید‌ها هنگام اتصال به دستگاه‌های اندرویدی به‌طور خودکار شناسایی می‌شوند. البته سیستم‌عامل گوگل، پلتفرم کدهای کلید لینوکس را با استفاده از نگاشت‌هایی که در یک فایل طرح‌بندی کلید تعریف شده‌اند، به کدهای کلید اندروید ترجمه می‌کند، مگر اینکه کیبورد مذکور با استفاده از شناسه‌ی محصول منحصر‌به‌فرد خود شناسایی شود و سیستم‌عامل نیز فایل طرح‌بندی کلیدی خاص مطابق با آن شناسه را دراختیار داشته باشد. اندروید از طرح‌بندی کلید عمومی و نقشه‌ی کاراکترهای کلید عمومی استفاده می‌کند تا مشخص شود کاربر کدام کلید را روی کیبورد فشار داده است.

فایل‌های کلیدی عمومی، عملکرد خوبی دارند و بنابراین می‌توانند طیف وسیعی از کیبوردهای اکسترنال را پشتیبانی کنند. این ویژگی برای اکثر کیبوردهای عمومی QWERTY به‌خوبی کار می‌کند اما گاهی‌اوقات شاید با صفحه‌کلیدی مواجه شوید که طرح‌بندی متفاوتی نسبت‌به QWERTY عمومی داشته باشد؛ جایی‌که کلیدهای اصلاح‌کننده مثل Meta، Ctrl، Caps Lock و Alt نیز وجود دارند. شما می‌توانید برای دریافت عملکرد مشابه این کلیدها در محیط اندروید، آن‌ها را دوباره نقشه‌برداری یا به‌اصلاح Remap کنید. خوشبختانه اندروید ۱۴ امکان نقشه‌برداری مجدد کلیدهای کیبوردهای فیزیکی را دردسترس کاربران قرار خواهد داد.

تنظیمات اندروید ۱۴ برای نقشه برداری مجدد کلیدهای کیبورد

به‌نوشته‌ی XDA، اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۱۴ یک رابط‌کاربری جدید برای کلید‌های اصلاح‌کننده دارد که می‌توان با مراجعه به مسیر Settings > Languages & Input > Physical Keyboards به آن دسترسی داشت. ازطریق این بخش می‌توان عملکرد کلیدهایی مثل Caps Lock و Alt را به‌دلخواه خود تغییر داد. البته امکان نقشه‌برداری مجدد برای همه‌ی کلید‌های کیبورد دردسترس نیست اما این ویژگی برای کلیدهای اصلاحی کار می‌کند و عملکرد بسیار خوبی هم دارد.

گفتنی‌ است فایل طرح‌بندی کلیدهای عمومی در اندروید ۱۴ به‌روزرسانی شده است تا برخی کدهای کلید لینوکسی اضافه را در این سیستم‌عامل ارائه دهد.

اندروید ۱۴ همچنین از نور پس‌زمینه‌ی کیبوردها پشتیبانی خواهد کرد زیرا در API داخلی آن گزینه‌های با عنوان android.hardware.input.KeyboardBacklightState و com.android.server.input.KeyboardBacklightController دیده می‌شود. علاوه‌براین گزینه‌های داخلی جدیدی برای طرح‌بندی کیبوردها به سبک azerty، colemak، dvorak، extension، qwertz، turkish_f، turkish_q و workman وجود دارد.

تنظیمات جدید تاچ پد لمسی در اندروید ۱۴

برخی افراد از تاچ‌پد یا ماوس استفاده می‌کنند و این ویژگی روی تبلت‌های اندرویدی نیز پشتیببانی می‌شود. البته در این سیستم‌عامل نمی‌توانید با تاچ‌پدهای لمسی کار زیادی جز جابه‌جایی اشاره‌گر و کلیک کردن انجام دهید. به‌هرحال اندروید ۱۴ احتمالاً پشتیبانی بهتری از تاچ‌پدهای لمسی ارائه‌ خواهد داد و با ژست‌های حرکتی جدید نیز سازگار خواهد بود.

با فعال کردن پرچم مخصوص تاچ‌پد در اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۱۴، گزینه‌ای به‌نام Touchpad در بخش Settings > System ظاهر خواهد شد. این بخش امکان اعمال تنظیمات مختلف تاچ‌پدهای لمسی را دردسترس شما قرار خواهد داد. علاوه‌براین می‌توانید گزینه‌هایی مثل سرعت اشاره‌گر را به‌دلخواه خود تغییر دهید.

در پایین صفحه‌ی Touchpad، دکمه‌ای وجود دارد که به یادگیری ژست‌های پدلمسی کمک می‌کند. درحال‌حاضر با ضربه‌زدن روی این دکمه هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد اما احتمالاً در نسخه‌ی نهایی اندروید ۱۴، مراحل آموزشی ژست‌های لمسی را ارائه خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات