گوگل سرانجام دربرابر هند سر خم کرد؛ تغییرات بزرگ در راه اندروید

چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
طراحی پشت گوشی پیکسل ۶ پرو گوگل در دست
گوگل پس از مقاومت فراوان، با قوانین جدید کمیسیون رقابت هند موافقت کرد تا تغییراتی زیادی در سیستم‌عامل اندروید اعمال کند.
تبلیغات

گوگل پس از کش‌و‌قوس فراوان سرانجام در‌برابر قوانین جدید هند سر خم کرد و پذیرفت که تغییراتی در سیستم‌عامل اندروید اِعمال کند. گوگل می‌گوید با استناد به قوانین جدید نهاد ضدانحصار هند، به کاربران اندروید در این کشور اجازه می‌دهد از ماه آینده‌ی میلادی، از سیستم‌های پرداخت متفرقه استفاده کنند تا صرفاً به سیستم پرداخت گوگل پلی محدود نباشند.

همچنین به‌نوشته‌ی ورج، کاربران هندی هنگام راه‌اندازی گوشی یا تبلت‌های جدید اندرویدی، خواهند توانست موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض را تغییر دهند.

سال گذشته‌ی میلادی، کمیسیون رقابت هند (CCI) جریمه‌ای ۱۶۲ میلیون دلاری برای گوگل در نظر گرفت؛ چون به‌ادعای این کمیسیون، گوگل از جایگاهش در چندین بازار وابسته‌ به اکوسیستم دستگاه‌های اندرویدی سوءاستفاده کرده است.

CCI چند بخشنامه‌ی جدید نیز معرفی کرد که براساس آن‌ها، گوگل مجبور است دست کاربران هندی را در انتخاب موتور جست‌و‌جو باز بگذارد و حذف اپلیکیشن‌های ازپیش‌نصب‌شده‌ی اندرویدی خود را امکان‌پذیر کند. گوگل مپ و یوتیوب ازجمله‌ اپلیکیشن‌های مهم‌ ازپیش‌نصب‌شده‌ی اندروید هستند.

گوگل به تولیدکنندگان گوشی هوشمند امکان می‌دهد مجوز هر‌یک از اپلیکیشن‌های این شرکت را جداگانه دریافت و آن‌ها را به‌طورپیش‌فرض روی دستگاهشان نصب کنند. اهالی مانتین‌ویو به شرکای تجاری‌اش نیز امکان می‌دهد نسخه‌های ناسازگار یا فورک‌شده را بسازند. این شرکت در بیانیه‌اش می‌گوید با وجود پذیرش قوانین دولتی هند، با احترام قصد دارد درخواست تجدیدنظر در بخش‌های خاصی از تصمیمات کمیسیون CCI را ثبت کند.

گوگل می‌گوید تعهدش برای تبعیت از قوانین محلی هند را جدی می‌گیرد: «بخشنامه‌های جدید کمیسیون رقابت هند با محوریت اندروید و گوگل پلی، ما را به اِعمال تغییراتی مهم برای کاربران هندی ملزم می‌کند. امروز به کمیسیون رقابت هند اطلاع داده‌ایم که چگونه از بخشنامه‌های آن‌ها تبعیت می‌کنیم.»

مدتی پیش گوگل از‌طریق راهکارهای حقوقی تلاش کرد از اجرایی‌شدن قوانین صادرشده‌ی کمیسیون رقابت هند جلوگیری کند؛ اما دیوان عالی هند با این درخواست موافقت نکرد. گوگل در درخواستش گفته بود پیش‌نیازهای جدید کمیسیون رقابت هند فرصت پیشرفت چشمگیر اکوسیستم اندروید را از بین می‌برد.

روز گذشته، وزارت دادگستری ایالات متحده شکواییه‌ی جدیدی علیه گوگل ثبت کرد که روی کسب‌و‌کار تبلیغاتی این شرکت تمرکز دارد. تحلیلگران می‌گویند که نتیجه‌ی این پرونده‌ی بزرگ، تبدیل‌شدن کسب‌و‌کار تبلیغاتی گوگل به شرکتی مستقل خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات