هند قانون نصب اجباری اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اندروید را درهم‌می‌شکند

شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
حاشیه‌های نمایشگر موتورولا اج ۳۰ فیوژن
دیوان عالی هند با درخواست گوگل برای جلوگیری از حکم کمیسیون رقابت مخالفت کرد. این حکم روی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اندروید تمرکز دارد.
تبلیغات

دیوان عالی هند با درخواست گوگل برای جلوگیری از اجرایی شدن یک حکم آنتی‌تراست مخالفت کرد. این حکم که سال گذشته صادر شده بود، غول آمریکایی صنعت فناوری را مجبور به تغییر مدل کسب‌و‌کار اندروید در یکی از مهم‌ترین بازارهای دنیا می‌کند.

کمیسیون رقابت هند (CCI) سال گذشته حکم داد که گوگل از جایگاهش در اکوسیستم اندروید سوءاستفاده کرده و به همین دلیل باید محدودیت‌هایی را که به تولیدکنندگان گوشی هوشمند تحمیل می‌کند، بردارد. یکی از این محدودیت‌ها، قوانین گوگل با محوریت اپلیکیشن‌های ازپیش‌نصب‌شده است. کمیسیون رقابت هند اعلام کرد که گوگل باید ۱۶۱ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

پس از صدور حکم کمیسیون رقابت هند، گوگل کار را به دیوان عالی کشاند و گفت این حکم به مشتریان و کسب‌و‌کارش لطمه می‌زند. گوگل گفت سخت‌گیری‌های کمیسیون رقابت هند ممکن است روند رشد اکوسیستم اندروید را متوقف و این شرکت را به اصلاح توافق‌نامه‌هایی که با بیش از ۱٬۱۰۰ تولیدکننده‌ی دستگاه و هزاران توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن امضا کرده است مجبور کند. گوگل همچنین گفت در هیچ‌جایی از دنیا چنین تغییرات گسترده‌ای درخواست نشده است.

جلسه‌ای در دیوان عالی هند با حضور سه قاضی ازجمله رئیس دادگستری کشور برگزار شد. در نهایت دیوان عالی اعلام کرد که اجرای حکم را یک هفته به تأخیر می‌اندازد اما آن را برخلاف درخواست گوگل، لغو نمی‌کند. حکم قرار بود پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته وارد مرحله‌ی اجرایی شود. رئیس دادگستری هند گفت: «ما تمایلی به دخالت در این موضوع نداریم.»

بر اساس گزارش رویترز به نقل از برآوردهای مؤسسه‌ی کانترپوینت، حدودا ۹۷ درصد از ۶۰۰ میلیون گوشی فعال در هند به سیستم‌عامل اندروید مجهز هستند. سهم اپل در بازار هند به تنها سه درصد می‌رسد.

دیوان عالی هند از دادگاهی با سطح پایین‌تر درخواست کرده است که تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۳ (۱۱ فروردین ۱۴۰۲) درباره‌ی درخواست‌های گوگل تصمیم‌گیری کند. گوگل به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداده است.

گوگل مجوز استفاده از سیستم‌عامل اندروید را به تولیدکنندگان گوشی هوشمند می‌فروشد. منتقدان می‌گویند گوگل با قوانینی مثل نصب اجباری اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش روی گوشی شرکت‌های متفرقه مثل سامسونگ، چارچوبی ضدرقابتی به آن‌ها تحمیل می‌کند. استدلال گوگل این است که چنین توافق‌نامه‌هایی به این شرکت برای رایگان‌نگه‌داشتن اندروید کمک می‌کنند.

یک تحلیلگر سرشناس در هند می‌گوید حکم جدید دیوان عالی احتمالا گوگل را مجبور به تغییر مدل کسب‌و‌کار در کشور هند می‌کند. یکی از راهکارها، دریافت کارمزد از استارتاپ‌ها در ازای ارائه‌ی دسترسی به پلتفرم اندروید و فروشگاه آنلاین پلی استور است.

این نخستین باری نیست که نهادهای رگولاتوری در سراسر دنیا احکامی سخت‌گیرانه علیه اندروید صادر می‌کنند. کره‌ی جنوبی گوگل را به دلیل مسدودسازی نسخه‌های سفارشی اندروید و محدود کردن رقابت، جریمه کرد. وزارت دادگستری ایالات متحده نیز گوگل را به مقابله‌با رقابت در اکوسیستم اندروید متهم کرده است.

کمیسیون رقابت در هند می‌گوید گوگل اجازه ندارد که مجوز استفاده از پلی استور را مشروط به نصب اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش روی گوشی‌های مقصد کند. این اپلیکیشن‌ها مواردی مثل خدمات جست‌و‌جوی گوگل، مرورگر کروم و یوتیوب را شامل می‌شود.

کمیسیون CCI همچنین گفته است که گوگل باید حذف اپلیکیشن‌هایش را در گوشی اندرویدی کاربران هندی امکان‌پذیر کند. در حال حاضر اپلیکیشن‌هایی مثل گوگل مپس و یوتیوب را نمی‌توان در اندروید حذف کرد.

گوگل به‌شدت نگران حکم کمیسیون رقابت هند است، چون درخواست‌های این کشور سخت‌گیرانه‌تر از حکم ۲۰۱۸ کمیسیون اروپا به نظر می‌رسد. در آن زمان کمیسیون اروپا گفت گوگل «محدودیت‌هایی غیرقانونی» برای تولیدکنندگان گوشی اندرویدی اعمال کرده است. آن پرونده جریمه‌ی رکوردشکن ۴٫۳ میلیارد دلاری برای گوگل به همراه داشت، اما این شرکت خواستار تجدیدنظر شده است.

گوگل در اروپا برخی از سیاست‌هایش را تغییر داده است و اکنون به کاربران گوشی‌ اندرویدی امکان می‌دهد موتور جست‌وجوی پیش‌فرض را خودشان انتخاب کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات