اینتل استارتاپ فعال در حوزه هوش مصنوعی Granulate را خریداری کرد

جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اینتل، خرید استارتاپ فعال در حوزه هوش مصنوعی گرانولیت (Granulate) را با قراردادی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار تأیید کرد.
تبلیغات

گرانولیت استارتاپی است که از راهکارهای هوش مصنوعی در بارهای کاری محاسباتی با اولویت بالا بهره می‌برد تا نحوه‌ی اجرای آن‌ها را در شبکه‌های ابری و داخلی مشتریان، بهینه‌سازی کند. اکنون غول تراشه‌سازی اینتل اعلام کرده است که این استارتاپ را خریداری خواهد کرد تا به گسترش ابزارهای خود که برای مدیریت بهتر ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرند کمک کند.

به گزارش تک‌کرانچ، خریداری شدن گرانولیت توسط این شرکت به‌شدت مخفی نگه‌ داشته شده بود، به‌طوری‌که تعدادی از نشریه‌ها گزارش دادند که این خرید از یک هفته‌ قبل در دست انجام است. منابع معتبر اعلام کرده‌اند این خرید با قراردادی ۶۵۰ میلیون دلاری انجام شده اما اینتل و گرانولیت در بیانیه‌ی مطبوعاتی مربوط به این خرید، هیچ اشاره‌ای به ارزش واقعی قرارداد نکرده‌اند. به‌هرحال، انتظار می‌رود این قرارداد در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ بسته شود و پس از آن همه‌ی ۱۲۰ کارمند گرانولیت به اینتل خواهند پیوست.

ساندرا ریورا، معاون اجرایی و مدیرکل مرکز داده‌ و گروه هوش مصنوعی اینتل در بیانیه‌ای گفت:

مشتریان امروزی خدمات ابری و مراکز داده، به‌دنبال نرم‌افزاری مقیاس‌پذیر و با کارایی بالا برای استفاده‌ی حداکثری از استقرار سخت‌افزار خود هستند. می‌توان بدون نیاز به اینکه مشتریان تغیییری در کدهای خود اعمال کنند، از نرم‌افزار بهینه‌سازی خودکار و پیشرفته‌ی گرانولیت برای بهینه‌سازی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بارهای کاری در سرویس‌های ابری و مراکز داده، استفاده کرد.

گرگ لاوندر، مدیر ارشد فناوری و معاون ارشد و مدیرکل نرم‌افزار افزود:

ما درحال ساخت مجموعه ابزارهای بهینه‌سازی نرم‌افزاری هستیم که قابلیت‌های انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیری را ارائه می‌دهند که به ما اجازه می‌دهد تقاضای روبه‌رشد عصر محاسبات فراگیر را برآورده کنیم. گروه فناوری در اینتل، رویکرد نوآورانه‌ی گرانولیت را برای نرم‌افزار بهینه‌سازی بلادرنگ به‌منظور کاهش هزینه‌های سرویس‌های ابری و یادگیری مداوم حجم کاری، تکمیل می‌کند.

براساس گزارش PitchBook، سرمایه‌ی ۴۵٫۶ میلیون‌دلاری گرانولیت با سرمایه‌گذارانی مثل Red Dot Capital، اینسایت پارتنرز و Down به ۱۱۰ میلیون دلار افزایش یافته است. فقط آخرین‌بار حدود یک‌سال پیش مبلغی درحدود ۳۰ میلیون‌دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری شد و بنابراین به‌نظر می‌رسد این خرید از طرف شرکتی که با شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ارتباط است، انجام شده باشد. این یعنی خریداری گرانولیت طی مذاکره با سرمایه‌گذاران استراتژیک این استارتاپ انجام شده است.

خرید گرانولیت بخشی از یک تلاش بزرگ‌تر در اینتل در چند سطح است

این خرید نشان می‌دهد که اینتل چگونه به ساخت ابزارها و خدمات بیشتر برای کمک به مشتریان خود در مدیریت بهتر شبکه‌های مجهز به محصولات این شرکت ادامه می‌دهد. این اقدام همچنین برای رقابت مستقیم‌تر با شرکت‌هایی مثل انویدیا درنظر گرفته می‌شود.

گرانولیت در چندین محیط ابری و داخلی کار می‌کند. این شرکت مدعی شده است که نرم‌افزارش می‌تواند زمان پاسخ‌دهی را تا ۴۰ درصد و توان عملیاتی را تا پنج برابر بهبود بخشد و درعین‌حال هزینه‌ها را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، شرکت‌های فناوری بزرگ‌تر مثل نتفلیکس، گوگل و آمازون معمولاً مبالغ هنگفتی را برای ایجاد فناوری بهینه‌سازی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما سازمان‌های کوچک‌تر سرمایه‌ی کافی برای انجام چنین اقداماتی دراختیار ندارند.

اساف ازرا، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل گرانولیت، سال گذشته اعلام کرد:

ما از چیزهای مشابهی در داخل نتفلیکس با آنچه ساخته‌ایم آگاه هستیم، اما این مورد برای ما نشانه‌ای است که شما چقدر می‌توانید بزرگ باشید تا به این موضوع رسیدگی کرده با استخدام استعدادها، مشکلات سطوح پایین‌تر را برطرف کنید.

گرانولیت و اینتل قبلاً همکاری نزدیکی داشته‌اند و راهکارهایی را طراحی کرده‌اند که بهینه‌سازی‌ منابع را برای مشتریانی که از معماری محاسباتی مبتنی‌بر اینتل استفاده می‌کنند، ارائه می‌دهند. دیگر شرکای گرانولیت شامل مایکروسافت، گوگل، آی‌بی‌ام، Datadog و بسیاری دیگر است.

گرانولیت اعلام کرده است که نرم‌افزار این شرکت به‌طور خاص برای کار روی سرورهایی که از پردازنده‌های اینتل بهره می‌برند، ساخته شده است و ترجمه‌ی باینتری مجموعه دستورالعمل‌ AVX اینتل (چیزی که اینتل برای بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌های سربار ساخته است) را درخود جای داده است. گرانولیت که روی یک‌ بار کاری معین نصب شده است اشاره می‌کند که از هوش مصنوعی برای یادگیری نحوه‌ی رفتار یک حجم کاری استفاده می‌کند و سپس برنامه‌ریزی منابع پردازنده‌ی مرکزی در سطح هسته و بهینه‌سازی اولویت‌بندی را برای بهبود زمان پاسخ‌گویی به دستورها ارائه می‌کند.

علاوه‌براین طی سال‌های گذشته شاهد انتقال برخی کارمندان بین دو شرکت اینتل و گرانولیت بوده‌ایم. سال گذشته ران ویتفیلد، مدیر فروش سابق اینتل، رهبری توسعه‌ی تجارت در گرانولیت را برعهده گرفت تا پایگاه مشتریان خود را در سطح بین‌المللی و در بخش‌های بیشتری از بازار ایجاد کند. هرچه گرانولیت بزرگ‌تر شود، احتمال بیشتری وجود دارد که برای بزرگ‌ترین رقبای اینتل از جمله انویدیا به هدف خرید تبدیل شود. تصاحب این شرکت به اینتل کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را به‌گونه‌ای گسترش دهد که دستیابی به آن به‌تنهایی چالش‌برانگیزتر شود.

ازرا امروز در بیانیه‌ای گفت:

ما معتقدیم همراه با اینتل می‌توانیم به مشتریان کمک کنیم تا به‌میزان درخورتوجهی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و حجم کاری‌ خود را تا پنج برابر کاهش دهند. گرانولیت به‌عنوان بخشی از اینتل می‌تواند قابلیت‌های بهینه‌سازی مستقل را در سطح جهانی به‌ مشتریان بیشتری ارائه دهد و با کمک ۱۹ هزار مهندس نرم‌افزار اینتل، سرعت عرضه‌ی محصولات خود را گسترش دهد.

علاوه‌براین به‌نظر می‌رسد این خرید بخشی از تلاش بزرگ‌تر اینتل برای ادامه‌ی گسترش حضور در اروپا باشد. اوایل ماه جاری، این شرکت اعلام کرد مبلغ ۳۳ میلیارد یورو در بخش تحقیق‌وتولید اروپا سرمایه‌گذاری کرده که اولین بخش از سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد یورویی آن طی چند سال در تعدادی از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا ازجمله آلمان، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، لهستان و اسپانیا است.

اینتل در ماه فوریه اعلام کرد که تصمیم دارد Tower Semiconductor را با قراردادی به ارزش ۵٫۴ میلیارد دلاری خریداری کند تا عملیات ساخت تراشه‌های سفارشی خود را گسترش دهد. سایر خریدهای این شرکت شامل Cnvrg.io است که در زمینه‌ی یادگیری ماشینی خودکار فعالیت دارد. علاوه‌براین می‌توان به خرید آزمایشگاه هابانا، سازنده‌ی تراشه‌های هوش مصنوعی توسط اینتل اشاره کرد. البته اینتل قصد داشت Mellanox را نیز خریداری کند، اما درنهایت انویدیا موفق شد این شرکت را به تصاحب خود درآورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات