هوش مصنوعی پنتاگون وقایع را از چند روز قبل پیش‌بینی می‌کند

سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پنتاگون در حال آزمایش پلتفرمی موسوم به GIDE است که می‌تواند رویدادها را «چند روز قبل» از وقوع پیش‌بینی کند.
تبلیغات

فیلم علمی تخیلی «گزارش اقلیت»‌ استیون اسپیلبرگ با بازی تام کروز را به خاطر دارید که در آن سازمانی به کمک سه پیشگو می‌توانست جرائم را پیش از وقوع آن‌ها پیش‌بینی و مجرمان را قبل از ارتکاب جرم دستگیر کند؟

این‌طور که پیدا است، این سیستم پیشگویی دیگر در حد فیلم تخیلی نیست و ارتش آمریکا در حال آزمایش برنامه‌ای با قابلیت‌های کم‌وبیش مشابه اما اهدافی کاملا نظامی است. 

طبق گزارش‌ Engadget،‌ پنتاگون اخیرا چندین آزمایش در قالب برنامه‌ای موسوم به «آزمایش‌های اشراف اطلاعات جهانی» (GIDE) انجام داده که ترکیبی از هوش مصنوعی، رایانش ابری و حسگرهایی است که قادرند رویدادها را «چند روز قبل» از وقوع پیش‌بینی کنند. 

این سیستم مبتنی بر یادگیری ماشین تغییراتی که خبر از مشکلات و دردسرهای احتمالی می‌دهند، به‌صورت داده‌های خام در لحظه مشاهده و تجزیه و تحلیل می‌کند. برای مثال، اگر تصاویر ماهواره‌ای علائمی از آمادگی زیردریایی کشور رقیب برای خروج از بندر نشان بدهند، هوش مصنوعی این سیستم گوش‌به‌زنگ می‌شود و به پنتاگون اطلاع می‌دهد این زیردریایی به‌زودی مأموریت خود را شروع خواهد کرد.

به گفته یکی از فرماندهان ارتش آمریکا، تحلیلگران داده نظامی برای بررسی این اطلاعات به ساعت‌ها یا حتی روزها زمان نیاز دارند؛ اما تکنولوژی GIDE قادر است تنها در چند ثانیه پیام هشدار صادر کند تا پنتاگون بلافاصله اقدامات دفاعی خود را افزایش بدهد. 

این سیستم البته محدودیت‌هایی نیز دارد. هوش مصنوعی به‌کاررفته در این سیستم تنها قادر است نشانه‌های غیر عادی نظیر افزایش تعداد خودروهای پارک‌شده یا هواپیماها را شناسایی کند؛ اما نمی‌تواند بگوید دقیقا چه اتفاقی در حال وقوع است و برای این کار هنوز به تحلیل انسانی نیاز است. 

این پلتفرم احتمالا بهار سال آینده در شرایط واقعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات