مدیرعامل گوگل: انقلاب هوش مصنوعی از اختراع آتش تأثیرگذارتر خواهد بود

چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
ساندار پیچای معتقد است انقلاب هوش مصنوعی زندگی بشر را از اختراع اینترنت و برق دگرگون‌تر خواهد کرد.
تبلیغات

انقلاب هوش مصنوعی قرار است از اختراع برق، اینترنت و حتی آتش در زندگی بشر تأثیرگذارتر باشد. این جمله‌ای است که مدیرعامل گوگل در مصاحبه زنده‌‎ای با بی‌بی‌سی در روز یکشنبه مطرح کرد. به‌گفته ساندار پیچای و به‌نقل از gizmodo، «هوش مصنوعی که البته ما همچنان در مراحل اولیه آن هستیم، تأثیرگذارترین تکنولوژی‌‎ای خواهد بود که بشر تا‌به‌حال روی آن کار کرده و ما باید مطمئن شویم این تکنولوژی را به‌گونه‌ای توسعه خواهیم داد که به‌نفع جوامع باشد.»

پیچای معتقد است هوش مصنوعی در آینده تقریبا در تمام جوانب زندگی بشر نقش بنیادینی بازی خواهد کرد. وی می‌گوید: «در حوزه سلامت، آموزش، تولید یا مصرف اطلاعات به‌نظر من هوش مصنوعی تکنولوژی‌ای برای توانمندسازی است. شبیه آتش، برق یا اینترنت، اما ازنظر من حتی از این‌ها هم تأثیرگذارتر.» چه با نظر پیچای درباره میزان تأثیرگذاری صنعت هوش مصنوعی موافق باشید چه نه، در‌این‌باره که این تکنولوژی باید برای رفاه جوامع توسعه یابد، حقیقت مهمی نهفته است.

وقتی از پیچای درباره نگرانی‌های امنیتی هوش مصنوعی پرسیده شد، یعنی همان صحنه‌هایی که در فیلم‌های تاریک آخرالزمانی می‌بینیم که ربات‌ها کنترل دنیا را به‌دست گرفته‌اند، او به‌طور خوش بینانه‌ای معتقد بود جوامع بشری از این تکنولوژی مصارف مثبتی خواهند کرد: «قطعا معتقدم در این حوزه رقابت در خواهد گرفت. جنبه‌های امنیت ملی هم دخیل خواهند بود و این سؤالات همه مهم هستند؛ اما جهان متصل است و نمی‌توان برمبنایی یک‌جانبه به امنیت دست یافت.»

او درادامه گفت برای دستیابی به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با هوش مصنوعی لازم است چارچوب‌های جهانی برای آن تعریف شود: «همه به یک اندازه تحت‌تأثیر این انقلاب قرار خواهند گرفت، درست مانند [تغییرات] اقلیمی. فکر می‌کنم همین عامل انسان‌ها را با هم متحد خواهد کرد.» پیچای درپایان گفت با بهترشدن وضعیت اقتصاد جهانی، تمام افراد به‌دنبال یک هدف خواهند بود و آن رفاه و آسایش است و هوش مصنوعی بر‌پایه همین ایدئال‌ها توسعه خواهد یافت و همه‌چیز را به‌هم متصل خواهد کرد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره صحبت‌های پیچای و آینده هوش مصنوعی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات