افزایش چهار برابری وضوح تصاویر با ابزار Super Resolution ادوبی

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ادوبی ابزار جدیدی با عنوان Super Resolution دارد که با استفاده از هوش مصنوعی وضوح تصاویر را چهار برابر افزایش می‌دهد و درعین‌حال، شارپ‌بودن آن‌ها را حفظ کند.
تبلیغات

ادوبی اعلام کرده است با اتکا بر فناوری هوش مصنوعی (AI) قصد دارد فرایند آپ‌اسکیل کردن تصاویر را وارد مرحله‌ی جدیدی کند. قابلیت جدید ادوبی با نام سوپر رزولوشن (Super Resolution)‌ شناخته می‌شود و هم‌اکنون ازطریق Camera Raw 13.2 دردسترس قرار دارد. ادوبی گفته است در آینده قابلیت Super Resolution را برای اپلیکیشن‌های Lightroom و Lightroom Classic نیز منتشر می‌‌کند.

براساس گزارش خبرگزاری تک‌اسپات، یکی از توسعه‌دهندگان ادوبی، اریک چان، توضیح می‌دهد Super Resolution می‌تواند در عین حفظ میزان شارپ‌بودن (Sharpness) عکس، وضوح آن را چهار برابر بیشتر کند. او ادعا می‌کند می‌توان از فناوری Super Resolution برای بهترکردن قابلیت بزرگ‌نمایی دیجیتالی نیز استفاده کرد. 

اسکرین شات قابلیت Super Resolution ادوبی ایگوانا

Super Resolution از فناوری یادگیری ماشین (Machine Learning) بهره می‌گیرد تا اکثر تاری‌های ناشی از آپ‌اسکیل کردن تصاویر را از بین ببرد. عملکرد هوش مصنوعی ادوبی در زمینه‌ی صاف‌کردن بخش‌های دندانه‌دار‌شده‌ی تصویر درمقایسه‌با تکنیک Bicubic Resampling بسیار بهتر است. هوش مصنوعی ادوبی این کار را بدون رونویسی‌کردن جزئیات ظریف عملی می‌کند؛ درست مانند آنچه ممکن است در عکس شاخه‌ی درخت ببینید.

چان می‌گوید هوش مصنوعی ادوبی با بیش از یک‌میلیون قطعه عکس دوتایی (کراپ‌های کم‌وضوح و پرضوح از هر تصویر) تعلیم داده شده است. این عکس‌ها مواردی مثل گل، درخت، طرح‌های روی پارچه، پشت بام و دیگر اشیاء طبیعی و ساخته‌ی دست بشر را شامل می‌شود. مدل تعلیم‌داده‌شده‌ی ادوبی نمونه‌های پروضوح و کم‌وضوح را مقایسه می‌کند و یاد می‌گیرد برای تغییر ابعاد تصویر باید چه پیکسل‌هایی اضافه شوند. به‌عنوان نتیجه‌ی عملکرد این هوش مصنوعی، می‌توانید با یک کلیک فرایند Supersampling چهاربرابری را انجام دهید.

به‌گفته‌ی اریک چان، ابزار جدید ادوبی بهترین عملکرد خود را با فایل‌های خام Bayer یا X-Trans نمایش می‌دهد؛ بااین‌حال با فرمت‌های jpg و png و tiff هم تا وضوح حداکثر ۵۰۰ مگاپیکسل سازگاری دارد. ابزار سوپر رزولوشن فایلی Digital Negativ (فرمت dng) تولید می‌کند که می‌توانید آن را در فتوشاپ ویرایش کنید.

نمای جنگل برفی در زمستان کراپ تصویر درخت

آپ‌اسکیل کردن تصویر در بسیاری از مواقع ضروری نیست؛ بااین‌حال، چان به چند کاربرد برای Super Resolution اشاره می‌کند. پست‌کردن عکس از دوربین گوشی در فیسبوک مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند؛ اما چه اتفاقی می‌افتد اگر یک نفر بخواهد آن عکس را برای چاپ روی دیوار بزرگ‌نمایی کند؟ مثال دیگر به عکاسی حیات‌وحش مربوط می‌شود. حیوانات معمولا به انسان‌ها اجازه نمی‌دهند بیش‌از‌حد نزدیکشان شوند. در این حالت، عکاس از سوژه عکس می‌گیرد و آن را برای متمرکز‌شدن قاب تصویر روی سوژه کراپ می‌کند. این کار تصویری ۲۴ مگاپیکسلی را به تصویری ۶ مگاپیکسلی یا حتی کمتر تبدیل می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات