مایکروسافت مجوز انحصاری مدل زبانی GPT-3 را از OpenAI دریافت کرد

شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
قرارداد مایکروسافت با شرکت پژوهشی OpenAI جواز انحصاری استفاده از مدل GPT-3 را به این شرکت خواهد داد.
تبلیغات

همکاری در حال پیشرفت مایکروسافت با مؤسسه‌ی تحقیقاتی هوش مصنوعی OpenAI واقع در سان‌فرانسیسکو، اکنون جواز به‌کارگیری انحصاری مدل زبانی پیش‌گامانه‌ی GPT-3 را شامل می‌شود. این مدل زبانی مبتنی‌بر هوش مصنوعی پیچیده‌ترین برنامه‌ی تولید خودکار متن در این صنعت به‌شمار می‌رود.

مایکروسافت و OpenAI چندین سال است که به‌دلیل استفاده‌ی OpenAI از پلتفرم رایانش ابری آژور مایکروسافت درهم تنیده شده‌اند و با یکدیگر همکاری تنگاتنگی دارند. درواقع، شرکت OpenAI با به‌کارگیری منابع وسیع رایانش موجود در آژور، بسیاری از مدل‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود را پرورش داده است. سال گذشته، مایکروسافت با امضای قراردادی به ارزش یک‌میلیارد دلار به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی انحصاری سرویس ابری شرکت OpenAI شناخته شد. این قرارداد اکنون جواز استفاده‌ی انحصاری مایکروسافت از مدل GPT-3 را شامل می‌شود.

شرکت OpenAI مدل GPT-3 را در جولای ۲۰۲۰ منتشر کرد. این مدل سومین مدل زبانی مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که تا این لحظه همراه‌با مدل قبلی خود، جذاب‌ترین تجربه‌های زبانی هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود. همچنین، این مدل‌ها موضوع‌های اخلاقی را بر سر زبان‌ها آوردند و بحث‌های حول استفاده‌ی اخلاقمند از برنامه‌های قدرتمند هوش مصنوعی به‌راه افتاد و عده‌ای به استفاده‌ی صحیح از این برنامه‌ها خوش‌بین نبودند. شرکت OpenAI در ابتدا از ترس احتمال استفاده‌ی نادرست از مدل‌های هوش مصنوعی، نتایج تحقیقات خود را منتشر نمی‌کرد.

شرکت پژوهشی OpenAI در گزارش منتشرشده در وبلاگ خود درباره‌ی همکاری با مایکروسافت چنین توضیح داد:

برخلاف سایر سیستم‌های هوش مصنوعی که برای یک Use Case طراحی شده‌اند، امروز API شرکت OpenAI رابط همه‌منظوره‌ی «متن ورودی» و «متن خروجی» فراهم می‌کند که به کاربر اجازه می‌دهد هر نوع تکلیف زبانی انگلیسی را عملا آزمایش کنند. مدل زبانی GPT-3 قدرتمندترین مدل در API امروز است که از ۱۷۵ میلیارد پارامتر متشکل شده است.

کوین اسکات، مدیر ارشد فناوری در مایکروسافت، در گزارش اعلام قرارداد انحصاری با OpenAI گفته است:

این قرارداد را موقعیتی باورنکردنی برای گسترش پلتفرم برپایه‌ی هوش مصنوعی آژور می‌بینیم که موجب می‌شود فناوری هوش مصنوعی مردمی شود و دردسترس افراد بیشتری از جامعه قرار بگیرد؛ زیرا با کمک این فناوری می‌توانیم محصولات جدید و خدمات سریع و تجربه‌های بهبودیافته و به‌طور کلی افزایش اثرهای مثبت هوش مصنوعی را برای افراد فراهم کنیم.
مأموریت ما در مایکروسافت این است که هر شخصی در هر جایگاهی در هر سازمانی را یاری کنیم تا بیش ‌از گذشته بر محیط خود نظارت کند؛ بنابراین، مطمئن خواهیم شد که این پلتفرم هوش مصنوعی دردسترس همه‌ی افراد، از محققان گرفته تا کارآفرینان و علاقه‌مندان و کسب‌وکارها، قرار بگیرد تا در مسیر خلق ابزار جدید و جالب به‌کار گرفته شود و بلندپروازی‌های افراد را به واقعیت بدل کند.

شرکت OpenAI تأکید کرد که قرارداد امضاشده با مایکروسافت تأثیری بر دسترسی به مدل GPT-3 ازطریق API شرکت OpenAI نمی‌گذارد و کاربران فعلی و آینده همچنان می‌توانند از این هوش مصنوعی برای ساخت اپلیکیشن‌های خود از API شرکت بهره‌مند شوند. این موضوع پرسش‌هایی مطرح می‌کند که مایکروسافت دقیقا چه چیزی از قرارداد به‌دست خواهد آورد؟ یکی از سخن‌گویان مایکروسافت دراین‌باره به وب‌سایت ورج گفته است که قرارداد امضاشده اجازه‌ی دسترسی خاص به کدهای GPT-3 را می‌دهد. این کدها حاوی پیشرفت‌های تکنیکی هستند که مایکروسافت امید دارد بتواند آن‌ها را در محصولات و خدمات خود ادغام کند.

بنابراین، اگرچه سایر شرکت‌ها و محققان ازطریق API شرکت OpenAI به مدل زبانی GPT-3 دسترسی دارند؛ اما فقط مایکروسافت امکان بهره‌وری از مزایای پیشرفته‌ی این پلتفرم هوش مصنوعی را دارد که از آن یک برنامه‌ی فوق‌العاده ساخته است. هنوز مشخص نیست که این قرارداد و مزایای دقیق آن برای مایکروسافت چه خواهد بود؛ اما پرواضح است که مایکروسافت ارزش عظیمی در کار OpenAI می‌بیند و قصد دارد نخستین یا شاید تنها شرکتی باشد که تحقیقات تجربی OpenAI را تبدیل به محصولات ارزمند برای دنیای واقعی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات