غول‌های ژاپنی در برابر اوپن‌ای‌آی؛ جنگ بر سر کپی‌رایت آغاز شد

سه‌شنبه 13 آبان 1404 - 10:32
مطالعه 1 دقیقه
چهره‌ی مرد جوان دست‌به‌سینه با لباس رسمی
انجمن توزیع محتوای خارج از ژاپن از اوپن‌ای‌آی خواست تا آموزش مدل‌هایش بر اساس محتوای استودیوهای آن کشور را متوقف کند.
تبلیغات

انجمن توزیع محتوای خارج از ژاپن (CODA)، نهاد ضد‌سرقت دیجیتال که از دارندگان حقوق آثار ژاپنی مانند استودیو جیبلی و باندای نامکو نمایندگی می‌کند، در نامه‌ای رسمی از OpenAI خواست استفاده از محتوای اعضای این انجمن برای آموزش مدل Sora 2 را متوقف کند.

به روایت Automaton، نهاد CODA در این نامه تأکید کرد که «فرآیند بازتولید اطلاعات در هنگام یادگیری ماشینی ممکن است مصداق نقض کپی‌رایت باشد»، چون این مدل هوش مصنوعی پس از آموزش، محتوایی تولید کرده که شامل شخصیت‌های دارای حق نشر هستند.

سورا ۲ پس از انتشار در ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) حجم گسترده‌ای از محتوای برگرفته از آثار ژاپنی تولید کرد تا جایی که دولت ژاپن به‌طور رسمی از OpenAI خواست از بازتولید آثار هنری این کشور خودداری کند.

نخستین‌بار نیست که یکی از محصولات OpenAI از آثار ژاپنی الهام می‌گیرد؛ در زمان معرفی GPT-4o نیز تصاویر بی‌شماری با سبک هنری جیبلی منتشر شد. حتی سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در حال حاضر تصویری با حال‌و‌هوای جیبلی را به‌عنوان عکس پروفایل خود در ایکس استفاده می‌کند.

آلتمن ماه گذشته اعلام کرده بود که سیاست «انصراف» برای صاحبان آثار در سورا تغییر خواهد کرد، اما CODA می‌گوید استفاده از چنین سیاستی در ابتدا ممکن است نقض کپی‌رایت ژاپن باشد. این انجمن توضیح دادکه در نظام حقوقی ژاپن، کسب اجازه‌ی قبلی از صاحب اثر الزامی است و هیچ سازوکاری برای رفع مسئولیت پس از وقوع تخلف وجود ندارد.

CODA در پایان از OpenAI خواست «با صداقت و احترام» به شکایات اعضای خود پاسخ دهد و از محتوای متعلق به آن‌ها(چه در تولید خروجی‌های سورا و چه در داده‌های آموزشی) بدون کسب مجوز استفاده نکند.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات