۷۰۰ میلیون کاربر واقعاً با ChatGPT چه میکنند؟
سهشنبه 1 مهر 1404 - 13:30مطالعه 9 دقیقهدر طول سه سال گذشته بسیاری از تحلیلگران صنعت هوش مصنوعی را از زوایای مختلف نقد و بررسی کردهاند و با این حجم از توجه، سؤالی همچنان بارهاوبارها تکرار میشود: مدلهای زبانی بزرگ در عمل به چه کار میآیند؟
تازهترین پاسخ به این پرسش را تیم پژوهش اقتصادی شرکت OpenAI ارائه میدهد. آنها در همکاری با دیوید دنینگ، اقتصاددان دانشگاه هاروارد، مقالهای تحقیقی برای دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا منتشر کردهاند؛ مقالهای که برای نخستینبار باتکیهبر دادههای داخلی شرکت OpenAI نشان میدهد کاربران در عمل چگونه و در چه زمینههایی از ChatGPT استفاده میکنند.
چکیده متنی و پادکست
مطالعهای جدید از سوی OpenAI، با تحلیل دادههای ۲٫۶ میلیارد پیام روزانه از بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر، نشان میدهد که پایگاه کاربران ChatGPT با سرعت بالایی در حال رشد است، هرچند میزان استفاده کاربران قدیمی به ثبات رسیده است.
این کاربران عمدتاً جوان هستند (۴۶درصد بین ۱۸ تا ۲۵ سال) و ترکیب جنسیتی آنها بهتدریج از اکثریت مردانه تغییر میکند. بیش از ۷۲ درصد از کل استفادهها به امور غیرکاری اختصاص دارد و محبوبترین کاربردها شامل کمک در نوشتن (۲۸درصد) و جستجوی اطلاعات (۲۴٫۴درصد) میشود. همچنین، تعداد قابلتوجهی از کارکنان (حدود ۱۵درصد از مکالمات کاری) از این ابزار برای تصمیمگیری و حل مسئله استفاده میکنند، درحالی که کاربردهای دیگری مانند برنامهنویسی و ایدهپردازی خلاقانه، سهم بسیار کمتری را به خود اختصاص دادهاند.
درحالیکه تحقیقات پیشین معمولاً بر پایهی نظرسنجیهای خوداظهاری بنا شده بود، این مطالعه با دسترسی مستقیم به دادههای واقعی کاربران، تصویری بیسابقه و قابلاعتماد از الگوهای استفاده ارائه میدهد.
در این مقاله ۶۵ صفحهای، پژوهشگران بررسی کردهاند ۷۰۰ میلیون کاربر چگونه در مجموع روزانه بیش از ۲٫۶ میلیارد پیام با مدلهای GPT ردوبدل میکنند. نتایج مطالعات تصویری واقعی و کمسابقه از محبوبترین کاربردهای هوش مصنوعی زبانی را ترسیم میکند. در ادامه، ۷ نکتهی جالب و بعضاً غافلگیرکننده از این یافتهها را با شما مرور میکنیم.
رشد خیرهکننده اوپنایآی همچنان ادامه دارد
مدتهاست میدانیم که ChatGPT محبوبیت بالایی دارد، اما گزارش جدید نشان میدهد که این ابزار تا چه اندازه در ماههای اخیر رشد کرده است:
براساس دادههای منتشرشده، تنها در میان کاربران مصرفی (طرحهای رایگان، پلاس و پرو)، تعداد کاربران هفتگی فعال ChatGPT در ابتدای ۲۰۲۴ از مرز ۱۰۰ میلیون گذشت، اوایل سال جاری میلادی از ۴۰۰ میلیون فراتر رفت و حالا به بیش از ۷۰۰ میلیون نفر رسیده است؛ یا به گفته این شرکت، «تقریباً ۱۰ درصد از جمعیت بزرگسال جهان».
البته شرکت اذعان میکند که این آمار ممکن است کمی خطا داشته باشد، چون بعضی از کاربران بدون حساب کاربری روی چند دستگاه مختلف از ChatGPT استفاده میکنند، یا برخی کاربران با ایمیلهای متفاوت چند حساب ساختهاند.
تنها بخش کوچکی از کاربران ChatGPT حاضر به پرداخت هزینه اشتراک هستند
از سوی دیگر، گزارشها نشان میدهد تنها بخش کوچکی از این کاربران حاضر به پرداخت هزینه اشتراک هستند. بااینحال، به نظر میرسد نرخ افرادی که دستکم کنجکاوند مدل زبانی بزرگ اوپنایآی را امتحان کنند، رشدی صعودی دارند.
ورود خیل عظیم کاربران جدید به معنای افزایش چشمگیر حجم پیامهایی است که روزانه پردازش میشود. این رقم از حدود ۴۵۱ میلیون پیام در ژوئن ۲۰۲۴، به بیش از ۲٫۶ میلیارد پیام در ژوئن ۲۰۲۵ رسیده است (بهطور میانگین در هفته پایانی ماه). در مقام مقایسه گوگل در مارس اعلام کرد روزانه ۱۴ میلیارد جستوجو را پردازش میکند، آن هم بعد از چند دهه سلطه بیچونوچرای این شرکت بر دنیای جستوجوی اینترنتی.
رشد استفاده در میان کاربران قدیمی به ثبات رسیده است
مقاله OpenAI علاوه بر اندازهگیری رشد کلی کاربران و میزان استفاده، مصرف کل را بر اساس تاریخ ثبتنام اولیه کاربران تفکیک میکند. این نمودارها بهخوبی نشان میدهند که بخش بزرگی از رشد اخیر ChatGPT بهواسطهی جذب کاربران جدید حاصل میشود نه افزایش میزان استفادهی روزانهی کاربران قدیمی.
رشد اخیر ChatGPT بیشتر حاصل ورود کاربران تازهوارد بوده است، نه افزایش استفادهی کاربران قدیمی
اگر به حجم متوسط پیامهای روزانهی هر کاربر قدیمی نگاه کنیم، ChatGPT دو دورهی رشد مشخص و شدید را تجربه کرده است: نخست از سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۴، همزمان با معرفی مدلهای o1-preview و o1-mini. در این بازه، میانگین پیامهای هر کاربر بالا رفت، اما پس از آن تقریباً ثابت ماند تا اینکه در آوریل، عرضهی مدلهای o3 و o4-mini باعث شد میزان استفاده از این چتبات تا ماه ژوئن افزایش پیدا کند.
بااینحال، از ژوئن به بعد، نرخ ارسال پیام توسط کاربران قدیمی (یعنی کسانی که در سهماههی اول ۲۰۲۵ یا قبل از آن عضو شدهاند) عمدتاً ثابت ماند و در طول سه ماه تغییر محسوسی نداشت. بنابراین، تمام رشد اخیر در این بازهی زمانی به کاربران تازهواردی مربوط میشود که از آوریل به بعد ثبتنام کردهاند و بسیاری از آنها تازه در حال آشناشدن با این مدل زبانی هستند.
حالا باید ببینیم آیا عرضه پرحاشیه مدل GPT-5 میانگین حجم پیامهای هر کاربر را باعث میشود در ماههای آینده افزایش میدهد یا خیر. اگر چنین نشود، شاید به سقفی موقت در میزان استفادهی روزانهی کاربران باسابقه از ChatGPT رسیده باشیم.
کاربران ChatGPT جوانترند و در گذشته، ترکیب جنسیتی آنها بیشتر مردانه بود
طبیعی است که جوانترها زودتر سراغ فناوریهای نوین بروند، اما نکته جالب اینجاست که تقریباً نیمی از کاربران ChatGPT را جوانترین گروه جمعیتی ما تشکیل میدهند. در نمونهای که اوپنایآی بررسی کرده، ۴۶ درصد از کسانی که سن خود را اعلام کردهاند، بین ۱۸ تا ۲۵ سال داشتند.
تقریباً نیمی از کاربران ChatGPT بین ۱۸ تا ۲۵ سال دارند
اگر به این عدد، کاربرانی را هم اضافه کنیم که زیر ۱۸ سالاند (و اصلاً در این نمونه محاسبه نشدهاند)، میتوان گفت اکثریت کاربران ChatGPT آنقدر جوان هستند که حتی خاطرهای مستقیم از قرن بیستم ندارند!
برای بررسی ترکیب جنسیتی کاربران هم، اوپنایآی دادههای اداره تأمین اجتماعی آمریکا و فهرست بینالمللی نامهای زنانه و مردانه را مبنا قرار داده است. تحلیلها نشان میدهد که در زمان راهاندازی ChatGPT در اواخر ۲۰۲۲، حدود ۸۰ درصد از کاربران هفتگی فعال را احتمالاً مردان تشکیل میدادند. اما تا اواخر ۲۰۲۵ این نسبت کاملاً تغییر کرده و اکنون سهم زنان با اکثریت اندک ۵۲٫۴ درصد؛ بیشتر برآورد میشود.
کاربران فقط برای کار از ChatGPT استفاده نمیکنند
باوجود تمام بحثهایی که دربارهی تحولآفرینی مدلهای زبانی بزرگ در محیطهای کاری مطرح میشود، بخش عمدهای از استفادهی واقعی از ChatGPT هیچ ارتباطی با بهرهوری شغلی ندارد. بر اساس مطالعهی اوپنایآی، سهم وظایف غیرکاری (که توسط سیستمی مبتنی بر LLM شناسایی شدهاند) از حدود ۵۳ درصد کل پیامهای چتجیپیتی در ژوئن ۲۰۲۴ به ۷۲٫۲ درصد در ژوئن ۲۰۲۵ افزایشیافته است.
بر خلاف انتظار اکثریت مکالمات ChatGPT به بهرهوری شغلی مربوط نمیشود
البته باید در نظر داشت که دادههای این مطالعه، کاربران طرحهای سازمانی، تجاری و آموزشی را در بر نمیگیرد. بااینحال، افزایش چشمگیر کاربردهای غیرکاری نشان میدهد بسیاری از کاربران جدید ChatGPT بیشتر به دلایل شخصی و نه برای افزایش بهرهوری، به سراغ آن میآیند.
تعداد زیادی از کاربران، برای «نوشتن» از ChatGPT کمک میگیرند
اینکه بسیاری از مردم از یک مدل زبانی بزرگ برای کمک در نوشتن استفاده کنند، چندان عجیب نیست. اما آنچه ماجرا را جالب میکند، ابعاد گستردهی استفاده از ChatGPT برای کمکهای نوشتاری است.
حدود ۲۸ درصد از کل مکالمات به کمک در نوشتن اختصاص دارد
بر اساس بررسی اوپنایآی روی ۱٫۱ میلیون مکالمه در بازه زمانی می ۲۰۲۴ تا ژوئن ۲۰۲۵، حدود ۲۸ درصد از تمام تعاملات کاربران بهنوعی به «دستیاری در نوشتن» مربوط بودهاند. این نرخ در «مکالمات کاری» به ۴۲ درصد میرسد و در میان کاربران شاغل در حوزه «مدیریت و کسبوکار»، حتی ۵۲ درصد از کل گفتگوهای کاری به همین موضوع اختصاص دارد.
البته OpenAI بهسرعت اشاره میکند که بسیاری از این کاربران صرفاً برای تولید صفر تا صد ایمیل یا پیام چت جیپیتی متکی نیستند. بخش قابلتوجهی از این درخواستها به ویرایش و بازبینی متن (۱۰٫۶ درصد) مربوط میشود، درحالیکه تنها ۸ درصد از نوشتههای شخصی یا پیامهای ارتباطی کاملاً با پرامپت نوشته میشوند.
همچنین ۴٫۵ درصد دیگر از کل مکالمات به «ترجمه متون» و تنها ۱٫۴ درصد به «نوشتن داستان» اختصاص دارد.
حالا افراد بیشتری از ChatGPT بهعنوان یک موتور جستوجوی اطلاعاتی استفاده میکنند
در ژوئن ۲۰۲۴، حدود ۱۴ درصد از تمام گفتگوهای ChatGPT بهعنوان «جستجوی اطلاعات» برچسبگذاری شده بود. تا ژوئن ۲۰۲۵ این عدد به ۲۴٫۴ درصد رسید و حتی کمی از درخواستهای مربوط به نوشتن پیشی گرفت؛ درحالیکه سهم درخواستهای نوشتاری در همان بازه از حدود ۳۵ درصد به سطح پایینتری کاهشیافته بود.
گرچه به نظر میرسد مدلهای جدید GPT در ارائه منابع و ارجاعات مرتبط عملکرد بهتری پیدا کردهاند، اما مشکل اساسی «هذیانگویی» یا confabulation همچنان پابرجاست؛ موضوعی که باعث میشود استفاده از LLMها برای بازیابی دقیق اطلاعات چندان قابلاعتماد نباشد.
سهم گفتگوهای مربوط به جستوجوی اطلاعات از ۱۴ درصد در ۲۰۲۴ به ۲۴ درصد در ۲۰۲۵ رسید
خوشبختانه، بخش کمتری از کاربران در محیط کار برای جستوجوی اطلاعات سراغ ChatGPT میروند؛ این کاربرد تنها ۱۳٫۵ درصد از مکالمات کاری را تشکیل میدهد که بسیار پایینتر از ۴۰ درصدی است که به نوشتن مربوط میشود.
بخش بزرگی از کاربران برای تصمیمگیری از ChatGPT کمک میگیرند
ویرایش یک ایمیل با هوش مصنوعی چندان پیچیده بهنظر نمیرسد، اما گرفتن کمک برای تصمیمگیریهای کاری داستان کاملاً متفاوتی است. بااینحال، طبق گزارش اوپنایآی، ۱۴٫۹ درصد از مکالمات کاری کاربران به «تصمیمگیری و حل مسئله» مربوط میشود. این آمار، بعد از دستهی «مستندسازی و ثبت اطلاعات»، دومین جایگاه را در میان دهها فعالیت کاری طبقهبندیشده توسط پایگاه O*NET به خود اختصاص میدهد.
بسیاری از کاربران ChatGPT را بهعنوان مشاور یا دستیار پژوهشی به کار میگیرند
این الگو در تمام گروههای شغلی که اوپنایآی بررسی کرده، سادق بود؛ موضوعی که به گفته شرکت نشان میدهد افراد از ChatGPT صرفاً بهعنوان ابزاری برای انجام وظایف کاری مستقیم استفاده نمیکنند، بلکه آن را نوعی مشاور یا دستیار پژوهشی در نظر میگیرند.
و اما سایر کاربردها
نکتهی جالب اینکه برخی کاربردهای چت جیپیتی که بسیار تبلیغ میشدند، در عمل سهم بسیار کمی از کل مکالمات بررسیشده داشتهاند:
- چندرسانهای (مانند تولید یا جستوجوی تصویر): ۶ درصد
- برنامهنویسی کامپیوتری: ۴٫۲ درصد (هرچند بخشی از این استفاده ممکن است به API منتقل شده باشد)
- ایدهپردازی خلاقانه: ۳٫۹ درصد
- محاسبات ریاضی: ۳ درصد
- روابط شخصی و خودکاوی: ۱٫۹ درصد
- بازی و نقشآفرینی: تنها ۰٫۴ درصد
شما چه استفادهای از ChatGPT میکنید؟