رویترز از تردید جهانی نسبت به کاربرد هوش مصنوعی در پایگاه‌های خبری می‌گوید

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
چت چی پی تی در تبلت Chat GPT
گزارش جدید رویترز به نگرانی‌های کاربران در استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌ی خبری می‌پردازد.
تبلیغات

رویترز در گزارشی اختصاصی از افزایش نگرانی‌های جهانی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در تولید اخبار و انتشار اطلاعات نادرست خبر می‌دهد. این موضوع چالش‌های جدیدی را برای سردبیران مجله‌ها که برای جذب مخاطب تلاش می‌کنند، ایجاد کرده است.

Digital News Report گزارش سالانه‌ی خود را بر اساس نظرسنجی از حدود ۱۰۰ هزار نفر در ۴۷ کشور منتشر کرده است که تصویری از موانعی که رسانه‌های خبری برای افزایش درآمد و حفظ کسب‌وکار خود با آن مواجه هستند، ارائه می‌دهد.

پایگاه‌های خبری در سراسر جهان در حال مقابله با چالش جدیدی به نام هوش مصنوعی هستند. غول‌های فناوری و استارتاپ‌هایی مانند OpenAI در حال ساخت ابزارهایی هستند که می‌توانند خلاصه‌ای از اطلاعات را ارائه دهند و بدین ترتیب مخاطبان را از وب‌سایت‌های خبری دور کنند.

گزارش یادشده نشان می‌دهد که مخاطبان نسبت‌ به استفاده از هوش مصنوعی برای دریافت اخبار، به‌خصوص در موضوعات حساس مانند سیاست، بدبین هستند.

بر اساس یک نظرسنجی، از بین ۴٬۰۰۰ نفر از شهروندان، ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان آمریکایی و ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان بریتانیایی به اخباری که عمدتاً با هوش مصنوعی تولید شده‌اند، اطمینان ندارند.

نیک نیومن، پژوهشگر ارشد رویترز و نویسنده‌ی اصلی گزارش Digital News Report، گفت: «از دیدن این سطح از بدبینی، شگفت‌زده شدیم. به‌طور کلی، مردم نگران تأثیر هوش مصنوعی بر دقت و صحت محتوا هستند.»

نگرانی‌ها درباره‌ی محتوای اخبار جعلی آنلاین نسبت‌ به سال گذشته سه درصد افزایش یافته؛ به طوری که ۵۹ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند نگران این موضوع هستند. آمار مورد بحث در آفریقای جنوبی و ایالات متحده به‌ترتیب ۸۱ و ۷۲ درصد است، زیرا هر دو کشور امسال انتخابات برگزار می‌کنند.

چالش دیگر پایگاه‌های خبری، عدم تمایل کلی مخاطبان به پرداخت هزینه برای اشتراک است. با وجود افزایش نسبی در دوران همه‌گیری کرونا، تنها ۱۷ درصد از کاربران از بین ۲۰ کشور مختلف اعلام کرده‌اند که برای دریافت اخبار حاضر به پرداخت پول هستند.

درحال‌حاضر شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگ‌تری در خبررسانی به مردم نسبت‌ به رسانه‌های خبری جریان اصلی ایفا می‌کنند. در نظرسنجی از حدود ۵٬۶۰۰ کاربر تیک‌تاک، ۵۷ درصد اظهار داشتند که عمدتاً اخبار را از افراد مشهور و چهره‌های شناخته‌شده دنبال می‌کنند، در حالی که این آمار برای برندهای خبری معتبر تنها ۳۴ درصد بود.

یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که پایگاه‌های خبری نیاز دارند رابطه‌ای مستقیم با مخاطبان خود ایجاد کنند و در عین حال، به گفته‌ی نیومن، از شبکه‌های اجتماعی به‌صورت راهبردی برای برقراری ارتباط با مخاطبان جوان‌تر، استفاده کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات