تحول بزرگ در انتظار صنعت هوش مصنوعی؛ آیفون احتمالاً به گوگل جمنای مجهز می‌شود

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
مطالعه 2 دقیقه
نمایشگر آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس
ظاهراً اپل تصمیم گرفته است از هوش مصنوعی «جمنای» گوگل در سیستم‌عامل iOS 18 استفاده کند.
تبلیغات

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع آگاه می‌نویسد اپل مشغول مذاکره با گوگل است تا از هوش مصنوعی جمنای در سیستم‌عامل iOS 18 و گوشی‌های آیفون استفاده کند. امضای چنین قرارداد بزرگی می‌تواند صنعت هوش مصنوعی را به‌شدت متحول کند.

به روایت بلومبرگ، دو شرکت اپل و گوگل در حال «مذاکرات فعال» هستند تا تولیدکننده‌ی مک بوک و اپل واچ بتواند مجوز استفاده از جمنای را برای برخی از قابلیت‌های نرم‌افزاری گوشی آیفون که در سال ۲۰۲۴ رونمایی می‌شوند، دریافت کند.

به ادعای منابع آگاه، اپل با شرکت OpenAI هم وارد مذاکره شده و به استفاده از مدل زبانی بزرگ (LLM) این شرکت در آیفون فکر کرده است.

اپل و گوگل هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند

قرارداد احتمالی جدید بین اپل و گوگل احتمالاً بخشی از قرارداد بزرگ‌تری است که این دو شرکت با محوریت موتور جست‌و‌جو امضا کرده‌اند.

گوگل سال‌ها است که میلیاردها دلار به اپل می‌دهد تا موتور جست‌و‌جویش را به گزینه‌ی پیش‌فرض برای مرورگر سافاری در آیفون و سایر دستگاه‌ها تبدیل کند.

ظاهراً اپل و گوگل هنوز به جمع‌بندی نهایی درباره‌ی نام هوش مصنوعی جمنای در آیفون نرسیده‌اند. همچنین فعلاً مشخص نیست که جمنای دقیقاً چگونه وارد آیفون خواهد شد.

چنین قرارداد پراهمیتی می‌تواند خبر بسیار خوبی برای گوگل باشد؛ چون ورود جمنای به آیفون، به معنی دسترسی به میلیاردها کاربر جدید است. این قرارداد همچنین نشان می‌دهد که احتمالاً اپل نتوانسته در حوزه‌ی هوش مصنوعی به پیشرفت چشمگیر دست پیدا کند. امضای احتمالی قرارداد، ممکن است توجه نهادهای رگولاتوری را به اپل و گوگل جلب کند.

ظاهراً اپل با استارتاپ پرحاشیه‌ی OpenAI هم وارد مذاکره شده است

بلومبرگ می‌گوید اپل در حال توسعه‌ی قابلیت‌های مختلفی بر پایه‌ی هوش مصنوعی برای سیستم‌عامل iOS 18 است. ظاهراً بخشی از قابلیت‌های جدید، مبتنی‌بر هوش مصنوعی اختصاصی اپل هستند و روی خود دستگاه اجرا می‌شوند؛ بااین‌حال احتمالاً ویژگی‌هایی مثل ساخت تصویر یا نوشتن مقاله با دستور متنی، ازطریق سرورهای ابری و هوش مصنوعی جمنای انجام خواهند گرفت.

ورود به آیفون می‌تواند نمایانگر بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قرارداد جمنای از زمان راه‌اندازی این هوش مصنوعی باشد و به گوگل برای پیشرفت هرچه بیشتر در بازار کمک کند. اپل بیش از دو میلیارد دستگاه فعال در سراسر دنیا دارد که ممکن است در سال ۲۰۲۴ به روشی برای دسترسی به جمنای تبدیل شوند.

مدل‌های پرچمدار جدید گوشی سامسونگ یعنی سری گلکسی S24 که بهمن‌ماه رونمایی شدند، به هوش مصنوعی جمنای گوگل مجهز هستند.

بر اساس گفته‌ی بلومبرگ درحالی‌که مذاکرات بین اپل و گوگل به‌صورت فعالانه ادامه دارند، بعید است که امضاشدن قرارداد تا خرداد ۱۴۰۳ یعنی زمان برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) به‌صورت رسمی تأیید شود.

ممکن است دو شرکت در نهایت به توافق نرسند و اپل به گزینه‌های دیگری مثل OpenAI فکر کند یا حتی سراغ شرکت‌های دیگر برود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات