حرکت در خلاف مسیر ChatGPT؛ ایلان ماسک چت‌بات «گراک» را متن‌باز کرد

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
مطالعه 2 دقیقه
لوگو گراک / Grok چت بات ایلان ماسک و xAI
استارتاپ xAI با عملی‌کردن وعده‌ی ایلان ماسک، چت‌بات هوش مصنوعی گراک را متن‌باز کرد.
تبلیغات

ایلان ماسک هفته‌ی گذشته گفت که استارتاپ نوپای xAI (رقیب OpenAI) در پی متن‌بازکردن گراک است و حالا نسخه‌ی متن‌باز این چت‌بات هوش مصنوعی در گیت‌هاب قابل دسترس شده است. این کار نه‌تنها روند به‌روزرسانی گراک را دست‌خوش تغییر می‌کند بلکه به توسعه‌دهندگان و پژوهشگران امکان می‌دهد از مدل زبانی استفاده‌شده در گراک برای ساخت سرویس‌های جدید استفاده کنند.

xAI می‌گوید نسخه‌ی متن‌باز گراک شامل طرح پایه‌ی این چت‌بات به‌همراه معماری شبکه‌ی مدل ۳۱۴ میلیارد پارامتری Mixture-of-Experts یا Grok-1 است.

به گفته‌ی xAI، این مدل آخرین بار در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر و آبان ۱۴۰۲) به‌روزرسانی دریافت کرده و «برای هیچ کاربرد ویژه‌ای مثل دیالوگ بهینه نشده است.»

ظاهرا نسخه‌ی متن‌باز گراک در قالب مجوز Apache 2.0 منتشر شده است که استفاده‌ی تجاری را امکان‌پذیر می‌کند، اما شامل داده‌های استفاده‌شده برای تعلیم گراک یا دسترسی بلادرنگ به داده‌های شبکه‌ی اجتماعی ایکس نمی‌شود.

xAI در سال ۲۰۲۳ گفته بود مدل زبانی بزرگ گراک در مدت چهار ماه توسعه پیدا کرده است و روی حوزه‌هایی مثل تولید کد، نوشتن متن‌های خلاقانه و پاسخ به سؤال‌ها تمرکز دارد.

ایلان ماسک پس از تصاحب ایکس (توییتر سابق) کد مربوط‌به الگوریتم این شبکه‌ی اجتماعی را به‌صورت عمومی در دسترس قرار داد. ماسک بارها از شرکت‌هایی که مدل‌های هوش مصنوعی خود را متن‌باز نمی‌کنند، انتقاد کرده است. بخشی از انتقادات او، OpenAI را هدف گرفته‌اند؛ شرکتی که خود ایلان ماسک در بنیان‌گذاری‌اش نقش داشت و حالا از آن شکایت کرده است.

این نخستین باری نیست که یک شرکت، مدل هوش مصنوعی خود را متن‌باز می‌کند. تعداد زیادی مدل بنیادی هوش مصنوعیِ تماما متن‌باز نظیر Mistral و Falcon هم‌اکنون قابل دسترس هستند، بااین‌حال پراستفاده‌ترین مدل‌ها یا کاملا بسته هستند یا به‌صورت محدود در دسترس قرار می‌گیرند.

متا تحقیقات پشت مدل Llama 2 را به رایگان ارائه می‌دهد اما مشتریانی که دارای ۷۰۰ میلیون کاربر روزانه هستند، باید برای دسترسی به Llama 2 هزینه بپردازند. متا توسعه‌ی Llama 2 را برای افراد متفرقه امکان‌پذیر نکرده است.

کاربران برای دسترسی به چت‌بات گراک باید اشتراک پولی شبکه‌ی اجتماعی ایکس را تهیه کنند. هدف از ساخت گراک، ارائه‌ی چت‌باتی است که محدودیت‌های کمتری دارد و جایگزینی به‌روزتر برای ChatGPT با جمنای محسوب می‌شود؛ بااین‌حال بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که گراک دربرابر رقبایش کم می‌آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات