خالق ChatGPT دست‌به‌دامان سرمایه‌گذاران اماراتی می‌شود

شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو چت بات OpenAI ChatGPT
سم آلتمن سعی می‌کند با همکاری سرمایه‌گذاران دولت امارات متحده‌ی عربی، از انویدیا بی‌نیاز شود.
تبلیغات

OpenAI با هدف کاهش وابستگی به تأمین‌کنندگانی چون انویدیا، درصدد است تا پردازنده‌های هوش مصنوعی اختصاصی خودش را تولید کند. به‌نظر می‌رسد شرکت مادر ChatGPT برای تأمین هزینه‌های این پروژه‌ی بزرگ، دست‌به‌دامان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ابوظبی شده است.

علاوه‌بر کاهش وابستگی به سازندگانی نظیر انویدیا، دو بحران اخیر بازار قطعات نیمه‌رسانا (اول برای صنایع خودرو و دیگری برای صنعت هوش مصنوعی) باعث شده است تا سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، به این نتیجه برسد که تراشه‌سازان قراردادی سنتی، ممکن است ظرفیت تولید کافی برای پاسخ‌گویی به تقاضای جهانی رو به رشد برای تراشه‌های هوش مصنوعی را نداشته باشند.

به‌عقیده‌ی آلتمن، تأسیس کارخانه‌های تراشه‌سازی جدید و زیرساخت‌های موردنیاز مستلزم سرمایه‌گذاری‌‌های هنگفت تا ۷ تریلیون دلار خواهد بود. سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز سنتی برای تأمین هزینه‌های چنین پروژه‌های سرمایه‌طلبی ناکارآمدند؛ از‌این‌رو، آلتمن با سفر به دور دنیا، سعی کرده است تا نظر حامیان دولتی چون امارات متحده‌ی عربی را جذب کند که قدرت مالی و انگیزه‌های ژئوپلیتیکی برای دستیابی به رهبری در عرصه‌ی هوش مصنوعی دارند.

به‌گفته‌ی فایننشال تایمز،‌ اخیراً آلتمن و شرکت سرمایه‌گذاری متمرکز بر هوش مصنوعی MGX که دولت امارات متحده‌ی عربی تأسیس کرده است، برای تأمین مالی پروژه‌ی کارخانه‌های تولید تراشه‌ وارد گفت‌و‌گو شده‌اند.

پیش‌از‌این، امارات متحده‌ی عربی با ابتکاراتی مختلف، ازجمله انتصاب اولین وزیر هوش مصنوعی جهان در سال ۲۰۱۷ و راه‌اندازی دانشگاه هوش مصنوعی در مقطع تحصیلات تکمیلی در سال ۲۰۱۹، جاه‌طلبی‌هایش در این حوزه را به رخ جهانیان کشیده بود.

MGX را باید ثمره‌ی این جاه‌طلبی‌ها دانست. هدف نهایی این شرکت که ریاستش را شیخ‌طحنون بن‌زاید آل‌نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده‌ی عربی، بر‌عهده دارد، تبدیل ابوظبی به بازیگری اصلی در انقلاب هوش مصنوعی است.

دیگر مهره‌ی اصلی ابوظبی برای رسیدن به اهدافش، G42 است. این هلدینگ هوش مصنوعی مستقر در امارات به ریاست شیخ‌طحنون است که سابقه‌ی همکاری با بازیگران بزرگ این حوزه مانند OpenAI و مایکروسافت و سریبراس (شرکت هوش مصنوعی آمریکایی) را در کارنامه دارد. MGX و G42 از حمایت صندوق سرمایه‌گذاری دولتی بهره می‌برند.

امارات متحده‌ی عربی این روزها در میانه‌ی تنش‌های ژئوپلتیکی پیچیده‌ای نظیر رقابت‌های فناوری بین ایالات متحده و چین قرار دارد. برای نمونه، G42 زیر فشار است تا به‌خاطر نگرانی‌های امنیتی ایالات متحده، روابطش را با شرکای چینی چون هواوی قطع کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات