شکایت نویسنده ایرانی از رهبر بازار هوش مصنوعی؛ انویدیا دادگاهی می‌شود؟

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
لوگو انویدیا / Nvidia روی موبایل و کیبورد لپ تاپ نمای نزدیک
انویدیا به استفاده‌ی بدون مجوز از آثار دارای حق نشر برای تعلیم هوش مصنوعی متهم شده است.
تبلیغات

بنابر گزارش رویترز، سه نویسنده از انویدیا برای استفاده بدون مجوز از کتاب‌های دارای حق نشر خود در تعلیم سرویس NeMo (پیاده‌ساز مدل‌های زبانی بزرگ) شکایت کرده‌اند.

برایان کین، عبدی ناظمیان و استوارت اونن گفته‌اند که آثارشان بخشی از دیتاستی شامل حدود ۱۹۶٬۶۴۰ کتاب بوده که به سرویس NeMo برای شبیه‌سازی زبان معمولی کمک کرده است. NeMo به‌عنوان سرویسی سریع و مقرون‌به‌صرفه برای استفاده از هوش مصنوعی مولد کاربرد دارد.

در شکایتی دسته‌جمعی که در دادگاه فدرال سان فرانسیسکو ارائه شد، نویسندگان گفتند که انویدیا با حذف دیتاست از سرویس NeMo، «اعتراف کرده است» که این سرویس را با دیتاستی از کتاب‌های دارای حق نشر تعلیم داده و در نتیجه حق نشر آن‌ها را نقض کرده است.

از جمله آثار مشمول این شکایت می‌توان به رمان Ghost Walk نوشته کین در سال ۲۰۰۸، رمان Like a Love Story اثر ناظمیان در سال ۲۰۱۹ و رمان Last Night at the Lobster اثر اونان در سال ۲۰۰۷ اشاره کرد.

انویدیا در پاسخ به درخواست رسانه‌ها برای شفاف‌سازی درباره‌ی پرونده سکوت کرد. وکلای نویسنده‌ها هم به درخواست رسانه‌ها برای ارائه‌ی توضیح بیشتر پاسخ ندادند.

کارت‌های گرافیک انویدیا قلب تپنده‌ی سرویس‌های هوش مصنوعی هستند و با رشد بازار هوش مصنوعی، انویدیا به مقصدی محبوب برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌ است.

قیمت سهام انویدیا از پایان سال ۲۰۲۲ تقریباً ۶۰۰ درصد افزایش یافته و ارزش بازار شرکت به ۲٫۲ تریلیون دلار رسیده‌ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات