مدیرعامل انویدیا از هوش مصنوعی ناشناخته Perplexity AI می‌گوید

یک‌شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا در جلسه نخست وزیری هند با کت چرم مشکی
جن‌سون هوانگ به‌طور روزانه از ChatGPT و Perplexity AI استفاده می‌کند.
تبلیغات

جن‌سون هوانگ، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل انویدیا، در مصاحبه‌ای جدید از علاقه‌‌‌ی فردی‌اش به استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی پرده برداشت. او می‌گوید درحالی که «تقریباً هر روز» از چت‌بات ChatGPT استفاده می‌کند؛ اما علاقه‌ی بیشتری به ابزار کمتر شناخته‌شده‌ی Perplexity AI دارد.

در مصاحبه‌ای با وایِرد، هوانگ گفت که عمده‌ی استفاده‌اش از چت‌بات‌های هوش مصنوعی، در تحقیقاتی مانند کسب اطلاعات درباره‌ی پیشرفت‌های اخیر در زمینه‌ی کشف دارو‌ها با استفاده از کامپیوتر خلاصه می‌شود.

مدیرعامل تیم سبز می‌گوید که در ابتدا سؤالی جامع از ChatGPT یا Perplexity AI می‌پرسد و پس از اینکه به اطلاعات کلی از موضوع مورد نظر دست یافت، با جزئی‌تر کردن سؤال‌هایش، به زیروبم آن موضوع وارد می‌شود.

Perplexity که خود را «اولین موتور جست‌وجوی جهان با پاسخِ محاوره‌ای» توصیف می‌کند، ترکیبی است از مدل‌ GPT-3.5 از OpenAI و مدل خود Perplexity که توانایی یافتن اطلاعات به‌روز از اینترنت را دارد.

استفاده از Perplexity آسان است و امکان یافتن اخبار تازه با ویژگی دیسکاور، توانایی قابل‌ توجه در عمیق‌ شدن در موضوعات خاص و توانایی استفاده از مدل‌های دیگری چون GPT-4 Turbo و Claude 2.1 را دارد.

سه‌ اسکرین شات از نسخه‌ی موبایلی چت‌بات Perplexity کنار هم
اسکرین‌شات‌هایی از چت‌بات Perplexity روی موبایل

درحالی که استفاده از قابلیت‌های پایه‌ی Perplexity AI رایگان است، می‌توان با خریداری اشتراکش به ویژگی انتخاب مدل‌های زبانی، پرس‌وجو‌های نامحدود از ابزار کوپایلت مایکروسافت و دیگر قابلیت‌ها دست یافت.

چرا هوانگ از بین بازیگران شناخته‌شده‌تری چون ChatGPT و جمنای (بارد سابق)، Perplexity AI را ترجیح می‌دهد؟ جدا از امکانات و ویژگی‌های مختلف، غول سازنده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی امسال با پرداخت ۷۳٫۶ میلیون دلار، مشارکت فعالی در تأمین سرمایه‌ی Perplexity داشت. با توجه به همین واقعیت، چندان عجیب نیست که هوانگ با استفاده‌ی روزمره از این چت‌بات، کارایی آن را بسنجد.

صحبت درباره‌ی استفاده از چت‌بات‌ها تنها ذره‌ای از مصاحبه با هوانگ را تشکیل داده‌‌اند و او درباره‌ی جنبه‌های دیگری از هوش مصنوعی اظهار نظر کرد؛ از جمله‌ی جالب‌ترین آن‌ها، اشاره‌ی هوانگ به نوعی جدید از دیتاسنتر‌ها به نام AI Factory بود که به‌ گفته‌ی او سال‌ها از آغاز توسعه‌‌شان می‌گذرد.

برخلاف دیتاسنتر‌های سنتی که منابعشان بین کاربران مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود، AI Factory یک ابرکامپیوتر اختصاصی محلی است که برای بارهای کاری هوش مصنوعیِ خاصِ یک سازمان بهینه‌سازی شده و با ادغام چندین گرافیک انویدیا، امکان بهره‌برداری کاملاً مقیاس‌پذیر آن سازمان از محاسبات هوش مصنوعی را فراهم می‌کند.

انویدیا آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که هر شرکت بزرگی، AI Factory خودش را داشته باشد؛ نیروگاهی محلی برای نوآوری‌های اختصاصی در حوزه‌ی هوش مصنوعی.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات