پایان اپلیکیشن

این شرکت‌ها می‌خواهند به عصر اپلیکیشن‌ پایان دهند

یک‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
برخی از شرکت‌های هوش مصنوعی در حال توسعه‌ی گجت‌هایی هستند تا ما را در آینده از استفاده از اپلیکیشن بی‌نیاز کنند.
تبلیغات

دنیای فناوری با سرعت بسیار زیادی در حال پیشروی است و هرازچندگاهی شاهد رونمایی از اختراعات و محصولات شگفت‌انگیزی مانند اپل ویژن پرو یا فناوری‌های توسعه‌یافته با هوش مصنوعی هستیم. اکنون تعدادی از شرکت‌های فناوری در حال توسعه‌ی گجت‌ها و برنامه‌های منحصر‌به‌فردی هستند تا استفاده از اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند را به حداقل برسانند.

این شرکت‌ها با تکیه بر دانش هوش مصنوعی، دستیار‌های صوتی باهوش‌تری می‌سازند که می‌توانند دستورات و کار‌های مختلف را بدون نیاز به هیچ اپلیکیشن جانبی انجام دهند.

گجت هیومین Humane AI Pin روی هودی سفید
گجت AI Pin

یکی از این محصولات جذاب که پس از رونمایی حسابی سروصدا به‌پا کرد، گجت پوشیدنی ۶۹۹ دلاری AI Pin است که می‌تواند‌ با پروژکتور داخلی‌اش، کف دست کاربر را به صفحه‌ای لمسی تبدیل کند.

به‌غیر از AI Pin شرکت Humane، شرکت‌های دیگری هم از گجت‌ها و پروژه‌های مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرده‌اند که شاید تا ۵ یا ۱۰ سال آینده ما را از استفاده از اپلیکیشن‌ها و حتی گوشی‌های هوشمند بی‌نیاز کنند. برای دنیایی بدون اپلیکیشن آماده‌اید؟

گجت Rabbit R1؛ دستیار هوشمندی که در CES 2024 غوغا کرد

Rabbit R1، دستیار هوش مصنوعی ۲۰۰ دلاری است که با همکاری شرکت Teenage Engineering، طراح اصلی گوشی‌های جذاب ناتینگ طراحی شده است. این دستیار هوشمند که در CES 2024 رونمایی شد، می‌تواند نحوه‌ی کار با اپلیکیشن‌ها را بیاموزد و از آن‌ها استفاده کند. کاربران با دستورات صوتی خود می‌توانند این دستیار هوش مصنوعی را فرا بخوانند و به راحتی از اپلیکیشن‌های مورد نظر خود استفاده کنند؛ عملکردی که به نظر می‌رسد به‌مراتب آسان‌تر، کاربردی‌تر و هوشمندتر از دستیار صوتی اپل و گوگل باشد.

نکته‌ی جالب در مورد Rabbit R1 این است که روی آن هیچ اپلیکیشنی نصب نشده و تنها مسیر استفاده از برنامه‌های گوشی‌ هوشمند را آسان‌تر کرده است. به عنوان مثال، با فشار دادن دکمه‌ی تشخیص صدای این گجت و بدون بیرون آوردن گوشی از جیب، می‌توانید برای خود غذا سفارش دهید یا حتی موسیقی مورد نظرتان را پخش کنید.

گجت هوش مصنوعی Rabbit R1 در دست
گجت Rabbit R1

گجت Rabbit R1 ابعاد جمع‌وجوری دارد که به راحتی در دست و جیب جا می‌شود. از جمله‌ مهم‌ترین ویژگی‌های این گجت هم می‌توانیم به دوربین با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه، ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، باتری ۱۰۰۰ میلی آمپر ساعتی و پردازنده‌‌ی مدیاتک اشاره کنیم.

عملکرد Rabbit R1 ظاهراً آسان‌تر و هوشمندتر از دستیار صوتی اپل و گوگل است

البته وابستگی فعلی Rabbit R1 به اپلیکیشن این گجت را از سایر محصولات معرفی‌شده در این مطلب که می‌خواهند به عصر اپلیکیشن‌ها پایان دهند، متفاوت می‌کند؛ اما بعید نیست در دنیایی که بیشتر کارها به کمک هوش مصنوعی انجام می‌شود و نیاز به اپلیکیشن کاهش می‌یابد، Rabbit R1 بتواند شکوفا شود. حتی مدیرعامل Rabbit گجت خود را «آیفون» عصر هوش مصنوعی نامیده است.

این گوشی، هوشمندترین رابط کاربری جهان را دارد

جری یو (Jerry Yue)، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Brain Technologies دستیار صوتی قدرتمندی به‌نام Brain.ai را توسعه داده است که کاربر را از استفاده از هرگونه اپلیکیشن گوشی‌ بی‌نیاز می‌کند. این شرکت آینده‌ی گوشی‌های بدون اپلیکیشنی را نشان داد که در آن تمام کارهایی که برای انجامشان به اپ نیاز داریم، با هوش مصنوعی حاضر در لاک‌اسکرین گوشی انجام می‌شود.

گوشی مفهومی دویچه تلکام در مراسم mwc
دستیار صوتی Brain.ai

دستیار صوتی Brain.ai همراه با گوشی مفهومی دویچه تلکام مجهز به تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 3 رونمایی شد و جری یو در کنگره‌ی جهانی موبایل به‌صورت عملی نحوه‌ی کار با آن را توضیح داد. این دستیار صوتی براساس دستورات صوتی، رابط کاربری مخصوص و متناسب با پاسخ به کاربر ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، یو از دستیار صوتی خواست یک پرواز دونفره در تاریخ ۱۱ مارس از سانفرانسیسکو به نیویورک پیدا کند. پس از این درخواست، لیست تمامی پرواز‌ها با جزئیات کامل به‌سبک Google Flights به او پیشنهاد شد تا یکی از آن‌ها را رزرو کند.

در مثالی دیگر، بنیان‌گذار Brain Technologies از دستیار صوتی خواست هدیه‌ای مناسب برای مادر‌بزرگش که نمی‌تواند از تخت بلند شود، پیشنهاد دهد. در پاسخ به این درخواست، رابط کاربری با چند محصول مناسب ازجمله کتاب‌خوان کیندل همراه با توضیحات کوتاه به نمایش درآمد که چرا این هدیه‌ها می‌تواند برای مادربزرگ جری یو مناسب باشند.

جری یو می‌گوید برین تکنولوژی در زمینه‌ی توسعه‌ی مدل‌های لارج اکشن که دستیار هوش مصنوعی دیجیتال را قادر به اجرای کارهای مختلف می‌سازد، پیشرو بوده است. به گفته‌ی او، فرایند آموزش هوش مصنوعی این شرکت از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و اکنون می‌تواند برای بیش از ۴ میلیون تسک، رابط متناسب با دستورات صوتی بسازد. او می‌گوید به‌لطف Brain.ai، «به‌جای جست‌وجوی اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن‌ها به سراغ شما می‌آیند.»

نمایشی از گوشی مفهومی دویچه تلکام در MWC 2022

البته یو بر این باور است که هنوز با پایان عصر اپلیکیشن فاصله‌ی زیادی داریم، چراکه‌ حتی تکنولوژی این شرکت به گوشی مبتنی‌بر سیستم عامل اندروید متکی است و اگر نخواهید از هوش مصنوعی استفاده کنید، کماکان به خود اپلیکیشن‌ها دسترسی دارید.

همسر استیو جابز روی شرکت برین تکنولوژی و این رابط کاربری هوشمند سرمایه‌گذاری کرده است

ظاهراً شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران استقبال خوبی از دستیار AI برین تکنولوژی داشته‌اند و به‌گفته‌ی یو، برین تکنولوژی تنها شرکت هوش مصنوعی است که Emerson Collective با رهبری لارنس پاول جابز، همسر استیو جابز در آن سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین، احتمالاً برخی از شرکت‌ها امسال از این رابط کاربری هوشمند برای محصولات خود استفاده کنند.

یو می‌خواهد آینده‌ای انسان‌محور بسازد نه اپلیکیشن‌محور

یو می‌گوید: «این‌روزها همه‌چیز اپلیکیشن‌محور است، اما ما می‌خواهیم آینده‌ای انسان‌محور بسازیم. ما سعی داریم به کاربران قدرت بیشتری بدهیم. در نهایت، هر رابطی که بهترین باشد، برنده است.»

رقیب برین تکنولوژی نیز به زودی از راه می‌رسد

یک شرکت لیتوانیایی به‌نام A Phone, A Friend مانند Brain Technologies در حال توسعه‌ی نرم‌افزاری گفت‌وگومحور است تا کار با گوشی‌های هوشمند را آسان‌تر کند. البته این شرکت هنوز از نرم‌افزار خود رونمایی نکرده است، اما به نظر می‌رسد در آینده، حرف‌ زیادی برای گفتن داشته باشد.

تصویری از گوشی مفهومی A Phone، A Friend

تاماس راماناسکاس و تاماس دیروونسكاس، بنیان‌گذاران A Phone, A Friend مانند جری یو معتقدند که هوش مصنوعی می‌تواند انسان‌ها و گوشی‌های هوشمند را هم‌مسیر کند. چشم‌انداز بنیان‌گذاران این شرکت لیتوانیایی این است که گوشی هوشمند به دوست واقعی انسان‌ها تبدیل شود و دلیل نام‌گذاری شرکتشان همین است.

هوش مصنوعی A Phone, A Friend می‌تواند به خاطر بیاورد که بیشتر به چه نوع محتوا‌هایی علاقه‌مندید و از کدام‌یک بیشتر استفاده می‌کنید. همچنین، این تکنولوژی قابلیت یادآوری هم دارد؛ مثلاً یادآوری می‌کند که پادکست ماه گذشته را تا کجا گوش کرده‌اید یا تا کدام بخش از فیلم را تماشا کرده‌اید.

هوش مصنوعی A Phone, A Friend می‌تواند سبک نوشتن شما را یاد بگیرد

جالب‌تر از همه اینکه هوش مصنوعی A Phone, A Friend قابلیت یادگیری سبک نوشتاری شما را دارد؛ یعنی می‌تواند نحوه‌ی نگارش شما را بیاموزد و بر اساس آن بنویسد. این قابلیت‌ و موارد دیگر مانند بازنویسی تیتر‌ها با مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی مانند GPT-4 کار می‌کنند.

شرکت A Phone, A Friend به تازگی شکل گرفته و عمر فعالیتش هنوز به یک سال نرسیده است. در حال حاضر تیمی هشت نفره، فرایند توسعه‌ی هوش مصنوعی این شرکت را شروع کرده‌اند و هدفشان این است که در ابتدای کار خود اپلیکیشن مفهومی برای گوشی هوشمند تولید کنند.

این اپلیکیشن ماننند شخصی‌ساز اخبار عمل می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد منابع خبری و صدای گوینده‌ی اخبار را مطابق با سلیقه‌ی خود انتخاب کنند. رابط A Phone, A Friend حتی می‌تواند براساس حالت روحی کاربران، موضوعات خاصی را به آن‌ها پیشنهاد بدهد.

رابط A Phone, A Friend مانند گوشی مفهومی دویچه تلکام، مبتنی بر اندروید خواهد بود و به‌لطف «App Mode» به کاربران اجازه می‌دهد مستقیماً به تمام برنامه‌های مورد علاقه‌ی خود دسترسی داشته باشند. بنیان‌گذار این شرکت در مورد پایان عصر اپلیکیشن می‌گوید:‌

گوشی‌های هوشمند به دلایل زیادی بخش مرکزی زندگی ما هستند و جایگزین کردن آن‌ها در آینده‌ی نزدیک تقریباً غیرممکن است. به‌نظر نمی‌رسد در آینده‌ی نزدیک بتوانیم گوشی‌های هوشمند را به‌طور کامل کنار بگذاریم.

غول‌های فناوری روی چه متمرکز شده‌اند؟

درحالی‌که شرکت‌های کوچک‌تر به سمت دنیای بدون‌اپلیکیشن پیش می‌روند، غول‌های فناوری هم از قدرت و پتانسیل هوش مصنوعی غافل نمانده‌اند. مایکروسافت با تصاحب OpenAI، مدل هوش مصنوعی GPT-4 را به موتور جست‌وجو و حتی ویندوز آورد و گوگل هم پابه‌پای ردموندی‌ها، با عرضه‌ی جمنای و مجهزکردن گوشی‌های پیکسل و حتی گوشی‌های جدید سامسونگ به قابلیت‌های هوش مصنوعی، حسابی سروصدا به‌پا کرده است.

گلکسی اس ۲۴ اولترا در حال خلاصه‌نویسی با هوش مصنوعی
قابلیت‌های هوش مصنوعی گلکسی S24 اولترا

سامسونگ هم اعلام کرده است که قصد دارد دستیار کم‌طرفدار بیکسبی را به هوش مصنوعی مولد و مدل‌های زبانی بزرگ مجهز کند. این شرکت کره‌ای مدعی است کاربران با بیکسبی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌توانند مکالمات طبیعی‌تری داشته باشند و پاسخ‌های هوشمندانه‌تر و مفیدتری دریافت کنند.

اگر غول‌های فناوری بتوانند ضعف دستیارهای صوتی گوشی‌های هوشمند را با هوش مصنوعی بپوشانند، چند قدم به پایان عصر اپلیکیشن‌ها نزدیک‌تر خواهیم شد.

جمع‌بندی: کی شروع به پاک‌کردن اپلیکیشن‌ها کنیم؟

فعلا دست نگه دارید! هیچ‌یک از گجت‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم هنوز به بازار عرضه نشده‌اند و قرار است Rabbit R1 در ماه مارس و AI Pin در ماه‌ آوریل روانه‌ی بازار شوند؛ بنابراین، هنوز نمی‌توانیم به‌طور قطع بگوییم عملکرد آن‌ها چگونه است و چقدر می‌توانند نظر کاربران را به خود جلب کنند.

ازسوی دیگر، این گجت‌ها فعلا در مرحله‌ای هستند که مکمل اپلیکیشن‌های گوشی به‌شمار می‌روند، نه جایگزین آن‌ها. به‌احتمال زیاد، برخی اپلیکیشن‌ها که برای انجام کارهایی مثل انتقال پول و رزور هتل به‌کار می‌روند، به‌ دلایل امنیتی و حریم شخصی حتی با کم‌رنگ شدن نقش اپلیکیشن‌ها، به قوت خود باقی بمانند. درضمن، اپلیکیشن‌های ناشناخته‌ای هم وجود دارد که هوش مصنوعی مولد احتمالاً نتواند به این زودی‌ها به آن‌ها دسترسی پیدا کند.

به‌گفته‌ی یو، بنیان‌گذار برین تکنولوژی، «ما معتقدیم که آینده‌ی گوشی‌های هوشمند عاری از اپلیکیشن است.» اما حتی خود دستیار دیجیتال Brain.ai هم نوعی اپلیکیشن است؛ اما به‌جای صدها اپلیکیشن برای انجام کارهای مختلف، احتمالاً روزی برسد که تقریباً تمام کارهای روزمره را بتوانیم با یک دستیار صوتی فوق‌هوشمند انجام دهیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات