نسخه بعدی ChatGPT یک زبان ۳۰۰۰ ساله را رمزگشایی می‌کند

دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
ربات چت جی پی تی ساخت Open AI
یکی از مدیران مایکروسافت گفته است که نسخه‌ی بعدی هوش مصنوعی OpenAI سنگ‌نوشته‌‌ای سه‌‌هزارساله را رمزگشایی خواهد کرد.
تبلیغات

مایکروسافت نشانه‌هایی از مدل زبانی بزرگ GPT-5 ارائه کرده است و ادعا می‌کند که این LLM می‌تواند رمزهای الگوی نوشتاری Linear A را برملا کند. این سیستم نوشتاری بیش از سه‌هزار سال پیش در تمدن مینوسی‌ها استفاده می‌شد.

توانایی‌های مدل هوش مصنوعی شرکت OpenAI، توجه تاریخ‌نگاران و محققان را جلب کرده است؛ زیرا به نگرش‌های جدیدی از دنیای باستانی منجر خواهد شد.

Linear A زبان نوشتاری رمزگشایی‌نشده‌ای است که در سال‌های ۱۴۵۰ تا ۱۸۰۰ پیش از میلاد، مینوسی‌ها در جزیره کِرِت یونان از آن استفاده می‌کردند و هنوز یکی از معماهای بزرگ تاریخ باستان است.

سنگ‌نوشته‌ تمدن مینوسی ها به زبان linear a
سنگ‌نوشته‌‌ی تمدن مینوسی‌ها به زبان Linear A

میخائیل پاراخین، مدیر تبلیغات و خدمات وب مایکروسافت، با انتشار پستی در ایکس برای اولین‌بار برخی از ظرفیت‌های GPT-5 را مطرح کرد. او گفته است که مدل GPT-4 به هوشمندی لازم برای رمزگشایی از سنگ‌نوشته‌ی سه‌‌هزارساله‌‌ نرسیده است و احتمالاً نسخه‌ی بعدی قدرت این کار را خواهد داشت. GPT-5 قرار بود تا پایان ۲۰۲۳ رونمایی شود؛ اما هنوز از راه نرسیده است.

درک زبان Linear A دستاورد بزرگی خواهد بود و اطلاعات بسیار ارزشمندی را درباره‌ی تمدن و زبان و فرهنگ مینوسی‌ها ارائه خواهد داد.

پروژه‌ی رمزگشایی زبان Linear A بسیار پیچیده است. مدل هوش مصنوعی نه‌تنها باید تفاوت‌های الگویی نوشتار Linear A را درک کند؛ بلکه به دانش زمینه‌ای عمیقی از تمدن مینوسی‌ها نیاز دارد تا متن رمزگشایی‌شده را به‌درستی تفسیر کند.

مشارکت GPT-5 حتی اگر به رمزگشایی کامل Linear A منجر نشود، باز‌هم بسیار تأثیرگذار خواهد بود. مدل‌های زبانی بزرگ ابزارهای قدرتمندی برای تجزیه‌وتحلیل و شناسایی الگوها هستند و می‌توانند در فهم نوشته‌های رمزگشایی‌نشده مؤثر واقع شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات