نیویورک تایمز مایکروسافت و OpenAI را به نقض کپی‌رایت متهم کرد؛ پرونده به دادگاه می‌رود

چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
مطالعه 1 دقیقه
لوگو مایکروسافت / Microsoft Logo در بین جمعیت
مایکروسافت و OpenAI به کپی‌برداری غیرقانونی از محتوای نیویورک‌تایمز برای آموزش ChatGPT متهم شده‌اند.
تبلیغات

نیویورک تایمز روز چهارشنبه علیه مایکروسافت و OpenAI، شرکت مادر چت‌بات‌ هوش مصنوعی ChatGPT، به‌اتهام نقض کپی‌رایت و سوءاستفاده از مالکیت معنوی این روزنامه شکایت کرد.

به‌گزارش CNBC، تایمز ادعا می‌کند که مایکروسافت و OpenAI به‌طور غیرقانونی از مقاله‌ها و سایر محتوای روزنامه کپی‌برداری کرده‌ و سپس آن‌ها را برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی خود، ازجمله ChatGPT، به کار گرفته‌اند.

مایکروسافت علاوه‌بر اینکه میلیارد‌ها دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده، خدمات محاسبات ابری آژور خود را نیز در‌اختیار این شرکت گذاشته است.

نیویورک تایمز این شکایت را در دادگاه فدرال نیویورک تنظیم کرده و به‌دنبال دریافت غرامتی چندین‌میلیارد‌دلاری از این غول‌های فناوری به‌دلیل نقض کپی‌رایت است.

این رسانه گفته است با اینکه از ظرفیت‌های هوش مصنوعی باخبر است، شرکت‌ها نباید بدون کسب رضایت از محتوای روزنامه‌نگاری برای منافع تجاری خود استفاده کنند.

با پیشرفت روزافزون فناوری هوش مصنوعی، مخصوصاً چت‌بات‌هایی مانند ChatGPT، نگرانی‌ها درباره‌ی استفاده‌ی بدون اجازه از محتواهای شرکت‌های رسانه‌ای برای آموزش این مدل‌های زبانی در حال افزایش است.

اوایل ماه جاری میلادی نیز گروهی از نویسندگان از مایکروسافت و OpenAI به‌دلایلی مشابه شکایت کردند.

گفتنی است که نیویورک تایمز را همان شرکت حقوقی نمایندگی می‌کند که به Dominion Voting Systems کمک کرد تا ضمن پیروزی در پرونده‌ی علیه فاکس نیوز، ۷۸۷ میلیون دلار از این رسانه غرامت بگیرد.

تا زمان نگارش این مطلب، مایکروسافت و OpenAI درباره این شکایت اظهار‌نظری نکرده‌اند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات