اپل با فریم‌ورک MLX، بی‌سروصدا به جنگ هوش مصنوعی ملحق شد

چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
مطالعه 1 دقیقه
لوگو اپل روی لپ تاپ مک بوک پرو M1
فریم‌ورک جدید Apple MLX ساخت نرم‌افزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی را امکان‌پذیر می‌کند.
تبلیغات

اپل که رویکردی بسیار محافظه‌کارانه در قبال هوش مصنوعی دارد، در سکوت خبری فریم‌ورک‌ جدیدی منتشر کرده که از لحاظ تئوری اضافه‌کردن فناوری محبوب این روزها را به نرم‌افزارهای لپ تاپ مک بوک ممکن می‌کند. فریم‌ورک‌ جدید اپل روی پردازنده‌های اختصاصی این شرکت موسوم‌به اپل سیلیکون اجرا می‌شود.

بر اساس گفته‌ی اپل، فریم‌ورک یادگیری ماشین MLX به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد مدل‌هایی بسازند که با تراشه‌های اپل سیلیکون سازگارند و عملکرد بهینه ارائه می‌دهند. اپل همچنین کتاب‌خانه‌ی یادگیری عمیق MLX Data را در گیت‌هاب منتشر کرده است.

اپل می‌گوید که برای طراحی MLX از فریم‌ورک‌هایی مثل PyTorch و Jax و ArrayFire الهام گرفته است؛ با این تفاوت که MLX حافظه‌ی اشتراکی دارد، بدین معنی که می‌توان بدون انتقال داده‌ها هر نوع پردازشی را در قطعات سخت‌افزاری تحت پشتیبانی (فعلا فقط CPU و GPU) انجام داد.

برخی از کارشناسان می‌گویند MLX با این هدف طراحی شده است که توسعه‌دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی کار سختی در پیش نداشته باشند؛ با این‌حال MLX از لحاظ تئوری به حدی قدرتمند است که می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی مثل Llama و Stable Diffusion را تعلیم دهد. فریم‌ورک‌ها و کتاب‌خانه‌های یادگیری عمیق، امروزه بسیاری از اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی را تغذیه می‌کنند.

فریم‌ورک MLX روی یادگیری ماشین متمرکز است، نه هوش مصنوعی مولد. در حال حاضر مایکروسافت و گوگل به‌صورت گسترده از هوش مصنوعی مولد در سرویس‌های متنوع خود استفاده می‌کنند. شایعه‌ها می‌گویند اپل نیز به فکر استفاده از هوش مصنوعی مولد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات