و حالا اپل؛ چت بات هوش مصنوعی Apple GPT در دست ساخت است!

چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل خوشحال دست به سمت بالا
منابع آگاه می‌گویند اپل روی چت بات هوش مصنوعی Apple GPT کار می‌کند. در سال ۲۰۲۴ خبر بسیار مهمی با محوریت هوش مصنوعی اپل منتشر خواهد شد.
تبلیغات

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اختصاصی می‌نویسد اپل در حال تولید چت‌بات هوش مصنوعی اختصاصی است و برخی از کارمندان اپل این چت‌بات را Apple GPT خطاب می‌کنند. به گفته‌ی مارک گرمن، افشاگر سرشناس، اپل فعلا هیچ برنامه‌ی دقیقی برای انتشار عمومی اپل جی پی تی ندارد.

چت‌بات اپل از مدل زبانی بزرگ (LLM) اختصاصی به نام Ajax استفاده می‌کند که در حال اجرا روی سرورهای ابری گوگل است و با فریم‌ورک Google JAX تولید شده. گوگل فریم‌ورک Google JAX را با هدف شتاب‌بخشی به تحقیقات حوزه‌ی یادگیری ماشین توسعه داده است.

منابع نزدیک به اپل که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، می‌گویند «چندین تیم» در داخل این شرکت مشغول کار روی پروژه‌ی Apple GPT هستند. یکی از اهداف اپل، رفع نگرانی‌های متمرکز بر حریم خصوصی است؛ موضوعی که از زمان انتشار عمومی چت‌بات‌هایی مثل ChatGPT همواره موردبحث بوده.

سایر شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری نظیر متا، مایکروسافت و گوگل با سرعت بالا به استقبال هوش مصنوعی رفته‌اند و سرویس‌های متنوعی بر پایه‌ی این فناوری در دسترس قرار داده‌اند؛ با این‌حال اپل به‌طرز معناداری در این حوزه غایب بوده است. این شرکت به کارمندانش گفته است که برای جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه، اجازه ندارند از ChatGPT استفاده کنند.

با وجود سکوت اپل در حوزه‌ی هوش مصنوعی، این شرکت سال‌ها است فناوری داغ این روزها را در محصولات و سرویس‌های مختلفش استفاده می‌کند. معروف‌ترین هوش مصنوعی اپل یعنی دستیار صوتی سیری یکی از قدیمی‌ترین دستیارهای کمکی در گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود، اما همچنان عملکرد بسیار پیشرفته‌ای ندارد. منتقدان می‌گویند سیری برای موفقیت باید موانع زیادی را پشت سر بگذارد.

بلومبرگ می‌گوید جان جیاناندریا، عضو سابق گوگل و کریگ فدریگی، قائم‌مقام ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار اپل، وظیفه‌ی رهبری پروژه‌های هوش مصنوعی را برعهده گرفته‌اند. به روایت بلومبرگ، اپل در سال ۲۰۲۴ خبر «قابل‌توجهی» با تمرکز بر هوش مصنوعی اعلام خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات