متا با «اتحادیه هوش مصنوعی» علیه گوگل و OpenAI موضع می‌گیرد

سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
AI Alliance
اتحادیه‌ی هوش مصنوعی معتقد است که این فناوری باید متن‌باز باشد؛ دقیقاً برعکس آن‌ چیزی که OpenAI و Google فکر می‌کنند.
تبلیغات

تاکنون شرکت‌هایی مانند OpenAI و Google پروژه‌های واقعاً بزرگ هوش مصنوعی مولد را انجام داده‌اند؛ بااین‌حال، آن‌ها مدل‌های خود را کاملاً مخفی نگه می‌دارند.

در‌این‌بین، برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها معتقدند پروژه‌های بزرگ هوش مصنوعی باید منبع‌باز باشند. متا و IBM در حال پیوستن به بیش از ۴۰ شرکت و سازمان برای ایجاد گروه صنعتی مختص کار هوش مصنوعی منبع‌باز با هدف به‌اشتراک‌گذاری فناوری و کاهش خطرهای احتمالی ناشی از آن هستند.

براساس بیانیه‌ای جدید، ائتلافی موسوم به AI Alliance بر توسعه‌ی مسئولانه‌ی فناوری هوش مصنوعی از‌جمله ابزارهای ایمنی و امنیتی تمرکز خواهد کرد. همچنین، این گروه به‌دنبال افزایش تعداد مدل‌های AI منبع‌باز و توسعه‌ی سخت‌افزار جدید و همکاری با محققان دانشگاهی است.

این اتحادیه می‌گوید که همکاری آشکار در این راه سه مزیت دارد:

  • اولین مزیت سرعت است. اشتراک‌گذاری مدل‌ها باعث می‌شود محققان بتوانند کار دیگران را مبنا قرار دهند و پیشرفت سریع‌تر را ممکن می‌کند.
  • دومین مزیت AI Alliance، ایمنی است. اجازه‌دادن به گروه‌های همتای مستقل برای بررسی کد ایجاد‌شده‌ی دیگران، بهترین راه برای شناسایی معایب و خطرهای احتمالی است. این همان استدلال برای پروتکل‌های امنیتی منبع‌باز، مانند سیستم‌های رمزگذاری است.
  • سومین مزیت AI Alliance فرصت برابر است. با فراهم‌کردن دسترسی افراد به ابزارهای در حال ساخت، زمین بازی برابری ایجاد می‌شود که در آن محققان و استارتاپ‌های انفرادی از فرصت‌های مشابهی با شرکت‌های دارای بودجه‌ی مناسب برخوردارند.

AI Alliance ماموریت خود را این‌گونه توصیف می‌کند: «تسریع و انتشار هوش مصنوعی برای بهبود قابلیت‌های اساسی، ایمنی، امنیت و اعتماد به هوش مصنوعی و به‌حداکثر‌رساندن مسئولانه‌ی منافع برای مردم، چشم‌انداز ما است.»

AI Alliance حجم مهمی از محاسبات، داده‌ها، ابزارها و استعدادها را برای سرعت‌بخشیدن به نوآوری آزاد در هوش مصنوعی گرد‌هم می‌آورد. این اتحادیه به‌دنبال ساخت و پشتیبانی فناوری‌های آزاد در نرم‌افزارها و مدل‌ها و ابزارها است.

آی‌بی‌ام و متا در راه‌اندازی این اتحادیه پیش‌گام بوده‌اند. آی‌بی‌ام گفت که تشکیل این گروه لحظه‌ای مهم در تعریف آینده‌ی هوش مصنوعی است. متا نیز گفت که این بدان‌معنا است افراد بیشتری می‌توانند به مزایا دسترسی داشته باشند و محصولات نوآورانه بسازند و روی ایمنی کار کنند.

طبق گزارش‌ها، اپل، سازنده‌ی گوشی آیفون و لپ تاپ مک بوک، در حال آزمایش چت‌بات هوش مصنوعی مولد خود است؛ اما انتظار نمی‌رود در سال آینده ابزاری به بازار عرضه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات