اپل شفاف‌سازی کرد: در حوزه هوش مصنوعی از رقبا عقب نیستیم

شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
جانی سروجی / Johny Srouji رئیس اپل سیلیکون با پیراهن و عینک
مدیر ارشد اپل می‌گوید برخلاف ادعای تحلیلگران و کاربران، این شرکت در حوزه‌ی هوش مصنوعی از رقبایش عقب نیفتاده است.
تبلیغات

جانی سروجی، رئیس تیم تراشه‌ی اپل (موسوم‌ به اپل سیلیکون)، در مصاحبه‌ای کم‌سابقه شرکت کرد تا پیامی واضح را مخابره کند: اپل در حوزه‌ی هوش مصنوعی از رقبایش عقب نیست.

سروجی که تقریباً هرگز با رسانه‌ها مصاحبه انجام نمی‌دهد، به CNBC گفت اپل علاقه‌ی زیادی به طراحی تراشه‌ها دارد و همواره در تلاش است که تا حد امکان قطعات مورد استفاده در آیفون و مک بوک و اپل واچ و سایر محصولاتش را به‌صورت اختصاصی بسازد.

سروجی می‌گوید اپل درحال‌حاضر هزاران مهندس در حوزه‌ی تراشه دارد و همواره در حال بررسی ایده‌های جدید است: «هزاران مهندس داریم اما اگر به خانواده‌ی تراشه‌هایمان نگاه کنید، می‌بینید که بسیار کم‌تعداد و بسیار کارآمدند.»

اپل در صنعت تراشه رقبای قدری مثل اینتل دارد، اما برخلاف آن‌ها پردازنده را به‌صورت مستقل نمی‌فروشد و برای شرکت‌های دیگر تراشه تولید نمی‌کند. سروجی می‌گوید اپل روی خودِ محصول متمرکز است: «این رویکرد به ما آزادی کافی را می‌دهد تا بهینه‌سازی انجام دهیم. همچنین معماری مقیاس‌پذیر، ما را قادر می‌سازد که قطعات را در محصولات مختلف استفاده کنیم.»

وقتی خبرنگار CNBC از سروجی درمورد عقب‌افتادن از رقبا در صنعت هوش مصنوعی پرسید، این مدیر ارشد اپل گفت: «معتقدم که ما عقب نیستیم.»

گفته‌های سروجی در حالی مطرح می‌شود که تحلیلگران باور دارند اپل در حوزه‌ی هوش مصنوعی از شرکت‌هایی مثل مایکروسافت و گوگل به‌شدت عقب افتاده است. این دو شرکت حالا سرویس‌های متنوعی بر پایه‌ی هوش مصنوعی دارند، درحالی‌که نفوذ هوش مصنوعی در محصولات اپل چندان زیاد نیست.

بر اساس شایعه‌های تأییدنشده، اپل روی مدل زبانی بزرگی به نام Apple GPT کار می‌کند. این چت‌بات احتمالاً هرگز به‌صورت عمومی ارائه نمی‌شود و شاهد ورود آن به دستیار صوتی سیری خواهیم بود. گفته می‌شود که آیفون ۱۶ به‌لطف سیستم‌عامل iOS 18 تمرکز زیادی بر هوش مصنوعی خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات