هوش مصنوعی با تحلیل لحن گفتار، منظور واقعی مدیران را به سرمایه‌گذاران فاش می‌کند

یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو هوش مصنوعی / AI سفید پس زمینه مردم
سرمایه‌گذاران این بار با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، احساسات پنهان‌شده‌ی پشت کلمات خوشبینانه‌ی مدیران را آشکار می‌کنند.
تبلیغات

سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در تلاش برای فهم احساسات پنهان‌شده‌‌ی مدیران عامل حین سخنرانی‌ها و پیش‌بینی حرکت‌های بعدی‌شان، به بررسی صدای آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی روی آورده‌اند. پیش‌از‌این، سرمایه‌گذاران فقط به بررسی رونوشت سخنرانی‌ها اتکا می‌کردند.

به‌گزارش فایننشیال تایمز، شرکت‌هایی مانند اسپیچ‌کرافت آنالتیکز الگوریتم‌هایی را توسعه داده‌اند که با بهره‌گیری از شیوه‌های پردازش زبان طبیعیِ مبتنی‌بر هوش مصنوعی، با تجزیه‌وتحلیل تغییرات ظریف در گام و لحن و سرعت حرف‌زدن، می‌توانند تردید‌ها و استفاده از کلمات پر‌کننده و طفره‌رفتن مدیران هنگام بحث درباره‌ی موضوعات حساس را آشکار کنند.

روبکو شرکت مدیریتِ دارایی است که امسال فناوری تجزیه‌وتحلیل صدا با کمک هوش مصنوعی را به استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود افزوده است. طبق تحقیقات شرکت مذکور، با این فناوری می‌توان از تنش‌ها و اضطراب‌هایی باخبر شد که مدیرانِ عامل با استفاده از کلمات خوش‌بینانه سعی می‌کنند آن‌ها را پنهان‌ کنند.

مدیران از همین الآن در حال آموزش‌دیدن برای کنترل لحن صدای خود هستند.

برای مثال، وقتی حین فرخوان عایدی از فرانسیس دی‌سوزا، مدیرعامل وقت شرکت ایلومینا، شرکت فعال درزمینه‌ی بیوتکنولوژی، درباره‌ی تصاحب‌کردن بحث‌بر‌انگیز گریل، دیگر شرکت فعال در این حوزه، سؤال شد، الگوریتم‌ اسپیچ‌کرافت توانست نشانه‌هایی از استرس را در صدای او تشخیص دهد. دی‌سوزا دو ماه بعد استعفا داد.

با‌این‌حال، برخی از متخصصان درباره‌ی ریسک اتکای بیش‌از‌حد بر تجزیه‌وتحلیل صدا به‌کمک هوش مصنوعی هشدار می‌دهند؛ چرا‌که الگوهای صوتی بیش از هرچیز به شخصیت افراد وابسته است. برای مثال، صدای زنان اغلب به‌دلیل ماهیت خود، احساساتی‌تر به‌نظر می‌رسد و الگوریتم‌های آموزش‌دیده روی صدای مردان، می‌توانند سوگیری جنسیتی داشته باشند.

به‌علاوه، از‌آن‌جا‌که الگوریتم‌های تجزیه‌وتحلیل صدا برای تصمیم‌گیری درست به تاریخچه‌ای از سخنرانی‌های مدیرعامل شرکت نیاز دارند، انتصاب مدیر جدید، کار سرمایه‌گذاران را سخت می‌کند. نکته‌ی دیگر اینکه هزینه‌های استفاده از این فناوری در‌مقایسه‌‌با گزینه‌هایی مانند بررسی متن سخنرانی‌ها، بسیار بیشتر است.

از نگرانی‌های دیگر درباره‌ی این فناوری، می‌توان به سوگیری‌های ناخواسته‌ی نژادی و زبانی و فرهنگی برخواسته از تیم توسعه‌دهنده‌ی این‌گونه الگوریتم‌ها اشاره کرد. روبکو که خود نیز از سرمایه‌گذاران در این حوزه است، باور دارد که با بهره‌گیری از تیم‌های متنوع می‌توان از بیشتر این مشکلات جلوگیری کرد.

درحالی‌که سرمایه‌گذاران به‌دنبال یافتن کوچک‌ترین برتری‌ها هستند، شرکت‌ها نیز با اطلاع از زیرنظربودن مدیران عامل خود، سعی می‌کنند با آموزش‌های خاص، توانایی مدیران در کنترل لحن صوتی و رفتارشان را بهبود دهند. هرچند بر‌خلاف انتخاب کلمات درست حین سخنرانی، کنترل نشانه‌های گفتاری کار بسیار دشوار‌تری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات