مایکروسافت به‌دلایل امنیتی، ChatGPT را موقتاً برای کارمندانش ممنوع کرد!

جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
ساتیا نادلا / Satya Nadella
مایکروسافت در اقدامی غیرمنتظره، به‌صورت موقتی دسترسی به ChatGPT را برای کارمندانش غیرممکن کرد.
تبلیغات

خبرگزاری CNBC در گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابع آگاه می‌نویسد مایکروسافت که میلیاردها دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده و بزرگ‌ترین شریک تجاری‌اش محسوب می‌شود، برای مدت‌زمانی کوتاه در بامداد امروز استفاده از محبوب‌ترین و پرکاربرد‌ترین سرویس این استارتاپ یعنی ChatGPT را برای کارمندانش ممنوع کرد.

مایکروسافت در نامه‌ای خطاب به کارمندانش اعلام کرد: «به‌دلیل نگرانی درباره‌ی امنیت و داده‌ها، برخی از ابزارهای هوش مصنوعی برای استفاده‌ی کارمندان در دسترس نیستند.» CNBC به اسکرین‌شاتی دسترسی پیدا کرده است که نشان می‌دهد نمی‌توان در سیستم‌های شرکتی مایکروسافت ChatGPT را باز کرد. این اسکرین‌شات به‌صورت عمومی منتشر نشده است.

مایکروسافت: «برای ما، ChatGPT سرویسی خارجی است»

OpenAI به درخواست CNBC برای شفاف‌سازی درباره‌ی ممنوعیت ChatGPT پاسخ نداده است. CNBC می‌گوید دقایقی پس از انتشار گزارش این وب‌سایت، ممنوعیت ChatGPT برای کارمندان مایکروسافت برداشته شد.

مایکروسافت در نامه‌ای که برای کارمندان شرکت ارسال کرد، نوشت: «با وجود سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI و بهره‌مندی ChatGPT از سیستم‌های امنیتی داخلی برای جلوگیری از استفاده‌‌ی نامناسب، وب‌سایت ChatGPT سرویسی خارجی و متفرقه برای ما است. این یعنی باید برای حفظ امنیت و حریم خصوصی، هنگام استفاده از ChatGPT جوانب احتیاط را رعایت کنید. این گفته برای تمامی سرویس‌های هوش مصنوعی خارجی دیگر مثل میدجرنی و رپلیکا نیز صدق می‌کند.»

مایکروسافت در ابتدا به کارمندانش گفته بود که ChatGPT و نرم‌افزار طراحی Canva را ممنوع می‌کند؛ اما بعداً بیانیه‌ی داخلی‌اش را اصلاح کرد.

مایکروسافت در بیانیه‌ای که برای CNBC ارسال کرد، گفت ممنوعیت موقتی ChatGPT اشتباهی بود که در نتیجه‌ی آزمودن سیستمی جدید برای مدل‌های زبانی بزرگ رخ داد: «ما در حال آزمودن سیستم‌های کنترل اندپوینت برای مدل‌های زبانی بزرگ بودیم و به‌طور ناخواسته آن‌ها را برای همه‌ی کارمندان فعال کردیم. مدت کوتاهی پس از شناسایی خطا، مشکل را برطرف کردیم.»

غول ردموندی صنعت فناوری در ادامه‌ی بیانیه‌اش اعلام کرد: «همانطور که قبلا گفته‌ایم، کارمندان و مشتریان‌مان را به استفاده از سرویس‌هایی مثل Bing Chat Enterprise و ChatGPT Enterprise تشویق می‌کنیم؛ این سرویس‌ها سیستم‌های امنیتی بهتری برای حفظ حریم خصوصی دارند.»

بسیاری از شرکت‌های بزرگ، استفاده از ChatGPT را برای کارمندان خود ممنوع کرده‌اند؛ چون نگرانند که سهل‌انگاری کارمندان باعث افشای اطلاعات محرمانه شود. ChatGPT در حال حاضر به‌صورت هفتگی ۱۰۰ میلیون کاربر دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات