بازگشت غول چینی؛ هواوی حالا پردازنده هوش مصنوعی هم می‌سازد!

سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
مطالعه 1 دقیقه
لوگو هواوی / Huawei قرمز و سفید در داخل سالن
بایدو چین برای خرید تراشه‌های هوش مصنوعی با هواوی به‌توافق رسید.
تبلیغات

بایدو، از غول‌های فناوری چین، پردازنده هوش مصنوعی ساخت هواوی را خرید. باتوجه‌به فشارهای سیاسی و محدودیت‌های صادراتی آمریکا علیه چین، توافق میان دو شرکت بزرگ چینی، از تغییری بزرگ در چشم‌انداز این کشور به آینده‌ی هوش مصنوعی حکایت می‌کند.

طبق گزارش‌ رویترز، بایدو سفارش خرید ۱۶۰۰ تراشه‌ی هوش مصنوعی Ascend 910B هواوی را ارائه داده است و خود را برای آینده‌ای آماده می‌کند که در آن کمتر به فناوری‌های خارجی وابسته است. سفارش بایدو به هواوی ارزشی درحدود ۶۱٫۸۳ میلیون دلار دارد و درمقایسه‌با سفارش‌های بزرگی که به انویدیا داده می‌شوند، متوسط است.

بایدو قبلاً از تراشه‌های هوش مصنوعی هواوی استفاده نمی‌کرد؛ به‌همین‌دلیل، همکاری اخیرش با این شرکت واقعاً جالب به‌نظر می‌رسد. اگرچه تراشه‌های هوش مصنوعی هواوی ازنظر عملکرد به‌ پردازنده‌های انویدیا نمی‌رسند، درحال‌حاضر پیشرفته‌ترین تراشه‌های هوش مصنوعی چین محسوب می‌شوند. این تغییر پاسخی به قوانین سخت‌گیرانه‌ی آمریکا است که انویدیا را از فروش برخی پردازنده‌های هوش مصنوعی پیشرفته به چین منع می‌کند.

همکاری بایدو و هواوی اتفاق جدیدی نیست. این دو برند از سال ۲۰۲۰ با یکدیگر کار می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، بایدو تصمیم گرفته است که پلتفرم‌های خود را روی سخت‌افزار شرکت هم‌وطنش بسازد.

درحالی‌که تحلیلگران محدودیت‌های آمریکا را به‌عنوان فرصتی برای هواوی و تسلط آن بر بازار هوش مصنوعی چین توصیف می‌کنند، این سؤال همچنان باقی می‌ماند که آیا چین قدرت تراشه‌های هوش مصنوعی خود را می‌تواند افزایش دهد تا به یکی از پیشروان این صنعت در جهان تبدیل شود یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات