این شرکت هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند رؤیاهایتان را کنترل کنید

پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
کنترل رؤیا
استارتاپ هوش مصنوعی Prophetic، هدستی ساخته که امکان تثبیت رؤیاهای شفاف را به کاربران می‌دهد.
تبلیغات

اریک ولبرگ و وسلی بری ماه مارس با یکدیگر ملاقات کردند. ولبرگ به‌دنبال ایده‌ی استفاده از رؤیاهای شفاف برای کشف خودآگاهی بود. ازطرف دیگر بری در زمینه‌ی ترجمه‌ی سیگنال‌های عصبی در هنر فعالیت داشت. هردو نفر به روش استفاده از ابزارهای تصویربرداری مغز برای ترسیم الگوهای فکری افراد بسیار علاقه‌مند بودند.

ولبرگ و بری که به‌ترتیب ۲۹ و ۲۷ سال سن دارند پس‌از ملاقاتشان شرکت Prophetic را تأسیس کردند. این استارتاپ درحال حاضر به‌عنوان سازنده‌ی اولین دستگاه پوشیدنی جهان برای تثبیت رؤیاهای شفاف شناخته می‌شود که با ظاهری شبیه هدبند، سیگنال‌های فراصوت متمرکز منتشر می‌کند.

رؤیای شفاف زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در خواب متوجه می‌شود که درحال خواب‌دیدن است و شاید بتواند در این سناریو بخش‌هایی از رؤیای خود را کنترل کند.

Prophetic فعالیت خود را با مشارکت صندوق پیشاهنگی a16z و سرمایه‌گذاری جمعی ۱٫۱ میلیون‌دلاری آغاز کرد. دستگاه نمونه‌ی ساخت این استارتاپ Halo نام دارد. در واقع Prophetic برای تولید هدست مذکور با Card79 همکاری کرده است؛ شرکتی که سخت‌افزارهای موردنیاز برای رابط مغز و کامپیوتر نورالینک را طراحی و تولید می‌کند.

اقدام Prophetic برای ساخت دستگاه تثبیت رؤیای شفاف در زمانی انجام می‌شود که فقط تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های هوش مصنوعی درحال سرمایه‌گذاری روی محصولات یا ابزارهای پوشیدنی هستند. Humane AI، که توسط تعدادی از کارمندان سابق اپل در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، هفته‌ی گذشته در رویداد مُد پاریس، ابزار پوشیدنی خود موسوم‌به AI Pin را درمعرض دید عموم قرار داد. جانی آیو، طراح مشهور آیفون و سم آلتمن مدیرعامل OpenAI نیز درحال مذاکره درمورد پروژه‌ی سخت‌افزاری هوش مصنوعی هستند.

ولبرگ و بری، مدیرعامل و مدیر ارشد فناوری پروپیتیک، قصد دارند نمونه‌ی اولیه‌ی نیمه‌کار را اواخر ماه یا اوایل نوامبر به‌نمایش بگذارند. البته این تیم دونفره می‌گویند برای تکمیل آزمایش‌ نمونه‌ی اولیه باید تا سه‌ماهه‌ی سوم یا چهارم ۲۰۲۴ و پایان دوره‌ی یک‌ساله‌ی مطالعات روی تصویربرداری مغزی منتظر ماند.

Prophetic AI

ولبرگ شرکتش را با OpenAI مقایسه می‌کند؛ استارتاپی که هدفش کار گروهی برای درک ماهیت آگاهی است. Prophetic اکنون با گذشت یک‌سال از ساخت نمونه‌ی اولیه‌ی کارآمد دستگاه مذکور و برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی آن در اوایل ۲۰۲۵، هنوز فاصله‌ی نسبتاً زیادی تا تحقق رؤیاهایش دارد.

رؤیای شفاف ازطریق هدست

رؤیای روشن یا شفاف از سال‌ها پیش، مردم و جامعه‌ی علوم اعصاب را مجذوب خود کرده و ارجاعاتی از آن در حوزه‌های مختلف از فرهنگ پاپ گرفته تا فیلم‌هایی مثل ماتریکس و Inception و همچنین پست‌های مرتبط با موضوع LucidDreaming در ردیت (با بیش‌از ۵۰۰ هزار عضو) دیده می‌شود. براساس تحقیقات منتشرشده در کتابخانه‌ی ملی پزشکی، مطالعات علوم اعصاب درمورد این موضوع به دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی برمی‌گردد اما با گسترش حوزه‌ی علوم اعصاب‌شناسی، علاقه به رؤیای شفاف افزایش یافته است.

ولبرگ اولین رؤیای شفاف خود را در سن ۱۲ سالگی دید و اگرچه دقیقاً به‌یاد نمی‌آورد چه کاری انجام داده، اما آن را عمیق‌ترین تجربه‌اش توصیف می‌کند. وی در کالج دیدن رؤیای شفاف را دوبار درهر هفته تمرین می‌کرد پس‌از مدت کوتاهی تصمیم گرفت از تمرین مذکور برای درک عمیق‌تر آگاهی استفاده کند.

بری نیز در نمونه‌سازی نوروتکنولوژی تجربیات خوبی داشت و به‌طور خاص در حوزه‌ی تغذیه‌ی الکتروانسفالوگرام (نوار مغزی) یا EEG و انتقال داده‌ها به شبکه‌ی عصبیِ مدل هوش مصنوعی ترانسفرماتور گوگل پیشگام بود و قصد داشت آنچه مردم می‌توانند در ذهن خود ببینند را کشف کند.

بری در مصاحبه با CNBC گفت:

لریک نزد من آمد و گفت روی چه‌ چیزی کار می‌کند و تصور نمی‌کردم در آن زمان چنین فناوری برای القای رؤیایی که می‌بینیم وجود داشته باشد چه‌رسد به درک رؤیاهای شفاف. لحظه‌ی مهم برای من زمانی بود که متوجه شدم شما حالت رؤیا را به‌خود القا نمی‌کنید و این مورد احتمالاً برای اکثر مردم هفته‌ای چندین بار اتفاق می‌افتد. در واقع شما به‌سادگی با فعال‌سازی قشر جلویی مغز، رؤیای شفاف خواهید دید.
- وسلی بری

ولبرگ و بری روی نتایج مطالعه‌ی سالانه‌ی مؤسسه‌ی دوندرز حساب می‌کنند تا داده‌های کافی را برای آموزش هوش مصنوعی خود و کار روی دستگاه Halo فراهم سازند. نوع طلایی داده‌های مغزی که تیم مذکور ازطریق این مطالعه دنبال می‌کند، فرکانس‌های گاما هستند که سریع‌ترین باند قابل‌اندازه‌گیری فرکانس‌های امواج مغزی محسوب می‌شوند و در حالت‌های تمرکز عمیق رخ می‌دهند. در این حالت نشانه‌هایی از فعال بودن قشر جلویی مغز وجود دارد و به‌همین‌دلیل گفته می‌شود این مورد، ویژگی تعیین‌کننده‌ی رؤیاهای شفاف است.

نبرد بینگ چت، بارد و چت‌جی‌پی‌تی؛ برنده کدام است؟
نبرد بینگ چت، بارد و چت‌جی‌پی‌تی؛ برنده کدام است؟
مطالعه '28

درحالی‌که مدل‌های ترانسفورماتور پیشرو امروزی که زیربنای ابزارهایی مثل ChatGPT هستند، با ورودی و خروجی‌های متنی سازگاری دارند، بری می‌خواهد در Prophetic کاری متفاوت انجام دهد. او قصد دارد از شبکه‌ی عصبی کانولوشن برای رمزگشایی داده‌های تصویربرداری از مغز و تبدیل آن‌ها به توکن استفاده کند و سپس آن‌ها را به‌گونه‌ای وارد مدل ترانسفورماتور کند که قابل درک باشند.

بری می‌گوید:

شما می‌توانید این حلقه‌ی بسته را جایی ایجاد کنید که مدل درحال یادگیری است و متوجه می‌شود چه نوع توالی خاصی از حالت‌های مغزی باید رخ دهد و توالی تحریک عصبی باید چگونه باشد تا در به حداکثر رساندن فعالیت قشر جلوی مغز کمک کند.
- وسلی بری

هدف Prophetic در نمونه‌ی اولیه‌ی دستگاهش، استفاده از سونوگرافی متمرکز برای تحریک قشر جلوی مغز کاربران هنگام خواب است. تحقیقات نشان می‌دهد تحریک متمرکز فراصوت می‌تواند حافظه‌ی کاری را بهبود دهد و بری آن را با شرایطی مقایسه می‌کند که هنگام خواب دیدن نمی‌دانید چگونه به مکانی کنونی‌ خود رسیده‌اید.

بری در بخش دیگری از توضیحاتش گفت:

باور من این است که وقتی شما از فراصوت متمرکز استفاده کنید، مثل جهش کوانتومی احساس خواهد شد و این روش بسیار بهتر از هر چیز دیگری که انجام شده عمل می‌کند.
- وسلی بری
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات